vad göra?

Sv: vad göra?

Jag håller med dig Quinn. Tror säkert att det bara var av omtänksamhet. Personligen blir jag glad om någon tänker på att släppa in mina också. Tycker heller absolut inte att det är tidigt med klockan 1900. Våra kommer in vid halv fyra nu vintertid. Då står de och vill in.

svarar alla:)
d-ponny sprang ut igår kväll igen när jag kom till stallet, men bara en gång den här gången eftersom att jag stängde boxdörren sen:angel: jag har inga problem med att ta in hästarna vid den tiden OM hästarna trivs.. han har även förändrats en del i temperamentet och INTE till det bättre:(
han mår helt enkelt inte bra och det märks tydligt.. och det gör inte heller att jag mår bättre sålänge jag vet att han mår dåligt:( ..
ps:min kompis har 2 hästar

Känner kanske av att du inte mår bra av situationen?

Rider du mycket? han kanske har lite överskottsenergi om inte annat?
Konstigt att ni inte kan diskutera med varandra, varken du eller din kompis skall väl behöva må dåligt för detta?

Som någon annan skrev innan så är det ju inte så svårt för din kompis att slänga till dina lite hö när hon tar in sina, om du packar och gör färdigt detta i förväg?;) det är ju till och med lättare än att ta in hästarna.
Är det ändå så att ingen häst blir ensam i stallet eller får "panik" så gör det väl inget?

knapplån
jag tycker inte heller det är något att tjafsa om. En kompis till mig har sina hästar hos mig - jag tar ju in alla när jag tar in mina- det blir för oroligt annars tycker jag. Kommer hon först så tar hon in alla efter att hon mockat klart. Det är ju inte mer med det. Man kan ju inte bara ta in halva flocken tycker jag.

men jag ser ju inget fel i att ta in alla hästarna om de nu vill gå in så "tidigt".. men såfort jag kommer så vill han ju ut igen.. och då tycker jag inte att han verkar trivas med att komma in så tidigt.. och sen så tycker jag ju att det är bra om hästarna vänjs vid att vara själva också, och att skiljas från flocken.
och varför skulle man inte bara kunna ta in halva flocken?

nä, jag mår inte så bra eftersom att jag vet att han inte mår bra:(

just nu ska han vila 1 vecka.. egentligen behöver han mer eftersom att han bara är 4,5 år, men mår inte bra av att stå förlänge, så därför så ska jag ta det lungt istället och köra honom ett par veckor så att han får vila från ridningen:idea: .. men han har alltid varit sådan som vill vara ute mkt även fast jag ridit o kört mkt..han är en mkt aktiv o pigg herre:angel:

I stallet där mina hästar är inhyrda går hästarna in vid 15-16.00. Det är väldigt tidigt :( Jag skulle egentligen vilja ha dom ute året om men det finns inte möjlighet till det. Jag bor på landet och där finns inga lampor runt omkring så hon som har stallet (det är faktiskt ett rätt stort stall med 12 hästar) måste ta in hästarna när det börjar bli mörkt för annars hittar hon inte dom sen, och hon ser inte var hagarna och grindarna är. Min arabvalack har i hela sitt liv bott ute året om. Ja, han kunde gå ute utan täcket dygnet runt på vintern också. Det finns så många rykten om att araber är känsliga, men det är isåfall för att människorna gjort dom kännsliga, för att dom ska vara "fina" och tunna med kort, len päls. Dom är en av de tåligaste raserna egentligen.

Dina hästar går ju in sent jämfört med mina :p

lider med dej också:( , men hon behöver ju inte ta in mina hästar eftersom att jag kan ta in dem själv:bow:

Hej!

Jag är lite på din sida här, om ingen häst blir ensam vad spelar det för roll om några går kvar ute längre, speciellt om dom nu vill vara ute.

Samtidigt kan jag väl förstå kompisen, är man ändå där ute kan man väl lika gärna ta in dom andra 2 med, och när det handlar o en timme är det ju inte så mycket att bråka om.

Själv har jag gjort så att min har fått stå ute själv 4 timmar längre än de andra, då hon river stallet om hon går in vid 16, så har dom snälla kvällsfodrarna tagit in henne vid 20-21, men då har hon självklart haft mat att roa sej med- inga problem här inte!
Nu har jag flyttat till ett anat stall där hon ska få utebox, men i väntan på den går hon och en till ute dygnet runt, resten av flocken går in vid 19 ungefär och det har inte heller varit några problem- dom har fri tillgång på mat och vatten och står för det mesta och håller "ensamhästen" i hagen brevid sällskap.

Om du vill undvika bråk kan du alltid flytta, annars är jag rädd att duu får lov att anpassa dej, det är ju faktiskt kompisens stall..

/ Lavinia, som också har en häst som inte vill vara inne

jag har faktiskt tänkt på det, att flytta alltså.. hmm detta är svårt, vet inte vad jag ska göra..usch blir så trött på allt:(

Det där var den sämsta ursäkt jag hört ;). Så svårt är det INTE att ordna ledljus.

Hej!

Vår hage är beckmörk och desutom en bit bort från stallet och "min" stallägare får ändå in.. 4-5 hästar varje kväll mha pannlampa..No problems!

/ lavinia, som också tycker mörkret är en dålig ursäkt, på mitt tidigare stall hette det att hästarna var mörkrädda, alla utom min dvs:-)

Varför tror en del att hästar helst av allt vill vara ute i alla väder? Hästar vill ha sin flock, sin trygghet, sin mat och dom vill vara torra och varma. Det är något som man ofta bäst ger dom i ett ljust och fräscht stall. I mitt stall så tar jag in hästarna vid mörkrets inbrott, om någon vill ha sina hästar ute längre så får dom flytta till ett sådant stall. På sommaren så tar jag inte in dom alls om vädret tillåter. Sluta och tro att hästar älskar mörker, kyla och blåst.

Ja då man läser den här tråden är man glad att man inte har några inhyrda hästar i sitt stall. Haft tanken ibland men nu är jag definitivt avskräckt. Vilken röra det skulle bli.... Alla ska in olika tider, vissa ska stå ute till midnatt, vissa ska vara ute hela nätterna mitt i vintern (utan ligghall=olagligt!) Antagligen ska de ha mat på 25 olika tider på dygnet också så att ingen äter samtidigt....
Dessutom vad är det med era hästar, kan dom inte stå i en box under natten utan att bli nervvrak? Vad har ni gjort för att få dem sådana?
Även om man nu har lösdrift så behöver ju faktiskt en tamhäst kunna stå uppstallad utan att bli hysterisk. Den kan skada sig, bli sjuk, hamna på djursjukhus i boxvila eller så kanske ni vill ta med hästen på någon tävling någon gång?

Är av den numera kanske gamla uppfattningen att man bör ha någorlunda fasta och regelbundna rutiner i ett stall för att få lugna och trygga hästar. Hästar är flockdjur och vanedjur.
VIll man ha hästarna ute i alla väder även nattetid på vintern så får man väl hyra in sig i en bra lösdrift i stället för att ha hästen uppstallad. Men tänk på att även lösdrifter och ligghallar måste ha boxar och behandlingsutrymmen för sjuka djur!

För mig finns det viktigare saker att hänga upp mig på om jag skulle hyra stallplats än om hästen kom in ett par timmar tidigare än jag skulle önska på kvällen. Mellan 16.00-20.00 är ok för mig på vintern om de kommit ut på morgonen. Och jag skulle inte vilja att någon lämnade kvar en häst vid insläpp.För mig är stallmiljö, foderkvalitet, regelbunden utfodring, stora vinterhagar med bra staket och helst någon form av skydd för väder och vind viktigare. Samt en trevlig stämning bland folket!

En liten undran till. Vill ni inte ta in era hästar så pass tidigt på kvällen så ni hinner rida och pyssla om dem lite efter jobbet? Det är väl ändå roligt att få hålla på lite med sina hästar. Eller jobbar de flesta inte dagtid längre?

Quinn, vars hästar går ute hel dagarna ( utan täcke dessutom) men kommer in så tidigt som ca 18.00 nu i ruskvädret.

jag kan förklara lite bättre..:)
okej.. d ponnyn blir INTE ett nervvrak, men vill vara ute och visar detta tydligt genom att smita ut när jag kommer på kvällen, har även börjat naffsa och är inte lika lydig längre(kunde innan gå ut o gå lös, men nu får man säga till att han ska backa flera ggr under promenaden..:crazy: )

har inte skrivit ngt om arabens "problem" än, men gör de nu:angel: .. han får ingen cirkulation i benen under natten och blir då svullen mellan kotan och hoven.. alltså det går inte "in" ngt utan han är helt rak (ska försöka fixa bild). detta blir bättre om han är ute ett par timmar längre:bow: .. jag förstår inte problemet med att de inte får gå ute längre, eftersom att ingen häst blir lämnad och det blir INTE mer jobb för henne:smirk:
är tacksam för alla svar:bow:

Ursäkta?
Men var har jag sagt att hästar i allmänhet vill vara ute i regn och rusk??
Jag har sagt att MIN helst är ute, oavsett väder och blir en helt annan, deppigare häst om hon tvingas stå inne mycket (mycket för henne är ca 12 timmar). Jag känner andra hästar som blir kokkobello efter 2 timmar i hagen och närapå spränger grinden om dom inte får komma in.

Jag har inte dragit alla hästar över en kam, visst finns hästar som vill vara inne, men sån verkar inte trådskaparens häst vara och jag gissar att du inte kan säja helt störtsäkert att den absolut vill vara inne?

Nej, jag tror på individen och individens rätt att bestämma. Dessutom sa jag faktiskt till TS att om inte stallägarens regler passar, så får hon antingen flytta eller härda ut.

Hoppa på nån annan nästa gång..

/ Lavinia, vars häst av nån underlig j-a anledning VILL va ute i ösregn och gärna utan täcke- hon tar av det själv.

hej å hå vilket hetsigt ämne det blev...

tyvärr så är det väl bara att anpassa sig om det är kompisens stall, eller kanske tänka över att flytta. Eller vackert förklara för henne att hästar är gjorda för att vara utomhus och att man kanske kan komma överrens om att bara ta in dem vid riktigt dåligt väder. Man kan ju testa och se vilka förändringar det blir. Annars så borde du hitta nåt annat, man bryr sig väl mest om hur hästen mår.

Lycka till, hoppas det löser sig.;)

svarar alla..
ska försöka hitta ett annat stall, det viktigaste är ju ändå att de mår bra:) , även fast vi har jättekul när vi rider, pratar osv, men, hästarna går först:bow:
tack för alla svaren!!!:bow:

hej å hå vilket hetsigt ämne det blev...

tyvärr så är det väl bara att anpassa sig om det är kompisens stall, eller kanske tänka över att flytta. Eller vackert förklara för henne att hästar är gjorda för att vara utomhus och att man kanske kan komma överrens om att bara ta in dem vid riktigt dåligt väder. Man kan ju testa och se vilka förändringar det blir. Annars så borde du hitta nåt annat, man bryr sig väl mest om hur hästen mår.

Lycka till, hoppas det löser sig.;)

Hej!

Du är en människa helt i min smak. Kort, enkelt och koncist.

/ Lavinia, vars häst precis fått byta nattsällskap då kompisen plötsligt flyttat.

Hej!

Du är en människa helt i min smak. Kort, enkelt och koncist.

/ Lavinia, vars häst precis fått byta nattsällskap då kompisen plötsligt flyttat.

Tack :)

Man ska väl försöka göra det så lätt för sig som möjligt och så bra som möjligt för hästarna. Synd om din häst som blivit av med kompisen (om de va bra kompisar).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 531
Senast: Sel
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare