Vad göra? gallor

deathworship

Trådstartare
I mitten av augusti köpte jag en unghäst på 2 år. i början av sommaren så besiktades han och röntgades i spanien av vet helt utan anmärkningar innan han skickades till sverige, sedan innan jag köpte honom så togs det ut en välkänd vet i sthlm som gjorde en besiktning som han gick igenom (tyckte inte det behövdes någon röntgen eftersom det gjordes så grundligt i spanien, ägaren tyckte inte ens det behövdes någon här i sverige heller men för min skull så gjordes det en).
flyttade honom till en lösdrift i uppsala två dagar efter köpet och efter en månad så hade han fått så rejäl mugg så jag tog ut vet som fick ge pencillin eftersom han hade såpass hög feber (ca 39,4). bad henne då oxå att titta på en galla på höger framknä som ägaren till lösdriften hade sett och hävdat att hästen haft sedan han kom dit. vet sa att det inte var något speciellt.
men nu när det gått några månader och det fortfarande är kvar, och är lite större och han dessutom ömmar litegranna när jag tar på den så tvivlar jag.
men det är så konstigt att det inte står något på vare sig papprena på spanien (fyra sidor långt, exakt ALLTING står där, ua) eller på det som gjordes innan jag köpte honom, och jag har inte lagt märke till det förräns då hon sa det.
jag är inte så påläst om gallor.
men jag tänkte att någon klok bukefalist kanske kan ge något råd!
han äter ingenting speciellt heller, ensilage, havre, betfor och mineraler är det enda han får.
min första häst hade lite gallor på båda bakbenen men det var i princip bara att smörja på lite isbalsam. kunde inte göra så mycket mer.
man blir så osäker.

tack på förhand!

Senast ändrad:
Sv: Vad göra? gallor

Ensidiga gallor brukar jag kolla upp efter en tid. (galla på enbart ett ben). Annars kan ju unghästar bli lite galliga i karpus om de växer mycket. men då borde den vara gallig i båda tycker jag, den kanske blivit sparkad vid ihopsläppet på lösdriften? jag tror att jag skulle kolla upp hästen igen. lycka till och hoppas det ordnar sig för er!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38