Det som händer är ju en förändring - och då beror det ju på varifrån dvs utgångspunkten.
SEdan kan man jus om du säger "dra upp kisseriet", medan att driva med sätet är ngt helt annat och utförs med andra muskler.
Och som fö. ofta missförstås i utförandet.
Känns som en polett att släppa ned på rätt ställe...
Om du har bäckenet i ett neutralläge - och därifrån vinklar bäckenet genom att dra upp kisseriet mot hakan så gör den det lättare för hästen att swinga med ryggen, eftersom du underlättar swingandet i din egen rygg.
Bakbenet kan swinga genom hästkroppen - eftersom rytatrekroppen inte hindrar den.
Om du då gör det med rätt muskler så "säpper du loss" och öppnar höftleden som flash menar. Just kisseri - liknelsen är bra för att använda rätt muskler. och låta bli att använda fel
Undrar om vi män använder samma muskler för detta?
Att driva med sätet görs egentligen med överskänkeln, och även där är det viktigt att använda rätt muskel så man inte låser sin höft och därmed blockerar sin hästs rygg.
Menar du då den översta delen, mot ljumsken till? Den jag ofta får träningsvärk i.
Detta syns inte utifrån och därmed så vinklas inte bäckenet om nämnvärt heller.
För att kunna göra de tyska "halvhalterna" med överskänkeln så är det viktigt hur grundsitsen är, för det funkar inte om låren har rullat utåt - då själva drivandet är en minimal utåtrotation av överskänkeln.
Jag är ju inte så fyllig, så jag har inte så mycket att rulla ut, men ska prova igen.
Jag har beskrivit att du skall tänkaatt du sitter på en jättestor boll på mitten och at du nu med hjälp av överskänkeln skall flytta mer av bollens massa framför överskänkeln.
De skall helt enkelt fösa bollen framåt
Det börjar funka. Senast för tränaren fick vi sitta på små tennisbollsstora pilatesliknande bollar, en under varje sittben. Det var faktiskt en rejäl tankeställare, fan vad fel jag sitter - måste ha en annan sadel snart!
Ett sätt att hitta rätt muskel är att sitta på en stolskant med benen på varsinsida om stolen och hälarna upp från golvet - I det läget tryck knäna framåt nedåt i lårens riktning. Det ändrar ju bäckcenet lite grann - men med andra muskler - så det är inte samma som "att dra upp kisseriet" - snorren
)
OBS Detta är mycket subtilt - tar du i för mycket uppe på hästen så far den iväg som en kanonkula
Men utgångspositionen " det tyska dressybenet" ( att man grenslar hästen,så att överskänkeln ligger an - inte sitter på rumpan och knäna pekar utåt) måste var korrekt.
Det minsta svank eller stolsits - och så funkar det inte
DEn stora svårigheten i det här handlar om att få tag i rätt muskler så man inte låser höftleden - och därmed blockerar sitt och hästens swingande.
Mao att öka kroppsmedvetenheten, suck.
Men får man fatt på det - så ojsan - vad lätt det blev