Vad göra med "ohanterad" 3-åring?

MissFideli

Trådstartare
Vi har en nybliven (född 2011) 3-åring som är rätt känslig av sig och tyvärr inte så mycket hanterad. Hon kan stå på gången, hon kan gå i grimma och lyfta på fötterna. Hon har haft sadel på sig 1 gång. Sadeln var inga problem alls. Hennes mamma var tydligen också känslig som liten, så det kommer väl därifrån.

Tyvärr är hon enormt flockbunden, hon gillar inte alls att lämna sin flock. När vi gör saker som betyder lämna hennes del av stallet (stallet är typ ett H) så tar vi helst med en ur flocken för att hon ska hålla sig lugn. Att gå promenad i stallet är inga problem, men som idag ville vi testa spolspiltan och då tog vi med hennes boxgranne som stöd. I morgon ska vi ta ut henne på promenad, vilket ska bli minst sagt spännande.

Det är nog bara jag som kommer hantera henne och det kommer ske 1-3 dagar/v då. Vilket väl är bättre än ingenting.

Men hur bör man lägga upp hanteringen av henne? Hur få henne mer självsäker så hon vågar lämna flocken?

Sv: Vad göra med "ohanterad" 3-åring?

Gå ut i stora vida Världen med henne o det blir ni två bara.
Bondar:)
Börja gärna tömköra henne ut i skogen så hon blir styr o reglerbar.

Umgås med henne o när du är klar får hon gå ut igen. Håll inte på så mkt i början.
Korta stunder där hon lär sig tycka att du är en trevlig Prick att vara med.:):love:

Hon är jättego i stallet och när hon är trygg, men kan ha väldiga hyss för sig när hon blir själv. Jag har känt henne (och hon mig då) sen hon var 7 månader. Men jag är osäker på om jag vågar ta ut henne själv? Hon blir rätt fladdrig och har inga problem att springa rakt över en om hon vill nånstans. Tyvärr.

Fortsätt som du gör, ha med annan häst som stöd. Försök sen om ni ex är på promenad att inte bara följa den andra. Hon ska fortfarande lyssna på dig! Ni kan ex gå först, lägg in halter, flytta henne undan för dig osv. När du sedan är ensam med henne första gången, vad då ex i en rundkorall eller avgränsad paddock. Går du ut direkt med henne är risken att du tappar henne och/eller misslyckas med träningen större om hon nu blir "fladdrig". Du kan pm mig om du vill ha fler tips :)
Hästarna som jag rider in är oftast ohanterade (bara vid verkning).

Vi har ett ridhus att jobba i, vilket är bra. Men ja, några gånger får nog en "stödhäst" följa med. Samt om vi ska prova nya saker. Ska bli kul att se hur hon reagerar idag. Mycket möjligt att jag PM:ar snart :bow:

Hon blir rätt fladdrig och har inga problem att springa rakt över en om hon vill nånstans. Tyvärr.

A och O. Lär henne respektera människor! En ohanterad häst springer inte över folk. Det gör den felhanterade. En himmelsvid skillnad.
När hon fått respekt för folk, kommer hon att vara mer tillfreds med att umgås med människor.

A och O. Lär henne respektera människor! En ohanterad häst springer inte över folk. Det gör den felhanterade. En himmelsvid skillnad.
När hon fått respekt för folk, kommer hon att vara mer tillfreds med att umgås med människor.
Denna skillnaden är superviktig att förstå:bow::up:

Även om det du beskriver är det allra vanligaste har jag faktiskt varit med om att en ohanterad häst (som inte blivit felhanterad vid hanterings-tillfällerna) varit väldigt närgången och i princip gått över folk. Det stot som jag tänker på hanterades precis som de andra unghästarna och av kunnigt folk med mycket erfarenhet ("proffs"). Det var ett par år sedan.. Slutade hur som helst med att hon blev en mycket trevlig häst att hantera och rida (blev inriden och hanterad av kunnigt folk hela tiden). Så det kan hända att även ohanterade är lite "fräcka" utan att ha blivit felhanterade.

Men sådana ston kan det lätt gå över styr med om de börjar att behandlas orättvist.
En fast hand o kärlek så...

Jo, det klart. Nu gick det väldigt bra för just det här stot eftersom hon hanterades av kunnigt folk med mycket erfarenhet av unghästar :)

Men tycker inte man ska anta att TS felhanterat sin häst då man inte vet bakgrundsfakta om dem. Kan lika gärna vara ett sånt sto som jag beskrev, eller att någon annan hanterat hästen innan.

Det är inte mitt sto"tyvärr" :love: . Och jag tycker inte hon är felhanterad. Eller kan inte se att hon hunnit bli det, hon är ju som sagt knappt hanterad alls. Hon är nog ledd i grimma kanske 5 gånger sen hon kom till oss vid 7 månaders ålder, om man inte räknar med några få promenader i stallgången. Så jag tror inte hon har lärt sig vad respekt mot människor är eller att man måste ha det, eftersom hon inte behövt det helt enkelt. Hon går inte på en i boxen och när vi tar in, så stannar hon om jag höjer handen. Så jag tror egentligen det handlar mer om att hon inte hinner tänka sig för i stressade situationer, jag tror inte hon gör som många ouppfostrade hästar, plöjer rakt över för att hon inte bryr sig.

Hur är hon uppväxt? Med mamma och någon hagkompis? eller är hon uppväxt i flock?
Min erfarenhet säger att hästar som är uppväxta i flock har mer respekt och förstår "hästspråket" bättre.:)

Hon är uppväxt i flock. Dom är nu 3 vuxna ston, 1 6-månaders och 1 1,5-åring. Så hon kan absolut hästspråk, frågan är om nån testat det på henne? Fick tips om att sätta upp händerna i luften och stampa i golvet om hon går på en, ska testa det om det händer.

Det är inte mitt sto"tyvärr" :love: . Och jag tycker inte hon är felhanterad. Eller kan inte se att hon hunnit bli det, hon är ju som sagt knappt hanterad alls. Hon är nog ledd i grimma kanske 5 gånger sen hon kom till oss vid 7 månaders ålder, om man inte räknar med några få promenader i stallgången. Så jag tror inte hon har lärt sig vad respekt mot människor är eller att man måste ha det, eftersom hon inte behövt det helt enkelt. Hon går inte på en i boxen och när vi tar in, så stannar hon om jag höjer handen. Så jag tror egentligen det handlar mer om att hon inte hinner tänka sig för i stressade situationer, jag tror inte hon gör som många ouppfostrade hästar, plöjer rakt över för att hon inte bryr sig.

Där är din analys väl gjord:)

Tack :)

Idag tog vi en promenad med henne och en av de vuxna hästarna i flocken. Inte ledarstoet dock. Lilltjejen skötte sig så himla bra!! Jag blev väldigt överraskad och framför allt ruskigt stolt över henne :love: Hon var lite skeptisk till att bli hämtad i hagen med grimma, men med hjälp av den andra hästen och lite morötter så gick det bra. Inte svår att fånga, men hon har ju aldrig blivit ledd ut ur hagen. Väl ute stannade hon nån gång, men annars gick hon på så fint!! Nästan hela tiden på löst grimskaft, trots att vi mötte människor. Sen gick vi in i ridhuset en sväng, det var skitläskigt!! Där for hon runt lite, jag fick passa mig. Men hon försökte aldrig dra i från mig, utan när hon kände att hon inte kom längre så stannade hon.

Så visst, inte helt smärtfritt, men helt klart en 5:a av 5 möjliga för att vara en första promenad :bow:

Bra där! Att de kan stå uppbunda underlättar mycket när man leder dom. De fattar att tar det emot så är man fast, helt enkelt.

Ja, det var jag glad över :bow:
Ge tips på vad jag kan göra i stallet nu. Jag tror inte hon är redo att gå på promenader själv än, men det måste ju finnas massor att göra även i stallet? Lära sig spola ben, bli spolad hela hon osv...

Jag har gett upp. Pållan sliter sig loss på stallgången om hon sitter i 2 grimskaft, sitter hon bara i 1 går det bra. Och eftersom ägaren inte är villig att hjälpa så får det vara :(

Börja med att binda upp i boxen när du sköter henne o lämna henne inte. bind kort o med säkerhetsknut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2