Vad händer då man tippar bäckenet?

cristobal

Trådstartare
Satt och funderade över detta. Är det så att man, då man tippar bäckenet, får tyngdpunkten något längre bak, och att detta gör att trycket i sadeln blir mer mot länden på hästen?
Tänker på det här med lite bakvikt på slalomskidan också - blir det samma effekt i sadeln?
Om detta stämmer, att trycket hamnar lite längre bak - är det då det som är drivande för hästen?
Jag menar alltså att man vinklar bäckenet så att höftkammen hamnar längre bakåt...

Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?

Varför inte prova på en kompis som får agera häst? Om man sitter strax bakom skulderbladen orkar personen i regel med en hel del.

:idea:

Det jag spontant tänker på är att man försvårar för hästen att höja ryggen. men jag har ingen utförlig förklaring över hur/varför.

En tanke till: Är det verkligen rent drivande? Är det inte istället så att man försvårar/förhindrar för hästen att bära sig - med ökad skjutkraft som följd?

Det beror på, skulle jag säga. Hur tränad är hästen?

Jag slår ändå ett slag för torrövningar, man inser ett och annat om ridning på fyrbenta djur då. :)

iom med att man inte sitter på länden på de flesta andra raserna, så kanske man ska fråga ngn med fysiologisk kunskap.

tycker att man generellt sadlar alldeles för långt bak på islänningar- iom att sadeln är gjord för stora ryttare- inga barnrumpor.

sadeln passar egentligen inte hästen/ ponnyn, men den bär ofta stor vikt- varav man vill fördela trycket.

blir glad när jag ser folk som sadlar i sadelläget- inte en dm för långt bak.

Gillar också torrövningar, men rekommenderar att man sitter ovanpå bäckendelen istället för högre upp på ryggen, bekvämare för "hästen". Vi fick hos en tränare öva sitta på varandra, göra klassiska övningar som sträcka på sig, sitta på olika ställen på bäckenet, sittben, mer bak på svanskotan, mittemellan. Samt hur det är att rida med knäslut, ha tårna rakt fram eller lite utåt. Etc. Intressant var att vara häst och höra hästens åsikter när man satt på olika sätt. :)

Ska försöka få någon att ställa upp för mina 82 kg...
Ja, det är ju problem med det korta sadelläge islänningarna har, det blir som ett val mellan pest och kolera, bogbladen måste ju gå fria, samtidigt som länden också måste gå fri.
Trani, kanske du har rätt, men de gånger jag lyckats få till tanken uppåt/framåt, så vinklas ju bäckenet, och då undrar jag vad som påverkar hästen? Om det är så att det beror på tyngdpunktsförskjutningen eller om det är något annat. Eller förändras inte tyngdpunktens placering då man vinklar bäckenet?

Vilket är värst - att ha sadeln för långt fram eller bak?

Zora, hur sadlar du med ditt intressanta resonemang?

Om bäcknet tippas bakåt behöver inte din vikt fördelas på ett ofördelaktigt sätt, men du hamnar i stolsits.

Men vänta nu. Åt vilket håll pratar du om att tippa bäckenet? jag bara antog att du menade bakåt iom att du skrev att man skulle hamna på länden.

Ja, jag kanske är otydlig, men har läst i en massa böcker att man då man tippar bäckenet bakåt (pekar uppåt med kisseriet) får en mer drivande sits, man öppnar upp framåt.

Utan att hamna i stolsits.

Jag uppfattar det inte som drivande utan som "framsläppande", när jag öppnar upp höftvinkeln en aning och ber om mer framåt.

Jag tycker nog aldrig att jag "driver" med sätet alls, utan mera reglerar, jag vill att hästen arbetar framåt med sin egen motor utan "drivning", och gör den inte det så handlar det om att
få igång den genom övergångar och halvhalter, tex, och om hästen inte svarar så kan jag lägga till lite spö eller sporrren som påminnelse i så fall (behövs i stort sett aldrig)

Så det man gör i höfterna är mer reglerande: släppa fram, tillbaka, osv.

Senast ändrad av en moderator:

Vilket är värst - att ha sadeln för långt fram eller bak?

Det beror på vilken skola du frågar. En 'akademiker' säger för 'långt bak', och en tävlingsryttare säger 'för långt fram'.

Sanningen torde väl då vara att båda är lika illa?

Man driver inte med sätet, om man gör det stör det hästens ryggverksamhet.

Tack, det gör det lättare att förstå - känns ju bättre att släppa fram än att driva...
Är det inte en fin linje mellan att "sätta takten" och att driva; med sätet?
Efter att jag nästan slutat försöka driva med sätet har jag fått mer framåtbjudning i hästen.

Ja, jag kanske är otydlig, men har läst i en massa böcker att man då man tippar bäckenet bakåt (pekar uppåt med kisseriet) får en mer drivande sits, man öppnar upp framåt.

Utan att hamna i stolsits.

Det som händer är ju en förändring - och då beror det ju på varifrån dvs utgångspunkten.

SEdan kan man jus om du säger "dra upp kisseriet", medan att driva med sätet är ngt helt annat och utförs med andra muskler.
Och som fö. ofta missförstås i utförandet.

Om du har bäckenet i ett neutralläge - och därifrån vinklar bäckenet genom att dra upp kisseriet mot hakan så gör den det lättare för hästen att swinga med ryggen, eftersom du underlättar swingandet i din egen rygg.
Bakbenet kan swinga genom hästkroppen - eftersom rytatrekroppen inte hindrar den.

Om du då gör det med rätt muskler så "säpper du loss" och öppnar höftleden som flash menar. Just kisseri - liknelsen är bra för att använda rätt muskler. och låta bli att använda fel:o

Att driva med sätet görs egentligen med överskänkeln, och även där är det viktigt att använda rätt muskel så man inte låser sin höft och därmed blockerar sin hästs rygg.

Detta syns inte utifrån och därmed så vinklas inte bäckenet om nämnvärt heller.

För att kunna göra de tyska "halvhalterna" med överskänkeln så är det viktigt hur grundsitsen är, för det funkar inte om låren har rullat utåt - då själva drivandet är en minimal utåtrotation av överskänkeln.

Jag har beskrivit att du skall tänkaatt du sitter på en jättestor boll på mitten och at du nu med hjälp av överskänkeln skall flytta mer av bollens massa framför överskänkeln.

De skall helt enkelt fösa bollen framåt

Ett sätt att hitta rätt muskel är att sitta på en stolskant med benen på varsinsida om stolen och hälarna upp från golvet - I det läget tryck knäna framåt nedåt i lårens riktning. Det ändrar ju bäckcenet lite grann - men med andra muskler - så det är inte samma som "att dra upp kisseriet" - snorren ;):D )

OBS Detta är mycket subtilt - tar du i för mycket uppe på hästen så far den iväg som en kanonkula

Men utgångspositionen " det tyska dressybenet" ( att man grenslar hästen,så att överskänkeln ligger an - inte sitter på rumpan och knäna pekar utåt) måste var korrekt.
Det minsta svank eller stolsits - och så funkar det inte

DEn stora svårigheten i det här handlar om att få tag i rätt muskler så man inte låser höftleden - och därmed blockerar sitt och hästens swingande.

Men får man fatt på det - så ojsan - vad lätt det blev:idea:

Tack, det gör det lättare att förstå - känns ju bättre att släppa fram än att driva...
Är det inte en fin linje mellan att "sätta takten" och att driva; med sätet?
Efter att jag nästan slutat försöka driva med sätet har jag fått mer framåtbjudning i hästen.

Ofta så stryper man i sina försök att driva, om en häst står emot och inte vill gå fram, så är man fel ute i sin teknik.

Jag ser varje gång jag undervisar små underverk när folk fokuserar på att släppa fram i stället för att klämma fram - de flesta hästar har en egen motor.

Och takten sätter man med sin postion dvs att hitta mitten rakt ovanför hästens tyngdpunkt - även där sker det underverk med rätt fokus.
takt = balans = reglebundenhet. Hästen _ kan_ ju bli regelbunden om benen får bära lika mycket vikt var :idea:
Takten blir oregelbunden om hästen ramlar över ena bogen, eller inte skjuter på lika mycket med båda bak

Less is more - med rätt fokus behövs förvånansvärt lite drivning faktiskt

Senast ändrad av en moderator:

Det som händer är ju en förändring - och då beror det ju på varifrån dvs utgångspunkten.

SEdan kan man jus om du säger "dra upp kisseriet", medan att driva med sätet är ngt helt annat och utförs med andra muskler.
Och som fö. ofta missförstås i utförandet.
Känns som en polett att släppa ned på rätt ställe...
Om du har bäckenet i ett neutralläge - och därifrån vinklar bäckenet genom att dra upp kisseriet mot hakan så gör den det lättare för hästen att swinga med ryggen, eftersom du underlättar swingandet i din egen rygg.
Bakbenet kan swinga genom hästkroppen - eftersom rytatrekroppen inte hindrar den.

Om du då gör det med rätt muskler så "säpper du loss" och öppnar höftleden som flash menar. Just kisseri - liknelsen är bra för att använda rätt muskler. och låta bli att använda fel:o

Undrar om vi män använder samma muskler för detta?

Att driva med sätet görs egentligen med överskänkeln, och även där är det viktigt att använda rätt muskel så man inte låser sin höft och därmed blockerar sin hästs rygg.

Menar du då den översta delen, mot ljumsken till? Den jag ofta får träningsvärk i.
Detta syns inte utifrån och därmed så vinklas inte bäckenet om nämnvärt heller.

För att kunna göra de tyska "halvhalterna" med överskänkeln så är det viktigt hur grundsitsen är, för det funkar inte om låren har rullat utåt - då själva drivandet är en minimal utåtrotation av överskänkeln.

Jag är ju inte så fyllig, så jag har inte så mycket att rulla ut, men ska prova igen.
Jag har beskrivit att du skall tänkaatt du sitter på en jättestor boll på mitten och at du nu med hjälp av överskänkeln skall flytta mer av bollens massa framför överskänkeln.

De skall helt enkelt fösa bollen framåt

Det börjar funka. Senast för tränaren fick vi sitta på små tennisbollsstora pilatesliknande bollar, en under varje sittben. Det var faktiskt en rejäl tankeställare, fan vad fel jag sitter - måste ha en annan sadel snart!
Ett sätt att hitta rätt muskel är att sitta på en stolskant med benen på varsinsida om stolen och hälarna upp från golvet - I det läget tryck knäna framåt nedåt i lårens riktning. Det ändrar ju bäckcenet lite grann - men med andra muskler - så det är inte samma som "att dra upp kisseriet" - snorren ;):D )

OBS Detta är mycket subtilt - tar du i för mycket uppe på hästen så far den iväg som en kanonkula

Men utgångspositionen " det tyska dressybenet" ( att man grenslar hästen,så att överskänkeln ligger an - inte sitter på rumpan och knäna pekar utåt) måste var korrekt.
Det minsta svank eller stolsits - och så funkar det inte

DEn stora svårigheten i det här handlar om att få tag i rätt muskler så man inte låser höftleden - och därmed blockerar sitt och hästens swingande.

Mao att öka kroppsmedvetenheten, suck.
Men får man fatt på det - så ojsan - vad lätt det blev:idea:

Morrn, förresten!

Senast ändrad:

Jag uppfattar det inte som drivande utan som "framsläppande", när jag öppnar upp höftvinkeln en aning och ber om mer framåt.

Jag tycker nog aldrig att jag "driver" med sätet alls, utan mera reglerar, jag vill att hästen arbetar framåt med sin egen motor utan "drivning", och gör den inte det så handlar det om att
få igång den genom övergångar och halvhalter, tex, och om hästen inte svarar så kan jag lägga till lite spö eller sporrren som påminnelse i så fall (behövs i stort sett aldrig)

Så det man gör i höfterna är mer reglerande: släppa fram, tillbaka, osv.

Ungefär så använder jag nog också bäckenet (var tvungen att tänka efter ett där tag :angel:). Det jag är ute efter är att hästen ska reagera praktiskt taget enbart på denna justering och de flesta jag ridit ett tag brukar göra det också. Allra enklast att få till tycker jag är i en övergång från skritt till trav. Jag vinklar bäckenet lite grann och det betyder ungefär "varsågod att gå fram". Tycker att det är något de allra flesta hästar reagerar nästan instinktivt (i brist på bättre ord) på, det är inget man behöver direkt "lära" dem. Kan däremot tycka att det är lite (eller ganska mycket) svårare att få det att fungera åt andra hållet, dvs. vid minskning av tempo eller gångart. Det brukar kräva lite mer träning, speciellt på hästar som är väldigt framåt. (Kan förstås vara så enkelt att det är jag som är sämre på det, inte dem. :smirk:)

Att "driva med sätet" betyder för mig att man trycker på framåt-nedåt i sadeln. Detta innebär att man spänner musklerna i rumpa och lår och "knuffar på" och det tycker jag är en helt annan sak. Använder mig i allmänhet inte själv av det förfarandet, det skulle i så fall bara vara i skritt när jag kan ge en liten knuff/tryckning för att väcka hästens uppmärksamhet. Men det är då bara tal om EN liten knuff i ETT steg, ingen drivning i sig. "Juckandet" (som det brukar se ut som) tycker jag ser väldigt obekvämt ut för hästen och i många fall tycker jag också att hästen ofta börjar gå emot istället för att gå fram. Men det har förstås lite med vokabulär att göra också, vad var och en definierar som att "driva med sätet".

Men jag föredrar också att "rida fram" framåtbjudning på annat sätt och rider också alltid med både sporrar och spö. OM de skulle behövas vill jag ha dem där direkt, men grundtanken är faktiskt att jag har dem för att SLIPPA använda dem.

Men att upptäcka, och lära sig använda, det som den här lilla justeringen i bäckenet kan göra är faktiskt en stor sak! Det ger verkligen en extra dimension till ridningen!

Kanske är dags för en work-shop med fokus på bäckenrörelser...
Är det någon som provat att sitta i sadeln hemma, utan häst för att träna sitsen?

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka