Vad gör vi nu, lille du

Lejonelle

Trådstartare
Som ni sett i annan tråd miste vi vår vuxna hund i veckan. Kvar finns 6 mån valpen och en massa förvirring, sorg och krossade planer. Det var ju nu som generationsskiftet i hundflocken var klart och vi kunde se fram emot många år med dessa två, som hade det så fint tillsammans. Alla planer och drömmar borta.

För allting var ju noga uträknat. Ålderskillnaden mellan dem var tre år, helt optimalt. Valpkurs med den lille och fortsatt spår- agilityträning med den store, eventuellt tänkte vi båda skulle få prova Rally och så skulle jag leka in draget med den lille framåt sommaren. Och vandra med båda förstås.

Hundgården som vi byggde ut just för att det skulle funka problemfritt när vi jobbar, gott om plats och sällskap av varandra.

Nu sitter jag här med bara en hund och han är valp. Dagpassningen blir plötsligt ett problem eftersom det knappast känns kul att lämna honom i hundgården ensam hela dagarna när vi jobbar. Börja om med valp är knappast lämpligt, det blir för nära i ålder och dessutom alldeles för mycket jobb just nu. Ta hem en vuxen hund gör att jag sitter med en hund för mycket om några år. En vuxen omplaceringshund kommer i regel vara en blandras som antingen ägarna inte hinner med eller som har något problem av någon sort. Jag vill inte ha problem, jag vill ha en problemfri tillvaro och kunna fokusera på valpen.

Jag har dotterns hund här hemma just nu som sällskap men det kan ju inte vara för evigt. Jag har fått erbjudande om att låna en tik men det är ju inte heller någon långsiktig lösning. Vad ska den långsiktiga lösningen vara egentligen? Ska jag hanka mig fram fram till sommaren med lånehundar och så ha ett brejk över sommaren när maken är ledig, och köpa en omplacering till hösten? Eller ska jag sätta valpen på hunddagis?

Vad jag svamlar, jag inser att buke inte kan veta vad jag ska göra men vad skulle du ha gjort?

Sv: Vad gör vi nu, lille du

Det undrar jag med.
Vår senaste omplacering var tre år när vi tog över honom. Renrasig.och reggad i skk. Inga skuggor alls, genomtrevlig och okomplicerad hund.

Många kennelägare söker ju fodervärdar till vuxna hundar.
Ofta hjälper de också till med omplaceringar inom sin egen ras. Kan du inte titta efter något sådant inom de raser du är intresserad av?

Det kan kanske vara en avelstik som redan haft det tillåtna antalet kullar, men fortfarande kan ha mycket att ge inom andra områden. Det behöver inte alls bli "en hund för mycket", om du bara hittar rätt individ.

Du har ju tid på dig fram till hösten att se dig om.

Jag hade tittat efter en vuxen omplaceringshund inom lämpliga raser och gått genom uppfödare och rasklubbar. Finns många trevliga och friska hundar där och du verkar ju kunna unna dig att ta lite tid på dig i sökandet. Sen hade jag nog inte helt uteslutit de klassiska omplaceringshundarna...blandisarna på blocket.... Även om just de hundarna oftast har ett bagage med sig så har ju inte ALLA det. För en lite hundvan och kunnig person tror jag problemhundarna blir rätt tydliga. Om inte annat så när man träffar dom.

Önskar dig all lycka till. Det var verkligen ett hemskt sätt du förlorade din vovvis på.

Tess

Jag vet inte vad du har haft för ras/raser, men det finns många fina omplaceringshundar! Jag rör mig i spaniel- och retrieverkretsar och stöter ofta på omplaceringar från både uppfödare och privatpersoner. Trevliga hundar som inte trivs i kennelmiljö t ex.
Och är ni dessutom noga med att få ett par månaders prövotid så kommer det aldrig behöva bli problem.

Om du ger det fram till sommaren, låter valpen vara på hunddagis eller hos dagmatte så du slipper oroa dig över ensamtid så har du gott om tid att slänga ut trådar att du är intresserad av omplacering.

Även jag tycker du ska ge omplacering en chans. Jag fick själv en helt okomplicerad 4-årig tik som omplacering, enklaste hunden jag haft. Inga problem alls med henne, hon var tvärtom meriterad, men kunde inte gå i avel och då kollar fd ägaren om jag var intresserad.

Så lyft på några stenar, det finns massor av trevliga hundar som behöver nytt hem.

Jag har haft 4 omplaceringar, Alla renrasiga, friska och okomplicerade. En omplacering behöver inte vars första bästa på blocket, utan kan vara ett väl genomtänkt köp. Jag har valt omplaceringar eftersom att jag då inte kunnat ha valp. Nu sist skulle det bli en valp, men vi snubblade över en fantastisk 2 åring istället, så då fick det bli så.

*kl*
Tack för uppmuntran. Nej ni har förstås rätt, det behöver inte alls vara problem med en omplaceringshund (jag har ju själv haft en omplacering tidigare + att dottern har en, ingen av dem var problemhundar men inga topphundar heller).

Som det ser ut just nu kommer jag få hem en tik som gjort sitt i aveln på lån en tid så får dottern tillbaka sin hund och jag får lite mer tid på mig. Vet inte hur länge jag får behålla den men så länge det nu varar blir det en väldigt bra lösning för mig och valpen.

Så det ordnar sig säkert. Jag är bara lite kontrollfreakig av mig, och lite extra orolig nu pga av de tråkiga omständigheterna.

Jag hade skaffat nån passning till hunden när ni är på jobbet och sen sett hur det funkat med en hund. Vill ni ha en till hund när ni väl landat lite, så lägg ut krokar efter vuxna omplaceringar via uppfödare och rasklubb. Valpens uppfödare kanske känner till någon?

Tänkte också på det, prata med nån uppfödare om att ta en avelstik en tid (utan att avla då, förstås...;)) Finns många som tagit sina tre kullar på tikarna men inte vill sälja dom utan bara ha fodervärd. Då är ju dessutom hundarna "beprövade" i lynnet (annars avlar man förhoppningsvis inte på dom) och vana vid valpar.

Hoppas det löser sig!

Japp, vet flera som tar max 2 kullar per tik o när de pensioneras så kastreras de o får ofta flytta till ett annat hem där de får bli familjehundar.

Din valp kommer ju från en väldigt seriös och trevlig uppfödare ;) så du kanske skulle berätta om situationen för henne? Hon kan ha nåt i bakfickan, kanske, eller känner till någon? Lycka till!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 538
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 077
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 015
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar