Vad händer? Film

jerseyko

Trådstartare
Har fått en bra filmsnutt på min häst när hon tappar bakbenet/snubblar eller vad hon nu gör.

Detta händer någon gång ibland, på ryggen känns det som hon halkar till. Därför blev jag lite fundersam när jag såg filmen, för det känns som bakbenet glider åt sidan.

http://www.youtube.com/watch?v=GGUNVh9cYP0

Teorier?

Sv: Vad händer? Film

Tror du lagt ut fel film! Texas var jättesöt men ingen häst! :)

Helt solklart ett fall av pardixial smasmiklovit.

skämt åsido: varför frågar du på buke? :confused: du har ju hela hästens historik och vet vad den behandlas för osv, vad i sjuhundra skulle svar här ö.h.t kunna ge dig annat än möjligtvis sju hundra bisarra diagnoser? :confused:

Jag tycker det är väldigt svårt att se nåt pga filmen verkar hackig :confused: Men...patellaupphakning kanske. *gissar vilt*

Alltid intressant att höra. Vet dock inte om jag orkar läsa på mer om det är sjuhundra olika teorier ;)

(Därför har jag inte heller skrivit nått om hästen :idea:)

Hackig kanske e för den precis är uppladdad? För den ska gå att se i hd

Berätta gärna mer om din diagnos så får vi se vad jag får ut av den.
Du vet att jag vill ta föl på henne, jag har fått henne bedömd nu så jag vet ju vad jag tycker om henne och domarna. Men vill ju inte avla på något som kanske nedärvs. Hittills har de teorier som kommit upp kring henne inte vart av någon betydelse. Men problemet finns ju kvar men är ju otroligt mkt bättre.
Förr gick hon ju från kanonfräsch till typ oridbar över natten. Nu är det full fart och hon är kanonfräsch. Men så nån gång ibland, inte ens en ggr i veckan, "hackar" hon till med bakbenet.
Det känns som hon halkar, men filmen visar ju att det gör hon inte alls.

Patellaupphakning var ju intressant ändå, men jag har aldrig märkt något när hon stått eller sätts igång. Men det här är i början av ridturen och hon har vilat 2 dagar innan.

Min poäng är att jag vore en idiot om jag hade en diagnos, eller förväntade mig att få en här på forumet. Jag trodde det var uppenbart med mitt inlägg.

Hmm, min häst kan oxå bli sådär, men jag har inte tänkt så mycket på det eftersom det händer ganska sällan. Men det ser ut som det gör på din film och känns som att han halkar till.
Han är en varmblodstravare, och har till och från haft problem med takten i sina gångarter, så jag har nog tänkt att det hänger ihop med det på nåt sätt.. :/

Nu vet inte jag hästens bakgrundshistoria men ser bara ut som att hoven inte hinner vinklas ut utan hon sätter ner tåns yttersta kant och snubblar till.

Gör ju vi människor med ibland när vi släpar benen efter oss och inte är uppmärksamma? ;)

Jag kan inte heller låta bli att fundera, även om det händer sällan och bara är 1 steg. Så minns man i bakhuvudet att det hände för x-dagar/veckor sen oxå och upplevdes precis likadant.

Läster man om patellaupphakning tex så står det lite rådgivande om skoningen på hästen, och där är väl inte jag och min hovslagare helt överens och jag ska till nästa skoning se om jag får tag på någon annan.

Det skulle vara intressant att se henne filmad rakt bakifrån när hon gör så där. Om det beror på att hon är stel upptill och inte lyfter benet ordentligt eller inte.

Jag tycker bara det ser ut som att hästen snubblar till, inte lyfter sitt bakben tillräckligt.
Är hästen skodd nyligen? Så den inte är långtåad bak eller nåt sånt?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 908
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 904
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 470
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31