Vad gör vi? Nu kör vi! Del L

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hear hear! Jag skulle inte rekommendera akuten till någon som inte typ tappat vitala kroppsdelar. Om man är jävligt risig rekommenderar jag dock St Görans. Finns en sjukt het läkare där.. Råkade hamna i hans vård efter min kollaps på en flygplan från Israel :angel:
Här har det funnits en riktig "pudding" :d på ortoped jouren,dreglade så mycket så benet slutade göra ont :wtf:

Är det inte läge för akuten? om du är orolig? eller är jag så nervig så att jag missbedömer.

Nä, så orolig är jag inte. Jag har dessutom testat akuten i Östersund en gång redan och jag sover bättre här i min obekväma säng. Där fick jag nämligen inte en säng när jag väl kom in på ett behandlingsrum. Jag hade då åkt in pga extremt svullna ben som en biverkan på mediciner. När mina tår var blå röt särbon i så jag fick en säng och fick upp benen i högläge...

Nä, så orolig är jag inte. Jag har dessutom testat akuten i Östersund en gång redan och jag sover bättre här i min obekväma säng. Där fick jag nämligen inte en säng när jag väl kom in på ett behandlingsrum. Jag hade då åkt in pga extremt svullna ben som en biverkan på mediciner. När mina tår var blå röt särbon i så jag fick en säng och fick upp benen i högläge...
det är hemskt att det ska vara så.

det var kombinationen av medicin och hennes oro som triggade min reaktion.

Men vad ska akuten göra?
Jag låg 12 timmar på akuten med ett diskbråck som gjorde att jag tappat känseln i benen. Detta var noll prio. Det är den nivån på akuten. Du får ev hjälp om du blivit skjuten typ. Tjejen bredvid mig låg med två brutna underarmar (cykelolycka) med benpipor utanför och väntade på röntgen i 7 timmar. Jag fick ropa efter sköterska för att hon skulle få en alvedon typ. Tillslut, när hon typ tuppat av fick hon ngt starkare gissar det var morfin.

Detta var SÖS ska tilläggas. Rekommenderas till absolut ingen. St Göran var betydligt bättre (inte endast pga den snygga läkaren :p :angel: ) men det kan hända att jag var betydligt sjukare när jag kom in dit, därav fick jag hjälp asap.

Senast ändrad av en moderator:
Men vad ska akuten göra?
Jag låg 12 timmar på akuten med ett diskbråck som gjorde att jag tappat känseln i benen. Detta var noll prio. Det är den nivån på akuten. Du får ev hjälp om du blivit skjuten typ. Tjejen bredvid mig låg med två brutna underarmar (cykelolycka) med benpipor utanför och väntade på röntgen i 7 timmar. Jag fick ropa efter sköterska för att hon skulle få en alvedon typ. Tillslut, när hon typ tuppat av fick hon ngt starkare gissar det var morfin.

Detta var SÖS ska tilläggas. Rekommenderas till absolut ingen. St Göran var betydligt bättre (inte endast pga den snygga läkaren :p :angel: ) men det kan hända att jag var betydligt sjukare när jag kom in dit, därav fick jag hjälp asap.
Jag hade bara stukat foten 2011 när jag var ute i skogen dagar senare vaknade jag upp med detta efter jag hade samlat mig i en snygg hög på golvet på jobbet. Jag hadde bara lite feber och stukad (läs brutet ben) fot. men jag gick i tre dagar med det, så jag är lite trigerhappy med akuten och ber om utsäkt för det.
Stark bild varning. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=9275ac8fce50a84c1cd066e3c510058a&oe=59689671

Jag hade bara stukat foten 2011 när jag var ute i skogen 5 dagar senare vaknade jag upp med detta efter jag hade samlat mig i en snygg hög på golvet på jobbet. Jag hadde bara lite feber och stukad (läs brutet ben) fot. men jag gick i tre dagar med det, så jag är lite trigerhappy med akuten och ber om utsäkt för det.
Stark bild varning. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=9275ac8fce50a84c1cd066e3c510058a&oe=59689671
Män :banghead::banghead: den där bilden var väl inget,då var näsan vi såg här för några veckor sedan värre :)

På tal om akuten... Mamma skulle restaurera sitt senaste loppisfynd igår och lyckas få en rejäl sticka. Aj, aj säger mamma och fortsätter jobba med lite allt möjligt (rensa avloppet exempelvis) men börjar inse att det kanske inte är som det borde när hon kvider av smärta och fingret svullnar. 1177 säger att hon ska till akuten ögonaböj och mamma är mamma så hon typ "jaja, jag får väl göra det då" och strosar dit.
Blodförgiftning säger de på en gång, antibiotika och hem och vila, kom tillbaka imorrn. Hon åker in igen imorse och tänker typ "hoppas jag hinner till mötet om två timmar".
Nope! Detta måste opereras hos ett större sjukhus, och kanske dessutom göras om några gånger!
Så nu sitter jag här och våndas och hoppas att första operationen gick/går bra. :nailbiting:

Tur att inte mamma tänker så, då skulle hon dött.

Det finns ju alltid avvikelser såklart. Man kan ju dö av en "småsak" såsom en sticka i fingret. Men betyder det att alla som får en sticka i fingret ska belasta akutmottagningen? Nej jag tycker faktiskt inte det!

Min pappa hade ont i övre delen av magen. Motvilligt gick han för första gången i livet typ till vc efter att mamma tjatat hål i huvudet på honom. Han kom hem med medicin mot magkatarr. Allt tydde på det. 4 veckor senare var han död. Han hade cancer i hela kroppen.
Betyder det att alla som har symtom som magkatarr ska söka akutvård och förmoda att de är döende? Nej jag tycker inte det.

Det finns ju alltid avvikelser såklart. Man kan ju dö av en "småsak" såsom en sticka i fingret. Men betyder det att alla som får en sticka i fingret ska belasta akutmottagningen? Nej jag tycker faktiskt inte det!
Nej nu var det ju inte för "en sticka" hon sökte utan för att fingret blivit tre gånger så stort och att det gjorde djävulskt ont. På inrådan av 1177 dessutom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 956
Senast: netia
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Bison
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
841
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 495
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar