Vad håller han på med?

Sv: Vad håller han på med?

Jag köpte min häst 2001, fram till maj 2003 stod vi i ett stall där det var sammanlagt 8 hästar varav 7 ston. De två "ledarstona" var 22 och 23 år sista året vi stod där och då var Tima 19. Ledarstona styrde och ställde allt, det var deras avkommor 1-5 år, som hade rangen under dem, sedan ett "långt hopp" och ridtravaren och ett "långt hopp” Fatima. Den enda tid Tima riktigt fick vara i flocken, men äta sist och i eget hörn, var när hon hade ett föl, som stod bland ledarstonas avkommor i rang.

När jag red, så red jag mest ensam och det gick alldeles utmärkt. Tima gick gärna in och åt i stallet, för då fick hon äta sig mätt i lugn och ro och känna sig trygg i boxen och med mig. Vi kunde rida långa turer i skogen och hon var inte rädd för "fan" själv om jag säger så.

Maj 2003, flyttade jag och Tima till ett litet stall där det är sammanlagt tre hästar. Tima föll genast in i den "lilla flocken", som hade varit etablerat sedan "ledarstoet" var föl. Valacken i hagen var vaktmästaren, som genast blev kär i Tima och tog hand om henne. Det putsades, kliades manke och gnäggades oroligt om någon häst hämtades, lämnade stallet eller hagen.

Både jag och Tima växte i självförtroende. Jag red ut mkt både ensam och tillsammans med de andra i stallet under sommaren, hösten och vintern. Men så förändrades Tima, hon var fortfarande en ängel att rida i paddocken, eller nere på ängen bakom stallet. Men rida ut, var en plåga. Hon stannade, studsade, vände och försökte ta genaste vägen hem. Jag tog ut veterinär och massör. Kompisar red ut henne och det fungerade bra, de fick "säga till" henne lite som de sa, men hon var jättesnäll.

Hösten 2004, jobbade jag som fritidsledare på en liten ridskola och fick då ta Tima med mig. Hon stod i ett luftigt fint stall med sju hästar varav fem vuxna och två åringar. Det kunde vara stökigt och högljutt och grannkompisen ett 8-årigt halvblodssto som var Timas hagkompis stod ofta och slog i boxväggen vid fodring.

Tima gick återigen lätt att ta ut och in ensam, rida bra både inne i ridhus, paddock och ut i skogen. Vi stod där fram till nyår 2004/2005 men flyttade sen tillbaka till trehästars stallet.

2005 var problemen ungefär som tidigare under 2004. Men jag kunde ändå rida en och annan liten tur om jag var riktigt envis och "lurade" henne, att gå några steg längre än hon tänkt sig. Jag började ändå bli trött, på att damen bestämde mer och mer igen och löslongerade, longerade, "tömkörde" (det kan jag inte) och tränade enklare "NH-övningar" i först grimskaft, senare lina och sen även löst. Jag kände att vi "läste av" -analyserade (som några säger) varandra mer och mer. Ute började jag rida mer och mer bestämt, jag försökte vara konsekvent i min ridning och lät aldrig Tima bara vända och gå hem. Gjorde hon det, fortsatte vi förbi stallet och ner på ängen, eller en liten slinga åt något annat håll, eller också hoppade jag av vid stallet och ledde henne ner till paddocken för ett ridpass. Och helt plötsligt har jag upptäckt att den ömsesidiga respekten har smugit sig på oss. Tima började förstå att jag inte tänkte låta henne gå hem till kompisarna igen, ut i hagen, eller in och äta. Det som hon helst av allt ville.

Någon gång i våras, började ridningen fungera mer och mer även ute. Nu för tiden rider jag mycket ut i skog och mark, då paddocken vi haft tillgång till varit full med skrot, baracker och dylikt. Från att ha varit tramsig i skogen, i övrigt bara "racat" rakt fram när vi varit ensamma och helst "fri form" tillsammans med de andra stallkompisarna, har vi nu kommat dit att... Vi kan busa ensamma och med de andra, Vi kan dressyrjobba ensamma och med de andra när vi är ute i skog och mark.

Som sagt, det har tagit ett par år att komma till den gränsen. Men där har jag min skada att tacka, att jag inte riktigt har vågat utmana min häst, utan tagit till "genvägar" (hjälptyglar av de flesta slag), som visat sig bli senvägar i stället för att hästen och jag har kommunicerat.

Det här blev ett långt inlägg, Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar och att inte inlägget blev luddigt som det tydligen BRUKAR bli.

Vad jag menar, det är aldrig för sent att lära sig att kommunicera på rätt nivå. Det gäller bara att hitta "rätt verktyg". Jag stirrar mig inte blind på EN hästhantering- eller ridinriktning. Utan jag har en tanke i botten och "plockar sen russinen ur kakan".

Just i mitt fall i det här inlägget, så vill jag vis på att för min häst så har problemet varit flocktillhörigheten eller rättare saknad av flocktillhörighet på grund av lite för befäst flockdynamik, där ledarhästen till viss del även tagit över ”ledarskapet” över människan. Häng nu inte upp er på den kommentaren, utan försök att ”understand my point of the wiew” i HELA inläggets helhet och inte väl valda delar. Jag vet mycket väl att människor är människor och djur är djur, men kom ihåg att människan också är ett djur. Alla djur lever i en typ av ”flockgemenskap”, mer eller mindre och sen gäller det för ”djurflockarna” att kommunicera över artgränserna. Det är ju precis som mellan olika folkslag, det kan bli språkförbistringar och det kan även gå så långt att det leder till regelrätta inbördeskrig samt till och med världskrig.

Ursäkta alla syftnings- slarv- och stavfel. Men jag ville få med så mkt som möjligt för att var tydlig eftersom många har som hobby att ifrågasätta och missförstå det mesta som jag skriver. Jag hade dessutom lite tidspress, då jag hade bråttom till jobbet och var tvungen att hinna till stallet för att vattna hästar först.

Med vänliga hälsningar

IH
 
Senast ändrad:
Sv: Vad håller han på med?

Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar men jag tror det. Jag har full respekt för det du skriver att du har någon form av handikapp som gör att du inte vågar pressa hästen. Du ska självklart inte utsätta dej för fara.

Men att låta hästens rang i den flock den går i för tillfället vara en ursäkt för att inte kräva samma uppförande med människor, det kan jag aldrig gå med på.

Jodå en stark häst kan bli extra kaxig på bete dygner runt tex, med hela flocken omkring/under sig, och av bara farten försöka styra och ställa med sin människa också. Men det ska ju människan direkt tala om att det blir det inte tal om. Här gäller ordningen fortfarande.
Samma som i svaret till tjejerna ovan, "bestäm över vem du vill men inte över mej."

Du är ju som sagt ingen häst:smirk: Då ska du väl inte låta hästen behandla dej som en.

Hästar kan få för sej många saker, de kan fungera olika i olika sammanhang. Men det är det hästhantering handlar om att kunna klara av.

Så jag vet inte ändå hur du menar att ditt inlägg ska hjälpa TS. De kan ju inte gärna byta flock åt hästen?

Häst-människa relationen ska ju inte få ändras av hagkompisarna.

Sen kan en stressad häst som inte mår bra bli svårare att hantera kanske men en häst ska ju må bra så då är det väl därför man får tänka på förändringar. Inte för att hästen inte lyder dej längre.

Jag har som sagt (viss) förståelse för om just du inte vill ta "strider"
men samtidigt handlar det ju om att få livet med hästen att fungera så om du vill rida så måste du ju ändå ta vissa saker. Och det betyder inte våld och bråk, den här tråden hanldar ju om att vara smartare än hästen, helt enkelt.

Så, nej jag förstår ändå inte vart du vill komma riktigt. Och jag förstår inte varför du tar på martyrglorian och anser dej påhoppad i förväg.
 
Sv: Vad håller han på med?

Självklart är det svårigheter om man har någon form av handikapp eller nedsatt rörelseförmåga.
Jag har det själv, tar fram kryckorna ibland men då blir det andra toner bland hästarna! De väntar in mig. I de lägena kan jag ta hela flocken i band och dom går som de hade ägg under hovarna.
AL
 
Sv: Vad håller han på med?

Jag sätter inte på mig någon martyrgloria och jag är inte ute för att mycka gräl. Utan kan väl säga att jag tror att inlägget ovan är det andra jag någonsin har skrivit här på NH. Däremot brukar jag sällan kunna säga flasklock på övriga forum, innan någon svarar på något helt annat, än frågorna jag ställer i trådarna och så just som du skriver... "Jag förstår inte."

Jag är utbildad fritidpedagog och jag försöker förenkla ord, i stället för att använda fina ord, som man behöver uppslagsverk för att förstå. Jag svarade på flera "tonårs"- och nybörjarfrågor igår och DE förstod vad jag menade och tyckte att jag förklarde bra. Att sedan "vi" som kommit lite längre kanske tycker att det är i så enkel förklaring att det blir luddigt att förstå. Det är smällar man får ta.

Jag är ju liksom ingen NH-människa på etiketten. Men har ändå varit väldigt efterfrågad under åren, för att jag har en sund hästsyn, hästkänsla, hästkunskap och hästvana. Min hästsyn och hästkänsla började, när jag började med handikappridning 1973. Det var ridning en gång i veckan och möjligen ett ridläger på sormararna. Däremot, lärde jag mig läsa som 4½-åring och tröttnade ganska snart på enbart ungdomshästböcker, utan det var mer faktaböcker som intresserade, samt "riktiga" hästartiklar.

Jag är uppväxt på landet, där många kompisar hade häst, men det var inte ofta man fick "peta" på dem. Utan jag satt i stället timtals utanför hagar, hos grannar till farmor och farfar och kompisar. Det är väl därifrån min hästflocksyn har kommit.

Sen har jag alltid haft den synen att jag vill själv bilda mig en uppfattning om människa och djur. Det är på många praktikplatser jag fått tillsägelse, att "Nisse är, ja du vet. Så honom måste du hålla ett extra öga på." Bara på ett par timmar, så har det visat sig att det i stället var "Pelle och Lasse" som jag skulle hålla ett öga på. Då de hade lärt sig, att lärarna tog för givet att det var "Nisse" som strulade jämt. Hände det något, så var det "Nisses fel".

I slutet av min praktikperiod, hade jag fått personalen att tänka om, efter ett antal bråk, som slutat i att en oskyldig "Nisse" rymt från skolan och hem, för att lärarna skrikit på honom, i stället för att kolla av HELA skolgården och vad som hände överallt.

Detsamma gäller hästar. Många gånger har jag kommit till ridskolan och fått massor av olika hästar. Jag har hämtat borste, borstat och kratsat hovar. Sedan har jag hämtat sadel och träns, gått in till hästen, klappat den på hals och rygg, samt lagt på sadel, vänt hästen och tränsat. Sedan har ridläraren kommit med håret på ända och frågat. Du ställde väl "Petronella" på gången, hon bits där fram och sparkas därbak. "Jaså?" har jag sagt och sen förklarat hur jag gjort.

Eller som den gången jag fick "Buster" och det var gymnastikhoppning. Jag tyckte det var lite konstigt, för "Buster" sprang sicksack över bommarna, snubblade, stannade till eller sprang över tre bommar på en gång. När vi sen började hoppa, så stannade han och KLEV över kryss två eller tre gånger och när vi hoppade studs, hoppade han det som en oxer. Vi hade en vikarie... Men när jag tog in "Buster" kom ridskolechefen och frågade vad vi gjort. "Vi har hoppat" svarade jag. "Men, men... Buster törs inte hoppa." "Jaså", jaaa... då gick det ganska bra i alla fall då. För vi hade slutat passet med en liten hoppbana och jag har alltid själv varit hopprädd, så.

När jag sen började sköta andras hästar, så var jag för det mesta livrädd när jag hittade fågelbon vid sadlarna, som bestod av konstiga bett och femtioelva hjälptyglar. Jag frågade alltid om det fanns vanligt tränsbett och möjligen en martingal, vid uteritt. Sen har det tagit ungefär 20 hästår för mig att börja testa andra hjälptyglar och andra bett på hästar, som egentligen gått bättre på andra bett än vanliga tränsbett. Att jag fått hästarna dit de varit i slutet av mina skötselperioder, snälla, trygga och lätthanterliga, samt lättridna i dressyrarbetet. Det har berott på att jag gillar hästar, oavsett ras, färg, utbildningsståndpunkt och jag har alltid haft gott om tid. Jag har aldrig haft bråttom i mitt hästande. Jag vet att man aldrig blir fullärd som hästmänniska.

Så visst du får ha din syn på saken om jag får ha MIN syn på saken. Du vet vad som fungerar för dig och jag vet vad som fungerar för mig. Om någon vill prova bägges sätt att jobba med hästarna, så är det helt OK för mig också. :)

På universitetet sa seminarieledarna gång på gång. Det FINNS inget rätt och fel i hur man lär sig saker och ting bara slutresultatet blir bra för alal parter, utan man har rätt att prova och ifrågasätta till dess att man får "de svar" man vill ha.

Jag hoppas att det blev lite klarare nu, för som sagt, jag är väldigt dålig på att slåss både verbalt och IRL. :) Och slagsmål, är heller inget jag är ute efter, utan en saklig diskussion där ALLA har rätt att delta utan att för den skull bli överkörd för att en eller två personer "inte förstår"...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad håller han på med?

Annika_L skrev:
Självklart är det svårigheter om man har någon form av handikapp eller nedsatt rörelseförmåga.
Jag har det själv, tar fram kryckorna ibland men då blir det andra toner bland hästarna! De väntar in mig. I de lägena kan jag ta hela flocken i band och dom går som de hade ägg under hovarna.
AL


Det känner jag igen. Min då 80-åriga moster skulle hjälpa oss lunchfodra och hon berättade att alla hästar stod som tända ljus och gick undan för henne när hon kom. De som annars hetsar coh ska ha först och svansar runt. De väntade snällt på att den stappliga gamla damen skulle ge dem tillåtelse att äta.

Och när jag haft ont nånstans eller varit sjuk har hästarna varit så milda och hänsynsfulla.
 
Sv: Vad håller han på med?

Jag vet inte vad som skulle bli klarare? Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma. :confused: Vad var ditt råd till TS? (om vi håller oss till tråden)
Jag tror säkert du är bra på hästar och barn, men jag har väl aldrig ens ifrågasatt det :confused:

Jag höll med om att hästen kan agera olika utifrån roll i flocken den är i just då. Eller gjorde jag inte det:confused:

Men jag tyckte inte det ska få spela någon roll i umgänget med människan.
Tyckte du det:confused: ? Skulle hästen få vara annorlunda utifrån det? Eller var menar du att vi tycker olika?

Nej jag är ledsen men jag förstår inte alls.:confused:
 
Sv: Vad håller han på med?

Annika_L skrev:
Självklart är det svårigheter om man har någon form av handikapp eller nedsatt rörelseförmåga.
Jag har det själv, tar fram kryckorna ibland men då blir det andra toner bland hästarna! De väntar in mig. I de lägena kan jag ta hela flocken i band och dom går som de hade ägg under hovarna.
AL

I första stallet, var det ridtravarvalacken och Tima, som var mina bodyguards. Jag vet inte hur många gånger, de gjorde en lov, mellan mig och de andra hästarna när de "markerade revir". Jag har tyvärr fortfarande en hästhov på ena låret, efter att ha blivit omkulldragen och lätt trampad av en av haghästarna, när de skulle in.

Som tur var, travade då Tima fram snett framför mig och drog med sig "surmärren" så att jag kunde ta mig upp och ur hagen igen med sårad stolthet, blåmärken och trasiga och leriga jeans. Gissa om surmärren fick stå kvar bunden vid staketet, tills alla de andra hästarna var inne.

Sen var det aldrig några problem mer med den surmärren. Man kan inte jämföra hästar och människor så, men Tima och jag tar hand om varandra, på vårat lilla vis. Det vet jag. :love:

Tima kan jag ha lös till och från stallet om jag vill. Men vi har en femtioväg precis mellan stalldörren och hagen. Tyvärr har många bilister lärt sig räkna och står det femtio på vänster sida och femtio på höger sida, är det 100 som gäller och då kan man ju i alla fall köra 70 utan att det stöter problem typ. Därför brukar jag åtminstone ha ett grimskaft hängande runt halsen. :smirk:

Och som du säger, Tima vet när min kropp inte hänger med för dagen och då är hon en ängel att leda, hon anpassar stegen efter mig och sänker halsen, så jag kan "hänga" på henne på vägen in och hon är underbar att rida såna dagar och lyder minsta vink. Men sen de dagarna jag är fräschare, har hon en räv bakom varje öra och peppar mig mer och mer, att våga mer och mer. :bump:

Hon är en sagohäst, man bara får uppleva en gång, mitt hjärta. :love:
 
Sv: Vad håller han på med?

Om vi ska hålla oss till tråden, så tycker jag att du ska läsa HELA mitt första inlägg och jag säger som jag brukar säga till de "som inte förstår". LÄS INLÄGGET SOM EN HELHET och läs inte in egna undermeningar där det passar er att missförstå.

Jag har skrivit en hel berättelse, om de problem som JAG har haft att rida ut med min häst. Så jag anser nog att jag har hållit mig till tråden där. :smirk:
 
Sv: Vad håller han på med?

kan bara hålla med om att stig inte av om det inte är fullständig katastrof.... håller med om tidigare inlägg..ang ledarskap... våra grannar sedan 10 år tba får fortfarande hoppa av o leda förbi vår stallhörna om vi ex har flyttat på rullebören el ngt liknande... det är då vi småskrattar lite ( absolut inte elakt ):devil: :banana:
 
Sv: Vad håller han på med?

Jag har tyvärr klivit av min dam, både en och två gånger, för att hon hittat ett gredelint troll bakom en buske, eller en rödrutig säl under en bro... och därmed fått promenera hem, både 1, 2 och fyra km om det inte funnits någon lämplig sten eller stubbe att stå på, eftersom jag inte kan "studsa upp" i stigbygeln och hiva mig upp, utan behöver något att stå på. Så en del ridpass har hållit på ganska länge, när jag gått hem, hoppat upp på brunnslocket, ridit iväg, fått gå hem... hoppat upp på brunsslocket ridit åt något annat håll och så vidare, tills jag hunnit få henne så pass långt att jag ansett det lönt att SJÄLV vända henne och rida hem när JAG önskat. Men just denna envishet, att hoppa upp, rida, leda hem, hoppa upp rida och inte bara släppa ut i hagen, eller in i stallet. Det HAR gett resultat senaste våren och sommaren. Nu är vi ute MYCKET i skog och mark, även ensamma och fnular, inte bara tillsammans med stallgänget. :bump:
 
Sv: Vad håller han på med?

Fast Ingela, jag måse faktiskt hålla med Oopsie i det att jag förstår inte vad du menar alls, vad ditt råd är till TS...? dina inlägg är väääldigt långa, men jag ser inte var de leder till konkreta råd till TS? Du har ju själv problem med att få hästen att lyda dig i många situationer, måste rida hem när hästen vill det, måste hoppa av när hästen vägrar gå, osv. det är därför jag inte riktigt ser dina "råd" eller någon "metod" som fungerar? :confused:

det är svårt att fråga dig saker då du ofta omedelbart reagerar med taggarna utåt och förutsätter att det är personliga påhopp. det är inte avsikten, och det tror jag nog inte bara står för mig själv utan vad jag sett rent generellt i dina svar till andra? :confused:
 
Sv: Vad håller han på med?

IngelaH skrev:
Om vi ska hålla oss till tråden, så tycker jag att du ska läsa HELA mitt första inlägg och jag säger som jag brukar säga till de "som inte förstår". LÄS INLÄGGET SOM EN HELHET och läs inte in egna undermeningar där det passar er att missförstå.

Jag har skrivit en hel berättelse, om de problem som JAG har haft att rida ut med min häst. Så jag anser nog att jag har hållit mig till tråden där. :smirk:

Jag förstår inte varför du blir så upprörd. Du, om någon, verkar lägga in undermeningar.:confused:
Men att du har problem själv är ju inget råd, stöd/sympati möjligen, men du menar väl ändå inte att TS ska, som du, fortsätta acceptera att hästen gör lite som den tycker?

Du älskar din häst, det märks ju av dina:love: , trots problemen ni har och det är väl bra, den kan ju vara go fast den går lite som den tycker ute i naturen med dej. (Jag kan inte tolka det du skriver på annat sätt)

Jag har inte hoppat på dej alls, mest undrat över vart du ville komma med de långa inläggen, där jag inte förstår riktigt vad poängen blir.
Om du blir arg för att jag frågar kan jag inte hjälpa dej, orsaken får du hitta i dej själv.
 
Sv: Vad håller han på med?

Jag förstår inte varför folk inte kan läsa hela inlägg. Jag har tack vare tålamod, att lyssna på min häst, vara konsekvent och tränat en hel del markarbete, kommit över min hästs problem mer och mer.

Det är det jag har delat med mig av i mina långa inlägg, om någon orkar läsa HELA inläggen. Från början kunde jag inte rida ut, jag kunde inte hämta in BARA min häst från hagen med mera med mera. Men nu kan jag det, så mina problem är på väg att bli lösta. Därför har jag bara försökt förklara hur JAG kommit tillrätta med problemen.

Men jag ska tänka på det du säger och försöka att skriva i punktform i stället med mindre blaj runt omkring och kalla Tima för hästen, i stället för Tima. Det verkar vara det som är en del av problemet i andra trådar.

Tack för synpunkterna. :bow: Och det är fortfarande "no hard feelings" härifrån min hårda trästol.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Sv: Vad håller han på med?

Det är okej.
Jag tycker det är strongt av dej att gå ut med de problem du har.

Men ja, jag tror du skulle kunna vara lite mer tydlig i vad råden är när du så långa historier. Jag har läst hela inläggen men det var ändå svårt att förstå riktigt vad det ledde fram till.

Jag skriver också för långt ibland. Försöker tänka på det.
Man läser ändå inte långa inlägg så noga. Det är nog oftast så.
 
Sv: Vad håller han på med?

Tänkte ta en liten uppföljare för er som undrar hur det gick de 2 första ridturerna.;)
Första var ganska kämpig, hästen har ju vant sig att vi "gett upp" och hoppat av så han stannade och när jag inte hoppade av började han backa väldigt långt. Så jag vände han och började backa honom tillbaka och längre med små pauser där jag vände honom och kollade om han tänkte ge sig. På något sätt tillåter han att vi backar honom:smirk: Så tillslut gav han upp med en stor suck och började gå väldigt fort åt det håll jag bett honom men efter några meter stannade han igen och igen och igen. Men tiden minskade att få honom att gå för varje gång han stannade. Vi testade även att gå i en liten volt runt runt tills han började gå åt det håll jag bett honom. Men han blev lite sur varje gång han gav upp och markerade det med en stamp eller liten bock innan han gick.
Andra ridturen då JennyE red så hade han skött sig fint. stannade en gång då hon fick använda"taktiken" men han hade sedan varit snäll.
Nu tror vi givetvis inte att det här ska vara över på ett bra tag men det känns som om vi kommit långt nu när vi vet att det går att sitta kvar:D
 
Sv: Vad håller han på med?

Krulltottan skrev:
Tänkte ta en liten uppföljare för er som undrar hur det gick de 2 första ridturerna.;)
Första var ganska kämpig, hästen har ju vant sig att vi "gett upp" och hoppat av så han stannade och när jag inte hoppade av började han backa väldigt långt. Så jag vände han och började backa honom tillbaka och längre med små pauser där jag vände honom och kollade om han tänkte ge sig. På något sätt tillåter han att vi backar honom:smirk: Så tillslut gav han upp med en stor suck och började gå väldigt fort åt det håll jag bett honom men efter några meter stannade han igen och igen och igen. Men tiden minskade att få honom att gå för varje gång han stannade. Vi testade även att gå i en liten volt runt runt tills han började gå åt det håll jag bett honom. Men han blev lite sur varje gång han gav upp och markerade det med en stamp eller liten bock innan han gick.
Andra ridturen då JennyE red så hade han skött sig fint. stannade en gång då hon fick använda"taktiken" men han hade sedan varit snäll.
Nu tror vi givetvis inte att det här ska vara över på ett bra tag men det känns som om vi kommit långt nu när vi vet att det går att sitta kvar:D


Bravo! Bara fortsätt så.

Jag vågar påstå (utifrån er beskrivning av hästen) att han är alldeles för klok och rädd om sig själv:cool: för att ställa till några stora tokigheter, han har troligen rejäl självbevarelsedrift.

Så bra att ni kommer framåt, bara fortsätt så. Hittills har det ni beskrivit stämt med hur jag föreställer mej hästen. Blir ni för besvärliga så orkar han inte tjafsa, utan går. Så viktigt var det inte, tycker han antagligen.

Men även om han nu börjar gå utan problem så var lite vaksamma och bli inte förvånade om han hittar nya sätt att "sätta er på plats".
En sån häst kanske inte plötsligt hittar på något nytt, utan han kommer troligen att sakta men säkert ta för sig åt något håll, så var konsekventa och smarta.

Kämpa på!
 
Sv: Vad håller han på med?

oopsie skrev:
Men även om han nu börjar gå utan problem så var lite vaksamma och bli inte förvånade om han hittar nya sätt att "sätta er på plats".
En sån häst kanske inte plötsligt hittar på något nytt, utan han kommer troligen att sakta men säkert ta för sig åt något håll, så var konsekventa och smarta.

Kämpa på!

:) jo det får vi vara och jag håller med dig om att han säkert kommer göra det. Vi får hoppas på att det inte blir en "svårfångadperiodtill" iallafall:crazy: Men det lyckades vi lösa så det blir antagligen något annat.
Men tack till både dig och er andra som hjälpte oss med tips mm. Utan det hade vi nog fortfarande trott att det var något fel på sadel, rygg mm. Man tror inte att det ska vara en sån här "ledarfråga" om det blir problem eftersom hästen är ju så snäll förövrigt.:o
 
Sv: Vad håller han på med?

Vad roligt att höra att ni kommer framåt! Låter som sagt som en klok häst :D Keep up the good work!
 
Sv: Vad håller han på med?

Fråga gärna igen om ni behöver. Ni har rätt inställning nu så tappa inte den.

Jag gillar verkligen såna hästar:love: de är otroligt kloka. Den där sucken när han gav sej, känner jag igen.

Bli heller aldrig rädda eller spända när ni möter "konstiga" saker utan agera som om det är det mest naturliga i världen, vad som än händer, men var beredd att parera om han tänker vända. Såg åt honom att gå, bara. Han kan annars få för sig att vid motorcyklar, skogsmaskiner, skördetröskor, kossor, cyklar, fotbollsmathcer intill vägen mm mm då är det ok att vända för då blir matte också rädd. :cool:

Om ni lyckas agera som om det regnar:angel: så får ni en häst som till slut går fram var och när som helst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp