vad göra?

A

anonymen_02

jag har ett problem.. jag har hästarna hos en kompis, det är jätte bra där förutom det att hon vill att de ska in tidigare än vad jag vill..eller rättare sagt så är det min häst som inte mår bra av det:( ..en dag när det var skitväder(regnade och blåste, och hade gjort det hela dan) så släppte hon in dem vid 7, jag sa att jag kunde komma senare och iallafall släppa in mina 2 lite senare.. men hon sa att de stod och gnäggade och ville in..( tror att det berodde på att de var hungriga då de inte fått ngt hösilage sedan morron/förmiddan)...

iallafall så släppte hon in dem, men när jag kom vid 8 och skulle mocka så öppnade jag boxdörren till min häst, brukar alltid ha den öppen när jag är i stallet..

när jag gick för att hämta grep mm så sprang han ut i hagen och ställde sig där. ( det var fortfarande riktigt ruskväder och han hade inget täcke på sig då det blir varmare i stallet och han då svettas, kan tilläggas att det då bara var några dagar sedan han klipptes, hela han utom benen upp till knäna och huvet) han sprang inte ut bara en gång utan sprang ut en gång till, och försökte en tredje gång, fortfarande utan täcke.. jag stängde inte boxdörren för att jag trodde att han "avskräcktes" första ggn han sprang ut då det regnade och blåste så mkt..
snälla hjälp mig med tips på vad jag ska göra:cry:

blir verkligen tokig på det här och märker att han inte mår bra..
tacksam för svar och hjälp:bow:

Sv: vad göra?

Hej.

Ja nu har du fått känna på hur det är att ha sin häst i ett stall där man inte har samma åsikter :) Kan vara jobbigt och speciellt om man känner personen ifråga.

Men menar du verkligen att hästarna går utan mat i hagen från morgon till kväll? Då är det inte konstigt att de stod vid grinden och gnäggade. Kan inte stallägaren lägga ut lite hösilage efter att hon tagit in sina hästar? Då slår jag vad om att dina inte står och vill in.

Sen behöver de ha mat under dagen också. Alltså jag fattar mig inte på s k "hästkunniga" som inte lärt sig hur farligt för hästens hälsa det kan vara att gå utan stråfoder för länge :(

Varför har de ingen mat i hagen?

Om hon ändå tar in sina så kan hon ju ge dina hö ute. Så kan de stå ute längre. Och du kan ta in dem när du kommer till stallet.
Men hästarna behöver ju ha ett mål mat under dagen också.

ja de frågade jag henne också, om hon inte kunde lämna mina ute och ge dem lite hösilage, men det ville hon inte:confused:

ja de frågade jag henne också, om hon inte kunde lämna mina ute och ge dem lite hösilage, men det ville hon inte:confused:

Men varför i hela friden det då? Om du packar en Ikeakasse eller två med hösilage så det är färdigt och istället för att gå ut och hämta in dina hästar så kastar hon in höet. Det är ju till och med lite mindre jobb! Det finns ju absolut ingen anledning att neka göra det?

Är det verkligen hela värden att hästarna kommer in kl 20.00 om det ösregnar och blåser? Det låter ju högst normalt. Värre är att de är utan mat i hagen på dagarna. Jag vet inte vilka rutiner ni har själva men hur sent är ni i stallet på kvällarna vintertid? Om man inte har lösdrift utan uppstallade hästar vill man kanske ta in dem och natta dem före midnatt för att man själv behöver hem och sova. Jag tror inte hästarna mår dåligt av att komma in lite tidigare vid dåligt väder. Ge dem ordentligt med nattmat bara.
Ett annat alternativ är väl att du har din häst inhyrd på en lösdrift om den inte trivs med att vara inne.
Då hästar är flockdjur fungerar det nog bäst att ta in alla samtidigt på kvällen och inte lämna en ensam häst ute.

hon vill inte dela på hästarna.. min ponny blir INTE det minsta stirrig ifall man lämnar honom ensam:smirk: , däremot så kan unghästen säkert bli lite orolig och gnägga lite, (han är ju inte van) men han måste ju vänja sig:bow:

de kom in vid 7. och när jag kom till stallet vid 8 så sprang han ut 2 ggr, försökte en 3:e gång men då var jag beredd:angel: .. han hade då inget täcke och är helklippt utom benen upp till knäna o hasorna och huvet.. så jag tycker att han visade rätt så tydligt att han ville ut igen. sen behöver inte hon bry sig om att hon inte kommer att få sova, eftersom att jag skulle släppa in dem när jag hade mockat..

och mat det har de,(iallafall under natten) de får så att det blir över till morgonen då jag släpper ut.

Senast ändrad:

de har nu börjat få så mkt hösilage så att det räcker större delen av dagen, så nu står de inte utan länge.
och sen så har de en massa annat att gnaga på:D

Senast ändrad:

Men är det det verkligen värt att bråka om någon timme hit eller dit på kvällen, speciellt om det är dåligt väder. Jag tror nog bara hon menade väl och trodde du skulle tycka det var bra att hästen kom in lite tidigare. Det skulle nog de flesta tyckt. Det finns så mycket att bli osams om då man hyr in sin häst så man får nog välja vad man ska irritera sig på. För hästen spelar det ingen roll med en timme mer eller mindre inne men däremot att stå utan mat hela dagarna ute, det skulle jag reagera över.

hästarna har gräs och annat att äta på dagarna o nu har jag även ökat hösilaget på morgonen så att det räcker större delen av dagen.. ja hon kanske menade att vara snäll, men jag sa till att jag ändå skulle komma o mocka och att jag kunde släppa in mina två.. visst han dog inte, men han visade tydligt att han ville ut, 3 ggr..

Som sagt det är ju ingen katastrof att dina hästar går in en timme tidigare eller så, din kompis kanske gjorde det av omtanke om dina hästar eller ville hon bara vara snäll?

Men tycker du att du vill ha dina hästar ute tills du kommer själv och har mockat och att du vill ta in dina själv, kan ni väl ta en lugn diskussion så kanske ni kommer fram till en lösning som ni båda är nöjda med?
Du skriver att hon inte vill dela på hästarna, har hon en och du två hästar då?
Kan inte du ta in hennes häst också när du kommer då? eller alternativ att ni provar hur det går att dela på de?

Jag kan inte förstå problemet :confused:
Om allt annat är bra i stallet så får du väl helt enkelt bara acceptera att hon vill ta in hästarna tidigare än vad du vill. Kl 7 är väl inte precis så jättetidigt heller.

Men som någon sa tidigare så kan du väl be henne att ge dina hästar silage när hon tar in sina.

Det handlar ju om att ge och ta när man ska samsas i det här fallet i ett stall. Men samtidigt så är det ju hennes stall och då får du ju ta det som det är acceptera och ha det som det är, eller inte och då kan du ju försöka hitta ett annat stall som motsvarar alla dina krav och då säger jag bara lycka till.

En gång i tiden hade jag min häst hos en kompis och det var bra förutom på ett par punkter men då insåg jag att det bara var för mej att bita ihop och låta det vara och då insåg jag också att mitt sätt att sköta häst på kanske inte var det enda rätta. Hästarna for faktiskt inte illa av hennes sätt heller och jag blev en lite mer ödmjuk människa på köpet.

I dag har jag eget stall och det är naturligtvis det allra bästa men så länge du inte har det så vill jag råda dej till att acceptera eftersom du är nöjd med allt annat och sluta fundera så mkt över det här som jag kan tycka är ett ganska litet problem.

Jag kan inte förstå problemet :confused:
Om allt annat är bra i stallet så får du väl helt enkelt bara acceptera att hon vill ta in hästarna tidigare än vad du vill. Kl 7 är väl inte precis så jättetidigt heller.

Men som någon sa tidigare så kan du väl be henne att ge dina hästar silage när hon tar in sina.

Det handlar ju om att ge och ta när man ska samsas i det här fallet i ett stall. Men samtidigt så är det ju hennes stall och då får du ju ta det som det är acceptera och ha det som det är, eller inte och då kan du ju försöka hitta ett annat stall som motsvarar alla dina krav och då säger jag bara lycka till.

En gång i tiden hade jag min häst hos en kompis och det var bra förutom på ett par punkter men då insåg jag att det bara var för mej att bita ihop och låta det vara och då insåg jag också att mitt sätt att sköta häst på kanske inte var det enda rätta. Hästarna for faktiskt inte illa av hennes sätt heller och jag blev en lite mer ödmjuk människa på köpet.

I dag har jag eget stall och det är naturligtvis det allra bästa men så länge du inte har det så vill jag råda dej till att acceptera eftersom du är nöjd med allt annat och sluta fundera så mkt över det här som jag kan tycka är ett ganska litet problem.

Hej

Det är ju dina hästar! Hon har ingen rätt att säga vad du ska göra med dina hästar stå på dig lite och säg ifrån vet att det kan vara jobbigt och att man inte vill ställa till osämja men du måste för dina hästars skull...annars kan du ju alltid fundera på att flytta..dom skulla kanske må bra av att gå på lösdrift??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 531
Senast: Sel
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare