Vad göra för att folk ska sluta klabba på hunden?

linnsan

Trådstartare
Ja, som rubriken. När jag är ute, framförallt i samhället/stad där det finns mycket folk, så klabbar någon, oftast flera på Castro utan att fråga.

Hunden är trygg och bryr sig inte/tycker det är trevligt. Även om folk i 90% av fallen gör det på de mest underliga och korkade sätten som gör att jag undrar om mänskligheten har blivit totalt iq-befriad.

Dock har hunden nu, i vissa fall fått en förväntan mot okänt folk. Vilket jag vill undvika då han alltid varit totalt obrydd sålänge ingen då möjligtvis skulle göra höga och glada tillrop...

Så vad gör man för att folk inte ska klabba? Att säga att de inte får funkar inte alltid då de gör det när jag inte ser :meh:

Munkorg? Någon sele/halsband med logo som inger respekt? Något annat?

Hunden är ju trots allt en schäferhane på nästan 70 i mkh och väger 43 kg, så han verkar ju konstigt nog inte inge tillräckligt respekt själv för att folk ska klabba utan att fråga....

Sv: Vad göra för att folk ska sluta klabba på hunden?

... och alla som stavar fel ska givetvis tryckas ner och förlöjligas direkt.

Givetvis är det klappa som menas! Varför inte bara svara på frågan som ställs i trådstarten? Eller om ni verkligen inte förstår - fråga på ett vänligt sätt?

Sorry, men jag blir bara less ibland.

Knapp

TS, har ingen aning om vad du kan göra mer än att bara vänligt men bestämt säga åt de som klappar utan att fråga när du ser dem. Och kanske se till att ha hunden tillräckligt nära dig och inom synhåll så att du hinner med att se de som närmar sig.

Frågan är fri.

Och visst att man kan stava fel i någon rubrik eller liknande, men hon har ju stavat likadant genom hela inlägget och det är ju en viss skillnad på b & p även för en dyslektiker eller liknande!
(En av mina närmsta vänner har dyslexi så jag har ganska bra koll) ;)

Senast ändrad:

Och här där jag bor iallafall betyder klabba ungefär "slå till". Men vi får hoppas hon menade klappa... :)

Om du vill att folk haller sig borta fran hunden ar nog munkorg enklast iom att du sager att du ofta inte ser de som ska klappa.
Sa lange inte hunden far daligt fortroende for folk som visar att de ar radda/har respekt sas. Konstig beskrivning men du forstar forhoppningsvis vad jag menar.

Och här där jag bor iallafall betyder klabba ungefär "slå till". Men vi får hoppas hon menade klappa... :)

Ja det var något sådant jag menade, dialektrelaterat snarare än felstavning eftersom att allt är stavat fel.

I Norge ser jeg at Gul Hund er i oppsving. Vært sak på nasjonal tv om det og greier. Enkelt og greit, du binder en gul sløyfe i båndet og det er et varsel om at hunden ikke skal forstyrres. Det kan bety at hunden er under trening, redd, aggressiv også videre. Men, det er ikke alle som har fått med seg dette dessverre, men vi håper det skal bli like forståelig som den røde sløyfen i halen i hestesporten.
http://gulahund.se/

Det går også an å kjøpe en K9-sele. Her kan du selv velge labels som festes med borrelås, som kan være f.eks "Police", "Training", "Bodyguard", "Killer", "Out of control" osv.
http://www.julius-k9.us/harnesses-c-2.html

*Snor sista knappen*

Oj vilken diskussion det blev över ett ord. Nej givetvis menade jag inte att folk kommer fram och slår honom, då hade jag ju blivit mer än förbannad... Trodde någon på allvar att mitt problem var att folk på stan lappade till hunden?

Klabba är för mig samma som kladda, klappa, gulla, stryka osv.

Ja, munkorg kanske är enda alternativet? Det ska nog testas! :)

Tack för ditt svar! De där selarna är just de jag har tittat på :)

Enda alternativet ar det val inte men troligen det lattaste.
Tror valdigt fa skulle ga fram och tafsa pa en GSD med munkorg utan att prata med agaren forst.
Och det leder forhoppningsvis till fragor om varfor han har den vilket ger dig ett gyllene tillfalle att forklara varfor inte alla hundagare vill att frammande skall klappa hunden.

Nej, hunden har inte ens reagerat på folk som skrikit och viftat med händerna, så det är jag inte orolig över :)

Enda alternativet ar det val inte men troligen det lattaste.
Tror valdigt fa skulle ga fram och tafsa pa en GSD med munkorg utan att prata med agaren forst.
Och det leder forhoppningsvis till fragor om varfor han har den vilket ger dig ett gyllene tillfalle att forklara varfor inte alla hundagare vill att frammande skall klappa hunden.

Har du rätt i! :) Lite utbildning verkar ju en del behöva...

Jag skulle säga att jag inte vill de klappar. Och jag skulle visa med hela mitt kroppspråk att jag inte är intresserad, ingen ögonkontakt, inget leende, vända mig om, flytta på mig osv.

Skulle aldrig sätta på munkorg bara för "låtsas" att hunden inte är att lita på.

Aha! Vilken dialekt/område säger man så?

Till problemet: om någon frågar säg bara vänligt nej. Att han kan bita eller att du har bråttom, fast det kanske är att ljuga. Hmm.. Bättre att säga då att du vill inte att han ska kela med alla han möter. Och visa med kroppsspråk att du är påväg därifrån. Blir de sura får de väl bli det då.

Jag skulle säga att jag inte vill de klappar. Och jag skulle visa med hela mitt kroppspråk att jag inte är intresserad, ingen ögonkontakt, inget leende, vända mig om, flytta på mig osv.

Skulle aldrig sätta på munkorg bara för "låtsas" att hunden inte är att lita på.

Det funkar tyvärr inte. Har med mig mina till jobbet ibland och åker pendel in till sthlm city. Jag har alltid hörlurar i öronen, tittar bort, går därifrån eller ber hundarna att ge mig ögonkontakt om någon tittar och säger "nej" om någon sträcker fram handen. Det hjälper inte. Senast igår var det säkert 5 personer som var framme och skulle kladda på dem. Vissa människor kliver medvetet över Grima där hon ligger fast de kan gå brevid eller be mig flytta lite på henne, det är som att de vill visa att de inte gillar att man ha rhund med sig, eller att de inte är rädda. De flesta som går fram till henne beter sig faktiskt nervöst.

De som frågar får dock alltid klappa eller hälsa.

Ett oerhört frustrerande problem och intressant att TS tar upp det, för igår fick jag nog och beställde hem en munkorg till Grima. Känns skittråkigt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 013
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18