Vad händer i Polen?

Verdandi

Trådstartare
Läste att flera personer involverade i de statliga arabstuterierna i Polen har fått sparken och att det är en politisk fråga, men att detta kan skada avelsarbetet där. Någon som vet vad det egentligen handlar om?

/V
 
Jag har också sett det men inte lyckats klura ut något. Det har varit väldigt tyst i arabhästvärlden om det hela.

Det är enligt min mening en katastrof, man kan inte helt plötsligt sätt in någon oerfaren på den posten. Marek Trela hade ju tex gått bredvid Andrzej Krzysztalowicz innan han tog över.
 
Har inte hört något om just denna historien, men Polen som land tippar ju över mot att bli en allt mer auktoritärt styrd stat i en rasande fart. Om inte utvecklingen bryts lär vi ha en ny diktatur i Europa inom en inte allt för snar framtid. Följer denna tråden med intresse även om jag inte är insatt inom arabhästaveln.
 
@Fritidsryttare: Fast de här stuterierna har överlevt ett världskrig och kommunismens förtryck. Om två år firar Janow Podlaski 200 års-jubileum. Att rasera det är en skam.
Jag älskar Polen som land, så jag tycker att det är skamligt det som händer där i dag, det drabbar inte bara hästnäringen (även om det så klart är skandal det också) utan hela den utveckling som skett sen 90-talet riskerar att gå förlorad på grund av den nuvarande regeringen. Jag är som sagt inte insatt i arabhästvärlden, men det som beskrivs går i linje med vad som sker inom resten av samhället.
 
Jag älskar Polen som land, så jag tycker att det är skamligt det som händer där i dag, det drabbar inte bara hästnäringen (även om det så klart är skandal det också) utan hela den utveckling som skett sen 90-talet riskerar att gå förlorad på grund av den nuvarande regeringen. Jag är som sagt inte insatt i arabhästvärlden, men det som beskrivs går i linje med vad som sker inom resten av samhället.

Ja, det är enormt tragiskt. Givetvis är hästuppfödning inte så viktigt som mänskliga rättigheter men jag kan inte hjälpa att det hugger lite extra i hjärtat när det gäller de polska araberna. Att det ens finns araber i Polen är resultatet av stora uppoffringar från många människor genom årens lopp, ibland med ett väldigt högt pris.

Många vet inte om det men de polska arabhästarna gick igenom ungefär samma sak som trakehnerhästarna när de evakuerades från Ostpreussen under andra världskriget ("Världens hårdaste bruksprov").
 
Får jag ställa en lite OT-fråga?
Hur kommer det sig att Polen blev stort på araber från början? Någon som vet? :)
 
Ja, det är enormt tragiskt. Givetvis är hästuppfödning inte så viktigt som mänskliga rättigheter men jag kan inte hjälpa att det hugger lite extra i hjärtat när det gäller de polska araberna. Att det ens finns araber i Polen är resultatet av stora uppoffringar från många människor genom årens lopp, ibland med ett väldigt högt pris.

Många vet inte om det men de polska arabhästarna gick igenom ungefär samma sak som trakehnerhästarna när de evakuerades från Ostpreussen under andra världskriget ("Världens hårdaste bruksprov").

Det fanns väl araber på Trakehnern också? Så vitt jag hört fanns i alla fall Fetysz där vid Sovjets intåg.
 
Får jag ställa en lite OT-fråga?
Hur kommer det sig att Polen blev stort på araber från början? Någon som vet? :)

:D

Polsk arabavel går långt tillbaka i tiden. Arabhästarna har kommit till Europa i flera vågor, bla genom expansionen av islam och genom korstågen. Efter slaget vid Poitiers år 732 (frankerna vs araberna) samlades arabiska hästar in just för att uppgradera de inhemska hästarna. Man hade sett att de var överlägsna de europeiska kavallerihästarna. Beduinerna hade ett av världens främsta lätta kavallerier.

Det polska riket var en gång stort och man var beroende av hästarna både i krig och fred. Polackerna var skickliga hästkarlar och uppskattade araberna för deras skönhet och mod. Det blev mode hos adeln att rida fullblodsaraber samtidigt som man korsade in dem i de lokala hästraserna.

Det finns belagt att uppfödning av fullblodsaraber bedrevs i Polen under 1500-talet. Bla hade kungen Sigismund Augustus II (bror till Katarina Jagellonica som blev drottning av Sverige) ett arabstuteri och hans stuteriförman skrev en bok om arabhästavel där han betonade vikten av att hålla rasen ren, gallra hårt bland avelshästarna samt ta hänsyn till hästarnas typ när man planerade betäckningar. Det var som sagt inte vanligt i Europa på den tiden utan arabhästarna användes främst för utkorsning så det lade grunden för dagens polska arabavel.

Ända sedan 1600-talet har polackerna gjort inköpsresor till Orienten. Waclaw Rzewuski, en polsk adelsman, levde under en period under 1800-talets början i Mellanöstern och blev känd som Emir Rzewuski. Han var också uppfödare och följde beduinernas principer när det gällde avel. Det var vanligt även hos andra polska uppfödare vilket har bidragit till att den polska arabaveln blivit så framstående, i kombination med deras generella hästkunskap.

Den senaste inköpsresan till öknen gjordes 1931. Då köptes bla Kuhailan Haifi OA som lade grunden till en av de mest framgångsrika hingstlinjerna.
 
Det fanns väl araber på Trakehnern också? Så vitt jag hört fanns i alla fall Fetysz där vid Sovjets intåg.

Ja, Fetysz hade sålts dit 1936. Han sköts av ryska trupper 1944. Det har ju ofta använts orientaliskt blod i trakehneraveln och de har väl traditionellt varit de halvblodshästar som stått högst i blod.

En del hästar från Trakehnen togs till Ryssland 1944 och användes vid Kirov-stuteriet. Där korsade man in mer arabblod. Bla använde man hingsten Pomeranets som också gett många bra fullblodsaraber. Hans son Hockey var far till Almox Prints.

Pomeranets var son till Mammona som föddes på Janow Podlaski i Polen och stals av ryssarna under andra världskriget. Hennes farfar var Kuhailan Haifi OA.
 
Senast ändrad:
Tack snälla @athena_arabians ! :bow:

Visst är det så att polska araber är ganska stora?
Och hur många statliga stuterier har Polen? (För att komma tillbaka till ämnet ;))

Nej, polska araber är inte speciellt stora även om dagens arabavel generellt ger större och större araber (synd nog för man förlorar typen).

Det finns tre statliga arabstuterier: Janow Podlaski som är äldst, Michalow och Bialka. Tidigare fanns det ett fjärde, Kurozweki, men det såldes efter kommunismens fall.

Man föder upp andra raser på alla stuterierna också, tex är Janow berömt för sina angloaraber.
 
@athena_arabians Jag tycker inte att man förlorar arabtypen för att hästarna blir större. Det finns stora typade araber, och det finns stora otypade araber, precis som det finns samma variation bland de mindre.

För övrigt så håller jag med, det finns på tok för lite info ute. Ska de lägga ner stuterierna helt, eller vad är det som händer? Ingen verkar veta :(
Även om de polska araberna inte är mina favoriter nödvändigtvis så vore det en stor skam om de försvann! För många bra hästar har kommit därifrån!
 
Ja, Fetysz hade sålts dit 1936. Han sköts av ryska trupper 1944. Det har ju ofta använts orientaliskt blod i trakehneraveln och de har väl traditionellt varit de halvblodshästar som stått högst i blod.

En del hästar från Trakehnen togs till Ryssland 1944 och användes vid Kirov-stuteriet. Där korsade man in mer arabblod. Bla använde man hingsten Pomeranets som också gett många bra fullblodsaraber. Hans son Hockey var far till Almox Prints.

Pomeranets var son till Mammona som föddes på Janow Podlaski i Polen och stals av ryssarna under andra världskriget. Hennes farfar var Kuhailan Haifi OA.
Varför sköts han?
Varför behövde de fly med hästarna?

(historia och hästar, kan det bli bättre?)
 
"Strax innan Rysslands invasion av Ostpreussen, Tyskland 1944 bestämde man att evakuera Trakehnens centralstuteri. Alla hästar drevs i konstant trav i över 1200 km i det sargade krigslandskapet - från Trakehnen till Västtyskland - i sträng vinterkyla. Man flydde för sina liv med sovjetiska armen jagande bakom sig, och hade ingen tid att stanna och ta hand om ston som kastade sina föl, hästar som insjuknade eller skadades. Bara 100 hästar av de 800 från starten klarade sig in i det av USA ockuperade området i västra Tyskland. Immer Voran och Heristal var en av de hästar som överlevde."
http://www.haststam.se/horse/view/30141

Det är inte utan att man ryser när man läser det. :(
 
Varför sköts han?
Varför behövde de fly med hästarna?

(historia och hästar, kan det bli bättre?)

Den tyska befolkningen i Ostpreussen var inte speciellt villiga att hamna i ryska händer. Man spände avelsdjuren för allt vad vagnar hette och flydde (statsstuteriet i slutet på 1944 och de privata i januari 1945). Eftersom de var enormt stolta över sina hästar försökte de ta med så många av de bästa som möjligt men det gick inte att ta alla. De ryska soldaterna var inte nödvändigtvis hästmänniskor så de sköt djur för att äta och i rent nöje (Fetysz var inte den enda hästen som blev skjuten). En del var givetvis hästkunniga så det är därför trakehnare hamnade på Kirov och arabhästar från Polen på Tersk (det ryska statliga arabstuteriet som ligger i Kaukasus).

Av över tusen djur överlevde ca 100 st, varav 21 avelsston. Det är de hästarna som byggt upp trakehnerrasen i väst. Stamboken är stängd, det enda blod man är tillåten att tillföra är fullblod: Arab, engelskt fullblod och angloarab.

Janow Podlaski har en liknande historia. Under de första åren av kriget växlade kontrollen av stuteriet mellan tyskarna och ryssarna (ryssarna var långt mer destruktiva, de stal många hästar och förstörde hagar och stall). Efter att icke-angreppspakten mellan Sovjet och Tyskland slutade gälla kom fronten närmare och närmare Janow (stuteriet ligger inte långt ifrån gränsen till Ukraina) så det beslutades att hästarna skulle evakueras till Tyskland 1944. Man valde ut de bästa djuren och de som hade förutsättningar att klara sig. Under den här första evakueringen transporterades hästarna med tåg. De spreds ut på flera tyska avelsdepoter, bla Sohland. Både hästar och personal behandlades väl, de tyska officerarna inblandade var duktigt hästfolk. Den som betydde mest för polackerna och deras hästar var överste Fellgiebel, en av de som var inblandad i Valkyria-attentatet mot Hitler och blev avrättad 1944.

När ryssarna än en gång kom närmare beordrades ännu en evakuering 1945. Denna gång var inte tåg tillgängliga för alla hästar utan de flesta flydde till fots. Målet var Dresden.

Hingstarna kom dit den 13 februari 1945. Det var mitt under de allierades bombning av staden. Hingstarna fick panik och av 80 hingstar slet sig 50. En av de mest erfarna hästskötarna från Janow, Jan Ziniewicz, hade hand om Witraz och Wielki Szlem. Han visste hur betydelsefulla dessa två hingstar var så han släppte dem inte. På morgonen efter fick man skära loss honom, grimskaften hade skurit in i hans händer.

Det finns fler sådana här historier, tex hur hästarna från Gumniska överlevde större delen av kriget bara för att hamna mitt i ett pansarslag mellan tyska och ryska trupper i slutet av kriget och massakrerades.

Jag ber om ursäkt för OT men jag har ägnat större delen av mitt liv att studera dessa hästar (både polska araber och trakehnare). Det började med Ursula Guttmanns bok om trakehnare som lånades på biblioteket när jag var ca 8 år gammal (dvs 35 år sedan) och eskalerade efter det :D
 
För att Sovjetarmén invaderade Polen. Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Trakehnare
Fast det svarar inte på frågan varför just ryssarna sköt ho
Den tyska befolkningen i Ostpreussen var inte speciellt villiga att hamna i ryska händer. Man spände avelsdjuren för allt vad vagnar hette och flydde (statsstuteriet i slutet på 1944 och de privata i januari 1945). Eftersom de var enormt stolta över sina hästar försökte de ta med så många av de bästa som möjligt men det gick inte att ta alla. De ryska soldaterna var inte nödvändigtvis hästmänniskor så de sköt djur för att äta och i rent nöje (Fetysz var inte den enda hästen som blev skjuten). En del var givetvis hästkunniga så det är därför trakehnare hamnade på Kirov och arabhästar från Polen på Tersk (det ryska statliga arabstuteriet som ligger i Kaukasus).

Av över tusen djur överlevde ca 100 st, varav 21 avelsston. Det är de hästarna som byggt upp trakehnerrasen i väst. Stamboken är stängd, det enda blod man är tillåten att tillföra är fullblod: Arab, engelskt fullblod och angloarab.

Janow Podlaski har en liknande historia. Under de första åren av kriget växlade kontrollen av stuteriet mellan tyskarna och ryssarna (ryssarna var långt mer destruktiva, de stal många hästar och förstörde hagar och stall). Efter att icke-angreppspakten mellan Sovjet och Tyskland slutade gälla kom fronten närmare och närmare Janow (stuteriet ligger inte långt ifrån gränsen till Ukraina) så det beslutades att hästarna skulle evakueras till Tyskland 1944. Man valde ut de bästa djuren och de som hade förutsättningar att klara sig. Under den här första evakueringen transporterades hästarna med tåg. De spreds ut på flera tyska avelsdepoter, bla Sohland. Både hästar och personal behandlades väl, de tyska officerarna inblandade var duktigt hästfolk. Den som betydde mest för polackerna och deras hästar var överste Fellgiebel, en av de som var inblandad i Valkyria-attentatet mot Hitler och blev avrättad 1944.

När ryssarna än en gång kom närmare beordrades ännu en evakuering 1945. Denna gång var inte tåg tillgängliga för alla hästar utan de flesta flydde till fots. Målet var Dresden.

Hingstarna kom dit den 13 februari 1945. Det var mitt under de allierades bombning av staden. Hingstarna fick panik och av 80 hingstar slet sig 50. En av de mest erfarna hästskötarna från Janow, Jan Ziniewicz, hade hand om Witraz och Wielki Szlem. Han visste hur betydelsefulla dessa två hingstar var så han släppte dem inte. På morgonen efter fick man skära loss honom, grimskaften hade skurit in i hans händer.

Det finns fler sådana här historier, tex hur hästarna från Gumniska överlevde större delen av kriget bara för att hamna mitt i ett pansarslag mellan tyska och ryska trupper i slutet av kriget och massakrerades.

Jag ber om ursäkt för OT men jag har ägnat större delen av mitt liv att studera dessa hästar (både polska araber och trakehnare). Det började med Ursula Guttmanns bok om trakehnare som lånades på biblioteket när jag var ca 8 år gammal (dvs 35 år sedan) och eskalerade efter det :D
Åh jag undrar om det är den boken jag med har läst? Om en ung flicka som flyr med hästarna?

Det är en otroligt intressant historia! Lyckades de fånga in några av hingstarna?
 
Åh jag undrar om det är den boken jag med har läst? Om en ung flicka som flyr med hästarna?

Du tänker kanske på boken om *Witez II som också var en son till Ofir som Witraz och Wielki Szlem? Den är till viss del dokumentär och dels fiktion.

Guttmanns bok handlar om hennes besök hos stuterierna där man byggde upp rasen igen. Ett av stona som är med i boken, Kassette, var ett av de sista överlevande stona från Trakehnen. Hon var hälften shagyarab (e Harun al Raschid som också var mormorsfar till Utrillo). De hästar som hade mycket arabblod klarade evakueringen bäst, precis som när Napoleon flydde från Ryssland. De flesta hästarna som officerarna hade kvar var araber eller stod högt i blod.

Det är en otroligt intressant historia! Lyckades de fånga in några av hingstarna?

Ja, men många antingen försvann eller hittades döda.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 707
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 433
Senast: Sezziyanen
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp