Vad göra för att folk ska sluta klabba på hunden?

Sv: Vad göra för att folk ska sluta klabba på hunden?

kolla ebay. Det finns snygga "service dog" och "do not pet" selar.

Aldrig varit med om detta. De enda som velat klappa min nuvarande vovve är barn, och det har hänt 2 gånger under 4 år. Med barn är min vovve snäll. Däremot skäller hon på män om de skulle på och försöka klappa henne.

Men det är väl bara att säga, "nej du får inte klappa min hund" om de försöker?
Många ville klappa min DSG och hon ville gärna bli klappad. Men hade jag inte tid så sa jag bara det. Eller om jag inte ville så sa jag det. Det är ingen rättighet man har att få klappa hundar hit och dit.

Oftast brukar väl iaf vuxna fråga innan de börjar klappa någons hund? :crazy:

Men det är väl bara att säga, "nej du får inte klappa min hund" om de försöker?
Många ville klappa min DSG och hon ville gärna bli klappad. Men hade jag inte tid så sa jag bara det. Eller om jag inte ville så sa jag det. Det är ingen rättighet man har att få klappa hundar hit och dit.

Nej, för de har redan hunnit kasta sig över hunden.

Oftast brukar väl iaf vuxna fråga innan de börjar klappa någons hund? :crazy:

Nej, de är sämre på att fråga än barn faktiskt.

Jag skulle nästan vilja filma en dag då jag åker från och till jobbet med hundarna så att folk kan se hur sjukt människor faktiskt beter sig. Att man måste passa på sina hundar hela tiden för att skydda dem från händer/att folk nästan kliver på tassar/svansar när de ligger ner, att de lockar på hunden (det vanligaste), att de närmar sig hunden bakifrån och börjar klappa rumpan på den medan de står böjda över och stirrar, att de ska klappa för att visa att de "minsann inte är rädda" fast de uppenbarligen är det (oftast lite machomän)
..etc..etc..etc.

Uppfostra folk är och förblir det svåraste som finns. Men jag skulle nog inte ge mig, helt enkelt bli en subba och fräsa åt folk att ge f*n i min hund. Min hund ska inte behöva ha munkorg för att folk inte har bas-vett.

Men visst är det skitsvårt, du kanske har lagt ner timmar av träning för att få hunden att hälsa på folk utan att hoppa, då kan du ge dig tusan på att nån klappar sig själv med handflatorna under halsen, som att invitera hunden att hoppa bara för att förklara att "deeet får den såå gärna". Då önskar man ju att det var okej att fläta till folk.

Uppfostra folk är och förblir det svåraste som finns. Men jag skulle nog inte ge mig, helt enkelt bli en subba och fräsa åt folk att ge f*n i min hund. Min hund ska inte behöva ha munkorg för att folk inte har bas-vett.

När man åker till jobbet klockan 07.00 på morgonen och får ta konflikten femtioelva gånger enkel resa så känns det inte särskilt lockande, det funkar ju inte att fräsa? Hur kul är det dessutom att behöva ta diskussionen om och om igen? Hunden lider inte av en munkorg och den får oftast vara ifred. Problem solved.

Jag tror man måste anlägga ett riktigt avvisande kroppspråk för att få vara ifred och ha detta som standard. Jag vet inte vad det är men mycket få försöker klappa mina hundar och 99% frågar först. Inte ens när vi åker buss eller tåg har det varit intressant att klappa dem. För någon vecka sedan var jag i stadsparken med mina två och satt vid en lekplats medan kompisens barn lekte. Stort intresse från barn och föräldrar, men ingen kom fram utan att fråga.

Själv är jag liten och ser inte direkt skräckinjagande ut, men jag är ganska sluten och finner okända människor besvärliga och utstrålar det också. Svårt att fejka denna utstrålning dock.

Är man mer öppen och ganska vändligt inställd till folk skulle jag också köra med munkorg på hunden.

Och här där jag bor iallafall betyder klabba ungefär "slå till". Men vi får hoppas hon menade klappa... :)

För mig betyder det ungefär "pilla på saker som man inte ska". Det är överlag att folk inte vet skillnaden på mitt och ditt, kan både vara att någon tagit något som inte är deras eller kollega som pillar på en maskin som dom förstör mer än dom gör nytta med.

/Camilla

Är man mer öppen och ganska vändligt inställd till folk skulle jag också köra med munkorg på hunden

Fast det roliga är att jag är verkligen inte det. Jag är för det första oftast så pass skitsur på morgnarna att jag inte ens vill prata med sambon. Jag klär mig långt ifrån gulligt och jag ger aldrig ögonkontakt till andra människor och har inga problem med att be folk att backa. Ändå händer detta! Igår hände följande när jag sitter fullt upptagen (med lurar i öronen) och rotar efter min plånbok i väskan (som jag trodde att jag glömt), en man knackar på mig axeln och viftar framför ansiktet på mig för att påkalla uppmärksamhet. Jag sliter irriterat ut hörlurarna ur öronen på mig själv och tittar frågande på honom.

"Är hon snäll? Hon är jättesnäll va?"
"Ursäkta?"
"Ja, hon har så snälla ögon" *pekar på schäfern*
"Eh jaha. Ja hon är inte dum på något vis men hon uppskattar inte andra människor särskilt mycket" *grinig och stressad över att fortfarande inte ha hittat plånboken, fortsätter leta*
"Jahaaaaaa...fast hon har väldigt snälla ögon" *jollrar mot hunden*

Både jag och Linnsan bor i Stockholm. Kan det ha ett samband? Vet nämligen att fler av mina hundträningsvänner som har samma problem, de vet också hur man fräser ifrån ;) . Här går ju folk med hundar inne i affärerna och jag upplever att "kulturen" kring hund i största allmänhet är mer avslappnad än på mindre orter. Jag jobbar på östermalm och här går de flesta hundar lösa på gatorna tex och de springer gärna runt bland folks ben innan de lubbar vidare efter husse och matte...

kl

Kom på en till grej (av många) som hänt. Jag och hundarna åker rulltrappa (Grima står i rulltrappan och terriern har jag under armen). I rulltrappan brevid som går neråt skriker en kille:

"Tjejen!!! Hallååå!! TJEJEN! DU MED TVÅ HUNDAR!"
*vänder mig om*
"Är båda dom dina??!?!??!"
"Ehm ja?"
*gallskriker då han nästan är nere* "MEN VARFÖR HAR DU TVÅ SÅ OLIKA HUNDAR?!"
"För att jag kan!"
"BRAAAA SVAAAAAR!!!!" *Försvinner ner för rulltrappan*

O_o

Stockholmare är inte kloka ;-)

Jag har aldrig varit med om detta och då åker vi en hel del pendel och är ofta i stan, Linköping, Mjölby och Motala. Har två gullegryn och det blir en massa spontanutrop, åh så söta osv. Men inget tvångklappande, folk frågar ofta vad det är för raser och ibland om de får klappa. Ture hundar är väldigt ovanliga här och han drar mycket uppmärksamhet men inte på ett dåligt sätt. När vi var i Falsterbo fick vi nog frågan, är det en mops sisådär två hundra gånger :-P

Hade jag varit I er situation hade min hund nog haft bade munkorg, halsband med "elakt" utseende och sele med Do Not Pet!
Min grabb ar det ju inget problem med men sant dar beteende kan ju driva vem som helst till vansinne!
Privatliv?

*kl*

Kan bara instamma med munkorgs koren... Som bonus fick man oftast lite mer "personligt space" pa tag och bussar ocksa...

Har aldrig direkt haft problem med att folk tar sig friheter direkt, visst, folk som ska gulliggulla nar hunden ar valp "Ge FAN i hunden!". Nan enstaka som ville tafsa utan att fraga - samma svar dar.

Har aven en sele som fick "Do Not Pet" markning med pa kopet, den funkar utmarkt den med...

Gula hunden tycker jag ar en skitbra sak att sprida med f.o... det gor vi har borta ocksa...

Jag skulle säga att jag inte vill de klappar. Och jag skulle visa med hela mitt kroppspråk att jag inte är intresserad, ingen ögonkontakt, inget leende, vända mig om, flytta på mig osv.

Skulle aldrig sätta på munkorg bara för "låtsas" att hunden inte är att lita på.

Det är i de flesta fall när jag vänder mig om/inte ser som folk klappar. Annars har jag ju en chans att säga till...

*Delvis kl*

Jag har tyvärr problem med att säga ifrån också :D

De som frågar är inget problem för hunden är snäll och han får gärna vara "en bra representant för rasen" om jag har tid/lust då. Men de som frågar är få faktiskt. Barn är bättre där.

Jag tyckte inte dethär problemet fanns riktigt innan när jag bara hade den lilla. Fast iofs, dels så går han inte att klappa på i förbifarten eftersom han är så liten, och dels så "gömmer" jag nog honom på ett annat sätt då han inte alls uppskattar främmat folk som klappar...

Är lite inne på din linje, att folk vill visa att de inte är rädda, men även att de verkar vilja provocera och se om något händer? I vissa fall...

Nä, munkorg och eventuellt sele kommer införskaffas. Ska bli intressant och se om det hjälper :)

delvis KL!!!
förlåt om man är trög men låter ni du och t hundar gå omkring som ni vill i folkvimmel eller??
att gå med lurar i öronen och ka kommunalt är som att be om trubbel! bara lite oansvarigt att inte ha koll på sn hund där man möter folk!!??
hur lyckas ni inte ha koll på v em som kommer fram. *jag ser inte 90 % av e som ommer fram o klappar!!!* Vadå?? vad gör man då som hindrar en så otroligt att man nte har koll på sin hund?? som essutom är en så pass stor hund. det krävs en enda sekund så har hunden huggit till .... spelar ingen som helst roll att den minsann alrig gjort nåt innan. de är djur, kraftfulla djur som Kan gör amkt skada. o vad tan gör ni då?? oj då, jag hae visst inte koll eller så...???
obegripligt...
åker man som flera då dessutom kommunala medel som bussar o tåg är det verkligen är begränsade utrymmen, hur f----an kan man inte då ha koll på sin hund!!!???
det är din skyldighet och ditt ansvar som ägare att hindra folk att komma fram om mman nu inte vill et. och att det är DU som ska freda din hund, han ska inte behöva sköta det själv.
kan du inte hålla en kollen ska du fan låta bli att befinna dig i de stora folksamlingar såsom det låter på inlägg!!!

den dagen det faktiskt händer nåt kommer ni ångra er gruvligt att ni inte har koll på hundarna och folken omkring....

Ta ett djupt andetag, och läs igenom tråden igen. Sen kan du ge ett svar.

Var, i vilket inlägg kan du utläsa att någon inte har koll på sin hund?
Men du kanske menar att man ska stirra på sin hund hela tiden. Trots att den ligger lungt och stilla och sover på buss/tåg/tunnelbans-golvet?
Problemet som beskrivs i den här tråden är att folk GÅR FRAM till hunden utan att fråga. Då spelar det ju ingen roll om man har koll.

Och hörlurar, ska man inte få ha hund om man är döv då eller? Man kan faktiskt ha koll på sin hund samtidigt som man lyssnar på musik.

Du säger också att man ska freda sin hund själv, att den inte ska behöva ta hand om det. Det är ju det tråden handlar om! Hur man ska freda sin hund mot människor...

*kl*
Har faktiskt inte varit med om att folk stövlar fram hursomhelst för att klappa min vovve. Måste vara jag som ger ett så respektingivande uttryck :D

Däremot har de vevat ner rutorna i bilarna med ett stort leende och utropat "ÅÅÅH SÅ FIN!"
Händer ju aldrig när jag är ute o går utan vovven... :meh:

Men jag tror det är bra med gult band samt att säga till folk, nej du får tyvärr inte hälsa, vi tränar just nu."

*Älskar Värmland så himla mycket när jag läser det här*

Eller hur! Har aldrig varit med om att nån inte frågat först i Karlstad trots att det är en sån där superdupergullig fluffhund som verkligen ser kramvänlig ut.

TS: jag hade nog satsat på en sån sele med text. Jäkligt tråkigt att man ska behöva göra så :mad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 013
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar