Vad händer egentligen i Malmö?

Sporthorse

Trådstartare
Sedan jag flyttat tillbaka till Sverige från Tyskland så tycks Malmö ha tappat det helt. Vad är det som pågår där nere egentligen? Kommer det sprida sig uppåt?
Varje dag får man läsa om mord, skjutningar och annan galenskap, främst i just Malmö.
Hur länge har det varit så och vad beror det på?

Det som brukar hända i städer med hög arbetslöshet, socioekonomiskt utstötta grupper, segregering, flykt av medelklassen, många, främst unga män som har tappat tilltron till samhället och allt framtidshopp och ser snabba cash via brottslighet. Tillgång till vapen som vi aldrig sett tidigare i Sverige. Dessutom det geografiska läget, Malmö är lätt att nå från Europa.

Tyvärr är det ju så att ser man på både offer och förövare så tillhör de oftast gruppen med svagast anknytning till samhället och noll tilltro till rättsstaten Sverige (nu menar jag inte nysvenskar eftersom de mycket sällan är inblandade). Vilket gör morden så oändligt mycket svårare att klara upp. När en man skjuter sin sambo/hustru är det liksom inga tvivel om vem som gjorde det och för det mesta varför. Men när en ung man med anknytning till grövre brottslighet mördas av okända gärningsmän, det finns inga vittnen och ingen kommer att någonsin att berätta vad som hände även om de vet, tja då är det tyvärr hopplöst för polisen.

För att polisen ska kunna lösa brott är de beroende av vittnesmål, att folk vågar/vill berätta vad som hänt. Vems fel det är att det inte händer låter jag vara osagt. Kanske ligger misslyckandet på alla inblandade, myndigheter och individer.

För några år sen greps (och dödades) många från de kriminella gängen och polisen fick mer kontroll. Nu har många av dessa avtjänat sina straff, yngre släktingar har växt upp och då i samband med att tex närpolisstationer i utsatta områden tas bort.
Vi bodde i Malmö 2011-2014 och då hade det också hänt mycket, vi såg polisbilar hela tiden och det var en medveten strategi. Jag kände mig aldrig otrygg, men så är jag också vit kvinna...

Det är ju som så i Malmö, som i många städer, att det är enorm skillnad mellan stadsdelarna. Det kan ju vara skillnad på vilken sida av gatan du bor på.

Det är så tråkigt det som händer. Mitt hjärta blöder för de drabbades familjer.

Sedan jag flyttat tillbaka till Sverige från Tyskland så tycks Malmö ha tappat det helt. Vad är det som pågår där nere egentligen? Kommer det sprida sig uppåt?
Varje dag får man läsa om mord, skjutningar och annan galenskap, främst i just Malmö.
Hur länge har det varit så och vad beror det på?
Om du varje dag läst om mord i Malmö, så har du läst samma artiklar om och om igen.
Under 2016 skedde 7 mord i Malmö kommun.

http://www.expressen.se/kvallsposten/hela-listan--alla-mord-i-sodra-sverige-2016/

Om du varje dag läst om mord i Malmö, så har du läst samma artiklar om och om igen.
Under 2016 skedde 7 mord i Malmö kommun.

http://www.expressen.se/kvallsposten/hela-listan--alla-mord-i-sodra-sverige-2016/

"I slutet av februari förra året hade ingen människa skjutits till döds på elva månader. Inga siffror att skryta med, kanske. Men i Malmömått mätt var det ett fall framåt.
Sedan kom skottdagen. Den 29 februari mördades en 30-årig man på en parkeringsplats på Lindängen. Mannen var en ledargestalt i den grovt kriminella så kallade M-falangen.
Så vad händer när en gängledare dör? Med lite tur minskar våldet. Den här gången blev det tvärtom.
I dag, knappt ett år efter dödsskjutningen, har ytterligare elva personer mördats. Det senaste offret var gymnasieeleven Ahmed Obaid, 16, som förra torsdagen sköts ihjäl strax bakom en busshållplats på Rosengård."

Dagens AB.
Märk väl, detta är bara de som dött, ytterligare ett stort antal har överlevt skjutningarna.

Usch, det är så hemskt det som händer i Malmö!

citat från AB
"Ahmed Obaid, 16, var en del av den. För sju år sedan flydde hans familj från Irak till Sverige. De bosatte sig på Rosengård.
Mamman är elingenjör och studerar för att få sin utbildning validerad i Sverige. Pappan är bilmekaniker. De två yngre syskonen, en tolvårig pojke och en tioårig flicka, går i skolan. De två äldre bröderna jobbar inom vården, på LSS-boende respektive äldreboende.
Ameer Obaid, 22, är den som jobbar på LSS-boendet. Han är utbildad undersköterska med planer på att studera vidare till tandläkare.
– Jag gillar tandvård, säger han och fyrar av kvällens enda leende.
För han lider. Knappt en vecka har gått sedan lillebror Ahmed Obaid sköts till döds. Dagen efter skulle han ha skrivit ett matteprov.
– Han var så glad att han köpte en miniräknare, säger Ameer Obaid.
Först skulle Ahmed Obaid ta en runda till gymmet. Sedan skulle han plugga matte tillsammans med sin mamma." :cry:

Usch, det är så hemskt det som händer i Malmö!

citat från AB
"Ahmed Obaid, 16, var en del av den. För sju år sedan flydde hans familj från Irak till Sverige. De bosatte sig på Rosengård.
Mamman är elingenjör och studerar för att få sin utbildning validerad i Sverige. Pappan är bilmekaniker. De två yngre syskonen, en tolvårig pojke och en tioårig flicka, går i skolan. De två äldre bröderna jobbar inom vården, på LSS-boende respektive äldreboende.
Ameer Obaid, 22, är den som jobbar på LSS-boendet. Han är utbildad undersköterska med planer på att studera vidare till tandläkare.
– Jag gillar tandvård, säger han och fyrar av kvällens enda leende.
För han lider. Knappt en vecka har gått sedan lillebror Ahmed Obaid sköts till döds. Dagen efter skulle han ha skrivit ett matteprov.
– Han var så glad att han köpte en miniräknare, säger Ameer Obaid.
Först skulle Ahmed Obaid ta en runda till gymmet. Sedan skulle han plugga matte tillsammans med sin mamma." :cry:

Det var en bra artikel i AB som förde fram just det att det är så lätt att avfärda Ahmeds mord som ännu en uppgörelse inom den undre världen pga hans namn, adress och etnicitet. Tom polisen började ju tydligen i den ändan och konstaterade på sin presskonferens att Ahmed inte hade några kopplingar till tidigare brottslighet.

När man tänker på vad Ahmed och hans familj, kunde/kan tillföra Sverige då får man ont i hjärtat. I USA finns det ju rörelsen, BLM, black lives matter, jag skulle säga ALM, all lives matter. Vare sig man heter Ahmed och bodde i Rosengård eller Sven och bodde i Djursholm.

Det var en bra artikel i AB som förde fram just det att det är så lätt att avfärda Ahmeds mord som ännu en uppgörelse inom den undre världen pga hans namn, adress och etnicitet. Tom polisen började ju tydligen i den ändan och konstaterade på sin presskonferens att Ahmed inte hade några kopplingar till tidigare brottslighet.

När man tänker på vad Ahmed och hans familj, kunde/kan tillföra Sverige då får man ont i hjärtat. I USA finns det ju rörelsen, BLM, black lives matter, jag skulle säga ALM, all lives matter. Vare sig man heter Ahmed och bodde i Rosengård eller Sven och bodde i Djursholm.
Tänk då alla som bor i tex Rosengård, vilken mardröm!
Det värsta är ju att någon hade mage att ta kort på och sprida bilder på hur en pojke låg mördad på gatan. Vem fan gör en sån sak? Ibland undrar jag var empatin tagit vägen och hur vissa ungar är funtade. :rage:

Tänk då alla som bor i tex Rosengård, vilken mardröm!
Det värsta är ju att någon hade mage att ta kort på och sprida bilder på hur en pojke låg mördad på gatan. Vem fan gör en sån sak? Ibland undrar jag var empatin tagit vägen och hur vissa ungar är funtade. :rage:

Men eller hur. Eller alla som stannar vid en trafikolycka och tar kort istället för att hjälpa till. Världen har blivit galen. Är det inte något just nu om att det finns en film på FB om en gruppvåldtäkt där man lagt ut den istället för att lämna in den som bevismaterial till polisen? :rage:

Man kan inte riktigt föreställa sig hur Ahmeds familj mår. De flydde från krigets Irak och trodde de funnit en trygg tillflyktsort i Sverige och sedan mördas deras 16 år gamla son. Som skulle på gymmet och sedan hem för att plugga till ett matteprov - kanske det enda jag finner misstänkt, att han gladde sig åt ett matteprov. ;)

Jag träffade familjen till en annan pojke som sköts till döds i Malmö strax efter att det hade inträffat, det var väl 2012. Samma med en annan pojke som dödades på en skolgård i Limhamn.
Det går liksom aldrig att laga, familjerna bär detta med sig hela livet, men annars skulle jag säga att folk glömmer fort. Alldeles för fort.

Jag träffade familjen till en annan pojke som sköts till döds i Malmö strax efter att det hade inträffat, det var väl 2012. Samma med en annan pojke som dödades på en skolgård i Limhamn.
Det går liksom aldrig att laga, familjerna bär detta med sig hela livet, men annars skulle jag säga att folk glömmer fort. Alldeles för fort.
Nej, det är nog väldigt svårt, ingen vill begrava sitt barn.
Än värre blir det när mördaren går fri någonstans där ute...

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 616
Senast: Thaliaste
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka