vad göra?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare raven_82
  • Startdatum Startdatum
R

raven_82

har en valack som går sitt sista år nu. han älskar och tävla viljan finns menhan orkar inte riktigt med i dom högre hastigheterna nu. å nu så tar värmen på han oerhört mycker blir väldigt slut. startade i torsdags då blev vi distanserad och nu är poängen borta :( ska man pansionera han helt el träna lite lätt under sommaren och se hur det blir till hösten?
efter allt strul med hovar å sår och grejer har jag inte riktigt lust att ge upp nu heller och hästen älskar verkligen att tävla. vad göra?

Sv: vad göra?

om din häst älskar att tävla och varje start känner att han inte räcker till så........ja valet för dig måste ju vara plättlätt?
Några månader för tidigt är inget han kommer att deppa ihop för.
gulan

jo det borde väl vara det el ja 1600 orkar han han har alltid varit en sprinter men nu e det ju inte det lättaste å komma med i speciellt när man inte har nå poäng.
har väl lutat nu att han får pansioneras, ville bara ha lite råd.

Älskar han att tävla så tycker jag du ska träna på och sedan lusläsa propparna, vara beredd på att åka, till hösten för att ge han lätta lopp på ålderns höst..

Skulle han inte hänga med redan i det första loppet i höst så kan du ju pensionera han då tycker jag..
Uppenbarligen trivs ni ju med varandra och han gillar att tävla så jag ser ingen anledning till att ni inte skulle kunna njuta av sommaren med många härliga träningspass!

Men det vet ju du säkert bäst!

Jag tror jag såg dig på Bergsåker i torsdags.

Hästen såg inte ut att ha några krämpor men verkade lite ointresserad och nöjd när du hamnade sist. Såg också ut som du höll i honom ganska rejält så att han tappade lite väl mycket i början, det såg inte ut som om han låg på speciellt, men det går ju inte alltid atts e från sidan. Eller hade du kortat tömmarna för mycket? Kanske du skulle länga dem lite och jaga på honom lite grann istället för att dra, de brukar tycka att de är roligare att vara med i fälten, även om de inte räcker till.

Det var väl ett av dina första lopp va?

Du påminde mig lite om mig själv när jag körde mitt första lopp ;) det gick inte heller något vidare, jag hamnade också långt efter med min gamling till häst efter en startgalopp. Men det är bara att kämpa på. Det gör jag fortfarande fast det är 20 år sedan mitt första lopp.

anledningen till att jag har så korta tömmar e att han har varit så het innan loppet första loppet jag körde med han skenade han tre varv med mej på gävle han bara drog i defileringen. så därför kanske jag e lite mer försiktig :) men som sagt visst gör man även misstag i början men det ger sej väl med tiden.
sen var inte bergsåker nån bra dag kom upp för sent så hästen han vila ca 15 min innan jag skulle börja sela å ut å väma då hade han åkt transport i 3 timmar så omständigheterna var inte dom bärsta men men.

så har jag oxå resonerat det lutar väl åt det. han orkar ju springa men inte med dom tiderna dom kör idag.

raven_82 skrev:
så har jag oxå resonerat det lutar väl åt det. han orkar ju springa men inte med dom tiderna dom kör idag.

Jag skulle sluta, det spelar inte någon roll om han går 18 över full distans, han kommer ju sist ändå. Det är han värd efter lång och trogen tjänst.

Det låter hårt men jag ser det så här: Tävlar jag "helt utan chans" så kan jag lika gärna sitta och öva i provloppen. Och det är billigare än alla dessa eländes boxhyror (som jag förstår iofs eftersom boxarna rengörs på ett helt annat sätt nu för tiden).

Du tävlar väl inte för att hästen tycker det är kul?

Det kryllar ju av halvskapliga hästar i annonser och de flesta av den funkar det att pruta på.

Vill du behålla din gamla kompis och inte har möjlighet att ha flera hästar får du lägga löp-planerna på hyllan ett antal år tills du har plats och tid.

Snabbloppen runt omkring oss är sällan fulla, så nog kommer du med utan p framåt hösten...
Men frågan är väl om hästen verkligen älskar att tävla eftersom poängen försvinner... och skenar i defilering...(en tanke bara.)

raven_82 skrev:

Jag skulle sluta, det spelar inte någon roll om han går 18 över full distans, han kommer ju sist ändå. Det är han värd efter lång och trogen tjänst.

Det låter hårt men jag ser det så här: Tävlar jag "helt utan chans" så kan jag lika gärna sitta och öva i provloppen. Och det är billigare än alla dessa eländes boxhyror (som jag förstår iofs eftersom boxarna rengörs på ett helt annat sätt nu för tiden).

Du tävlar väl inte för att hästen tycker det är kul?

Det kryllar ju av halvskapliga hästar i annonser och de flesta av den funkar det att pruta på.

Vill du behålla din gamla kompis och inte har möjlighet att ha flera hästar får du lägga löp-planerna på hyllan ett antal år tills du har plats och tid.

(Jag har en häst med 17 000 på kontot och jag räknar med att hon måste gå under 17 för att över huvud taget hänga med nu, sista starten körde de 13 sista varvet och det var på hösten)

jo jag vet hur det ligger till...jag har två hästar till en ostartad 5 års märr och en 2 årig hingst så häst har jag.

jo han älskar å tävla men hans tid e nog förbi, det går för snabbt för han idag sedan tar värmen oerhört på honom nu..men det blir nog pansion nu.
snabbloppen e ju nästan alltid fulla har varit det nu på sistonde åtminstonde...men men.

Vi har pensionerat våran 12 åring för i år. Han var pigg och fräch, men som sagt såhängde han inte med på topp som han gjorde förr, utan var hela tiden i mitten och runt. Sedan kom han 2:a med nytt rekord, och massören sa efter att han hade börjat bli riktigt sliten. så då bestämde vi att han skulle sluta på topp medans han hade allt i behåll istället för att krama ut de sista ur han. Så nu rids han lugnare jobb och ska börja med distans :D

Tråkigt och jobbig beslut, men nu är vi alla förhoppningsvis nöjda med det.

min första egna starthäst (Lord :love: :love: ) älskade att komma till banan, älskade att visa upp sig. han e bara 155 i mkh, men växte en halv meter på banan.
sista året han tävlade (-trav) startade jag honom bara för att jag skulle kunna köra nåt lopp m honom själv innan pensionen.

nu är han utlånad som ridhäst till en jätte duktig tjej, som ääälskar honom. hon har börjat tävla lite hoppning m honom på klubb nivå, och han har tom varit m i toppstriderna!!!!!:) och plockat rosetter :) tävlat upp till 80cm!
och att se honom på tävlingsbanan värmer mitt hjärta, för han tycker det är dödskul!!!! samma lycka i hans ögon som när han fick visa upp sig på travbanan!
han är 14år idag, men pigg å kry! ALDRIG varit behandlad! d ni;)

kanske värt att pröva lite m din också?:idea: men d e klart, alla passar inte som ridhästar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 273
Senast: Carolininen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur