Vad händer i Polen?

Du tänker kanske på boken om *Witez II som också var en son till Ofir som Witraz och Wielki Szlem? Den är till viss del dokumentär och dels fiktion.

Guttmanns bok handlar om hennes besök hos stuterierna där man byggde upp rasen igen. Ett av stona som är med i boken, Kassette, var ett av de sista överlevande stona från Trakehnen. Hon var hälften shagyarab (e Harun al Raschid som också var mormorsfar till Utrillo). De hästar som hade mycket arabblod klarade evakueringen bäst, precis som när Napoleon flydde från Ryssland. De flesta hästarna som officerarna hade kvar var araber eller stod högt i blod.



Ja, men många antingen försvann eller hittades döda.
Det verkar det vara vid en snabb titt, tack!
 
Det är en otroligt intressant historia! Lyckades de fånga in några av hingstarna?

Dåvarande ordföranden för ASVH Arvid Aaby-Ericson hjälpte till att ta hand om många av hingstarna som hittades och identifierades. Han hjäpte också trakehnerns siste chef innan denne fick asyl i USA.

Svenska staten hade ett avtal med det västtyska trakehnerförbundet om att återexportera avkommor till hingstarna man tagit hand om när det nya Västtyskland hunnit återhämta sig efter kriget.

Den fantastiske Dampfross siste son Immer Voran hittades skottskadad framför en plog. Han togs till Sverige men var så traumatiserad att han fick bo hemma hos Arvid AabyEricson och inte på Flyinge.
 
Dåvarande ordföranden för ASVH Arvid Aaby-Ericson hjälpte till att ta hand om många av hingstarna som hittades och identifierades. Han hjäpte också trakehnerns siste chef innan denne fick asyl i USA.

Svenska staten hade ett avtal med det västtyska trakehnerförbundet om att återexportera avkommor till hingstarna man tagit hand om när det nya Västtyskland hunnit återhämta sig efter kriget.

Den fantastiske Dampfross siste son Immer Voran hittades skottskadad framför en plog. Han togs till Sverige men var så traumatiserad att han fick bo hemma hos Arvid AabyEricson och inte på Flyinge.
Var det också han som kände igen ett sto som sedan startade en egen stofamilj? (f.2?)
Det är verkligen intressant historia, tänk vad mycket bättre man kunde gjort historie undervisning med detta (gick häst så alla var intresserade)
 
Var det också han som kände igen ett sto som sedan startade en egen stofamilj? (f.2?)
Det är verkligen intressant historia, tänk vad mycket bättre man kunde gjort historie undervisning med detta (gick häst så alla var intresserade)

Inte riktigt så. Alla hästar var brännmärkta. Skimmelstoet Capri kom till Sverige, hennes stam hade förkommit på vägen men chefen för trakehnern identifierade henne som ett sto från stuteriet. Hon är det enda sto som stamboksförts av ASVH utan stam Capri 5653. Hon betäcktes med "cirkushingsten" Rosenkavaljer, en arabhingst som man inte har stammen på. Dottern Caprice fick dottern Ballerina e Immer (en som till räddade Immer Voran) och grundade en stolinje hos Ester och Karl-Erik Jönsson. Den är inte numrerad. Den har lämnat många bra hästar bl a Bernstein 761. Capri måste ha varit född gul för det finns gula hästar från stolinjen som inte har skimlat av och inte har fått färgen från fädernet.

Här kan du titta runt lite http://www.sporthorse-data.com/d?i=85920
 
Senast ändrad:
Inte riktigt så. Alla hästar var brännmärkta. Skimmelstoet Capri kom till Sverige, hennes stam hade förkommit på vägen men chefen för trakehnern identifierade henne som ett sto från stuteriet. Hon är det enda sto som stamboksförts av ASVH utan stam Capri 5653. Hon betäcktes med "cirkushingsten" Rosenkavaljer, en arabhingst som man inte har stammen på. Dottern Caprice fick dottern Ballerina e Immer (en som till räddade Immer Voran) och grundade en stolinje hos Ester och Karl-Erik Jönsson. Den är inte numrerad. Den har lämnat många bra hästar bl a Bernstein 761. Capri måste ha varit född gul för det finns gula hästar från stolinjen som inte har skimlat av och inte har fått färgen från fädernet.

Här kan du titta runt lite http://www.sporthorse-data.com/d?i=85920
Men så var det! Tack!
 
Det finns en historia liknande Capris i Spanien. Greven av Veragua hade ett fint arabstuteri med hästar från Crabbet Park i England bla (han importerade fem döttrar till Skowronek). Under spanska inbördeskriget raserades stuteriet och greven samt hans bror dödades.

Efter kriget återfann man flera ston och de delades upp mellan ett militärstuteri och grevens brorsdotter som ärvde egendomen. Man visste att stona var fullblodsaraber från Veragua eftersom de var brännmärkta med stuterimärket. Dock visste man inte vilken stam de hade eftersom stuteriböckerna var förlorade. De accepterades i stamboken och alla fick ett namn som började med "Vera" efter stuteriet. Stuteriet som grundades av grevens brorsdotter existerar än idag.

Greven av Veragua var ättling till Cristobal Colon, dvs Christopher Columbus.
 
Guttmanns bok handlar om hennes besök hos stuterierna där man byggde upp rasen igen. Ett av stona som är med i boken, Kassette, var ett av de sista överlevande stona från Trakehnen. Hon var hälften shagyarab (e Harun al Raschid som också var mormorsfar till Utrillo). De hästar som hade mycket arabblod klarade evakueringen bäst, precis som när Napoleon flydde från Ryssland. De flesta hästarna som officerarna hade kvar var araber eller stod högt i blod.

Så här ser boken ut. Stoet Kassette är det vita stoet på omslaget. Min unghäst Kandahar kommer ur hennes stolinje och hon har Kassette i 7:e led. Kandahars pappa kommer ur den kända Polarfahrts stolinje. Polarfahrt finns också med i boken, plus en massa andra släktingar till min unghäst :).

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Trakehnerbok.jpg.html][/URL]

Jag blev så himla intresserad av stammen så jag vara bara tvungen att köpa avkomman :D

/Lizzie
 
Den tyska befolkningen i Ostpreussen var inte speciellt villiga att hamna i ryska händer. Man spände avelsdjuren för allt vad vagnar hette och flydde (statsstuteriet i slutet på 1944 och de privata i januari 1945). Eftersom de var enormt stolta över sina hästar försökte de ta med så många av de bästa som möjligt men det gick inte att ta alla. De ryska soldaterna var inte nödvändigtvis hästmänniskor så de sköt djur för att äta och i rent nöje (Fetysz var inte den enda hästen som blev skjuten). En del var givetvis hästkunniga så det är därför trakehnare hamnade på Kirov och arabhästar från Polen på Tersk (det ryska statliga arabstuteriet som ligger i Kaukasus).

Av över tusen djur överlevde ca 100 st, varav 21 avelsston. Det är de hästarna som byggt upp trakehnerrasen i väst. Stamboken är stängd, det enda blod man är tillåten att tillföra är fullblod: Arab, engelskt fullblod och angloarab.

Janow Podlaski har en liknande historia. Under de första åren av kriget växlade kontrollen av stuteriet mellan tyskarna och ryssarna (ryssarna var långt mer destruktiva, de stal många hästar och förstörde hagar och stall). Efter att icke-angreppspakten mellan Sovjet och Tyskland slutade gälla kom fronten närmare och närmare Janow (stuteriet ligger inte långt ifrån gränsen till Ukraina) så det beslutades att hästarna skulle evakueras till Tyskland 1944. Man valde ut de bästa djuren och de som hade förutsättningar att klara sig. Under den här första evakueringen transporterades hästarna med tåg. De spreds ut på flera tyska avelsdepoter, bla Sohland. Både hästar och personal behandlades väl, de tyska officerarna inblandade var duktigt hästfolk. Den som betydde mest för polackerna och deras hästar var överste Fellgiebel, en av de som var inblandad i Valkyria-attentatet mot Hitler och blev avrättad 1944.

När ryssarna än en gång kom närmare beordrades ännu en evakuering 1945. Denna gång var inte tåg tillgängliga för alla hästar utan de flesta flydde till fots. Målet var Dresden.

Hingstarna kom dit den 13 februari 1945. Det var mitt under de allierades bombning av staden. Hingstarna fick panik och av 80 hingstar slet sig 50. En av de mest erfarna hästskötarna från Janow, Jan Ziniewicz, hade hand om Witraz och Wielki Szlem. Han visste hur betydelsefulla dessa två hingstar var så han släppte dem inte. På morgonen efter fick man skära loss honom, grimskaften hade skurit in i hans händer.

Det finns fler sådana här historier, tex hur hästarna från Gumniska överlevde större delen av kriget bara för att hamna mitt i ett pansarslag mellan tyska och ryska trupper i slutet av kriget och massakrerades.

Jag ber om ursäkt för OT men jag har ägnat större delen av mitt liv att studera dessa hästar (både polska araber och trakehnare). Det började med Ursula Guttmanns bok om trakehnare som lånades på biblioteket när jag var ca 8 år gammal (dvs 35 år sedan) och eskalerade efter det :D

Det är verkligen superintressant! Be inte om ursäkt utan tack snälla för att du delar med dig! :bow:

Nu blir jag ännu mer sugen på ett polskt arabsto. :angel:
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 707
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 433
Senast: Sezziyanen
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp