Vad göra med övertid på brunst? (marsvin)

R

rattalskare

Min ena hona har lekt mamma+mamma= barn men den andra vill inte. Så nu bor de i en vari´sin halva av buren (delat av med galler) honan har varit brunstig i snart 1 ½ vecka är det normalt?

Sv: Vad göra med övertid på brunst? (marsvin)

Då är det inte brunst för den varar bara i några timmar utan det handlar om dominansbeteende.

Äsch då! Vad kan man göra åt det för sitta i varsin halva kan de väl inte må bra av och jag har varken råd eller plats för en bur till :crazy:

Hur mycket tjafsar dom då?
Konstant eller bara några minuter åt gången?
Det är när dom utan större pauser håller på eller när det börjar bli flera skador som man får sära på dom.
Mina hannar är tjafsigare än honorna men jag särar inte på dom så länge som den andre inte visar att den uppenbarligen mår dåligt av det, går ner i vikt, har massa bitsår eller knappt vågra röra på sig fast det gått flera dagar.
Ofta särar folk på marsvin i onödan.
Får dom bara tiden på sig att gör upp dominans så brukar det bli lugnare ett tag framöver.
Särar du på dom får dom inte den chansen alls.
Detta med att det blir ökad dominansbeteende förutom då dom brunstar brukar vara att den undergivna inte vill vara så undergiven längre och testar om det går att klättra i rang. När den dominanta fått den tanken ur den undergivnas medvetenade blir det lugnt igen.

Det är nästan oavbrutet och de har ju bott ihop i 3 år och det har alltid varit den större som har bestämt och det är även den som är "stöddig" nu. Hon håller på nu också fast genom gallret då..

Det kanske inte är något annat än brunst för nu har den andra börjat på att visa upp sig också eller är det för att inponera :crazy: :confused:

Nej, snarare orsaken till att dom började tjafsa så där.
Den andra klättrar i rang och den förste vill inte förlora sin.
Eftersom du har särat på dom så kan ju den med längre rang "våga" att tuffa till sig mer då den inte får på "tassen".
Det är svårt att se om den ena börjar bli för "uppstudsig" mot den som brukar bestämma om det inte är mer grova saker som att rida, hota genom att studsa rätt fram, klappra tänder mm.
Det är mest genom att se att den dominanta börjar att trycka ner den andre mer och det blir mer tjafs som man upptäcker detta i vissa fall. Ibland blir det inte mer än mer tjafs och "gummiankatjut" i några dagar någon vecka och så är det bra sedan.
En riktigt bra dominant gris ser till att det blir en krot prcess och är hårdare. Mindre tjafs helt enkelt.
Marsvin brustar i några timmar ca 2 gånger i snitt i månaden (ca var 16: de dag).
Ut över det är det enbart dominansbeteende det handlar om.

Okej så förslaget är alltså att jag ska ta bort gallret :confused:

Ja precis när min marsvinshane blev 5 mån blev det att han och den äldre rök ihop 2 ggr med bitsår på nosen till följd som fort läkte dock. Sedan var de vänner igen ,den yngre hade bara försökt ta över och den äldre gjorde processen kort. Så gör kaniner oxå men det är tyvärr svårare läsa av kaniners kroppsspråk så sätter man ihop 2 dominanta kan det gå illa och därför undviker folk det.
De är ju inte flockdjur utan lever dagtid i stora kolonier ihop med strikt ordning men har en egen håla. Men de går att lära bo ihop :banana:

Okej! nu får de gå ihop om dagarna men om nätteran skiljer jag dem för att jag ska få någon sömn...

Jo jag veta att man kan ha två kaniner ihop för det har jag :banana: en hane (kastrerad) och en hona

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 005
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38