Vad göra med "ohanterad" 3-åring?

Sv: Vad göra med "ohanterad" 3-åring?

Vad har ägaren tänkt att det ska bli av hästen då? Varför låter man bli att hantera den på tre år? (man undrar hur det har gått till när den fått hovarna omskötta, och hur ofta det varit..)

Jag tror du ska hålla dig undan, det är ingen idé att hålla på om inte ägaren är med på noterna.
Synd om hästen dock..

Hon kan som sagt stå på gången utan problem om hon står fast i ett grimskaft. Då testar hon lite, sen står hon där. Men inte sitta i 2 grimskaft, det går inte. Hon blir inte rädd, hon backar tills det släpper, sen står hon kvar på gången :crazy:

Hon ska ridas in i höst, så det blir ju massor av hantering då istället. Men ja, jag håller med dig i det. Vi är inte ense där, jag och ägaren, så det får vara. Ägaren har inget emot att jag hanterar henne, men är lite för "omtänksam" om sina hästar.

Jag vågar inte. Ägaren tror hästen är gjord av glas psykiskt, och jag vågar inte gå över gränsen.

Fullt förståeligt. Synd, du verkade ju vara rätt ute i din hantering av hästen.

Lär henne stå still utan linor då. Patsy slet sig en period så vi tränade på att stå still "lös". Tog inte så lång tid. Sen accepterade hon att stå uppbunden också.

X har också testat men till henne bytte jag bara grimma och grimskaft, nästa test satt hon fast och nu har hon (för tillfället) sluta testa.

Jag jobbade i ett stall där det av olika anledningar fanns 10-talet "ohanterade" (dom var verkade regelbundet och kunde ledas ut o in i hagen) hästar i ålder 6 mån - 5 år. Alla hade vuxit upp i flock och 5 var hingstar. Det var bara att göra precis som med en hanterad häst. Inga problem. Någon slet sig någon gång men inget konstigt. Det blev mycket trevliga hästar.

Krångla inte till det så blir det nog bra. Du är på rätt spår.
Ang två grimskaft så behövs det ju inte. Det är ju mer en bekvämlighet för människan som slipper en häst som flyttar på sig. Jag växte upp i ett stall där vi aldrig band hästarna så.

Lär henne stå still utan linor då. Patsy slet sig en period så vi tränade på att stå still "lös". Tog inte så lång tid. Sen accepterade hon att stå uppbunden också.

X har också testat men till henne bytte jag bara grimma och grimskaft, nästa test satt hon fast och nu har hon (för tillfället) sluta testa.

Jag jobbade i ett stall där det av olika anledningar fanns 10-talet "ohanterade" (dom var verkade regelbundet och kunde ledas ut o in i hagen) hästar i ålder 6 mån - 5 år. Alla hade vuxit upp i flock och 5 var hingstar. Det var bara att göra precis som med en hanterad häst. Inga problem. Någon slet sig någon gång men inget konstigt. Det blev mycket trevliga hästar.

Krångla inte till det så blir det nog bra. Du är på rätt spår.
Ang två grimskaft så behövs det ju inte. Det är ju mer en bekvämlighet för människan som slipper en häst som flyttar på sig. Jag växte upp i ett stall där vi aldrig band hästarna så.

Jag orkar inte bry mig just nu. Ägaren är väldigt noga med att det inte får bli fel, att man kan förstöra hästen direkt typ. Jag vill inte ha den risken över mig, jag lider redan av en jobbig prestationsångest och jag känner att jag inte kan med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2