Vad gör vi nu då? Del LXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland får man lite "röda flaggor", då skickar man tillbaka till läkare för utredning av dom innan man kan gå vidare. Det är en säkerhetsgrej, för att inte missa allvarliga sjukdomar. Om det var så i ditt fall kan jag dock inte sia om eftersom jag bara vet ungefärlig smärtlokalisation och inte träffat dig eller läst din journal. Men det kan alltså ha funnits anledningar till att man inte gjort en ny bedömning och ändrat behandlingsplanen.

Visst är du från skaraborgsområdet? Om du vill så skicka ett pm med vilken ort du utgår ifrån (och vilka sjukgymnaster du redan besökt) så kanske jag kan tipsa om någon :)

Höften ligger hos ortopeden nu, väntar på remiss. Det lär dröja. Läkaren var inte särskilt intresserad av att utreda vidare alls efter att sjukgymnasten skickat tillbaka mig.
Senaste sjukgymnasten jag träffade tyckte jag skulle sälja hästarna innan vi fortsatte med nån behandling :meh:

Ryggen är akut, jag har så ont att jag inte kan jobba = inkomstbortfall. Att då få lite enkla övningar som är tio resor lättare än vad jag tränar i vanliga fall och i princip vara hänvisad till att bita ihop och se glad ut känns inte särskilt lockande.

Jag är jävligt trött på vården och alla anslutna till den.

Även sjukgymnastik, det lär knappas visa någon bättring efter en eller två gånger, iaf som jag förstått det.
Nu klippte jag hej vilt i ditt inlägg, för den där meningen är så viktig! Senast idag stod jag och läste på ett av våra informationsblad (i detta fall gällande just ryggsmärta pga problem med stabiliseringsmuskulatur), där det bl.a. stod att behandling i form av träningsövningar ska pågå mellan 3-6 månader för att uppnå full effekt. Och att man därefter behöver underhållsträna för att vara säker på att inte tappa det man tränat upp.

Har man haft en skada kan det i vissa fall räcka med träning i en månad för att återfå rörlighet, eller som hos barn där vi snarare bara uppmuntrar till vanlig lek för att komma igång igen. Men de där långdragna och mer ospecifika problemen tar ofta lång tid att komma tillrätta med, eftersom man vanligen behöver göra en förändring i vardagen. Dessutom brukar det ta lite tid att hitta rätt strategi för att komma åt det, när man inte har en tydlig diagnos i stil med en bruten överarm för 4 veckor sedan. Ju längre tid man gått med ett problem, desto längre tid behöver man räkna med att lägga på rehab

Höften ligger hos ortopeden nu, väntar på remiss. Det lär dröja. Läkaren var inte särskilt intresserad av att utreda vidare alls efter att sjukgymnasten skickat tillbaka mig.
Senaste sjukgymnasten jag träffade tyckte jag skulle sälja hästarna innan vi fortsatte med nån behandling :meh:

Ryggen är akut, jag har så ont att jag inte kan jobba = inkomstbortfall. Att då få lite enkla övningar som är tio resor lättare än vad jag tränar i vanliga fall och i princip vara hänvisad till att bita ihop och se glad ut känns inte särskilt lockande.

Jag är jävligt trött på vården och alla anslutna till den.
Bra att höften kommer under ordentlig utredning! Om inte annat så kan man ju då utesluta vissa grejer och veta om man vågar gå på med övningar trots smärta.
Den som föreslog hästförsäljning kan ju dock gå och dra något gammalt över sig. Så får man inte göra. Under vår utbildning har det varit som en röd tråd att ta reda på patientens intressen, och att försöka väva in övningarna i eller kring det så mycket det bara går för att få gratis motivation. Och framförallt att hitta strategier för att patienten ska kunna utöva sina intressen trots smärta/skada, vi ska ju höja livskvaliteten - inte sänka den.

Har du provat TENS? Man kan få ut en sån apparat för gratis lån i tre månader om man bor i Västragötalandsregionen, i så fall ringer du en rehabmottagning och säger att du vill prova det mot den akuta smärtan så brukar dom allra flesta kunna beställa hem en som dom har hemma inom en vecka.

Varit en sväng med labben och plockat hönsahallon (dvs hallon till hönsen, bryr mig inte om de innehåller larver eller ej). Nu är frågan bara, frysa eller torka?

Efter en aktiv förmiddag så dricker jag iskaffe och äter choklad. Ska skriva klart lite räkningar, och sen kanske hinna vila innan min minste huligan vaknar från sin vila :)

Ja men va bra. Fick avisering från DHL om att min kökets Box har kommit. Till Ica Väst i Flogsta. :banghead::banghead::banghead: Det är på andra sidan stan...

Jag är så jävla förbannad! :rage: i dag har jag tapppat humöret totalt på jobbet till allas förvåning och till fleras glädje eftersom jag satte ner foten regält! :mad:

Vi har en man men klart psykopatiska drag på jobbet. En man i 50 års åldern som jobbar som vikarie. Och han stjäl vår mat hela tiden. Han har vid två tillfällen ätit upp mina matlådor.
I dag kastade han min lunchmacka. Bara min fastän vi pratande om den på morgonen han och jag och han visste att jag skulle äta den på lunchen. Och det står glutenfri på den. Jag är den enda på hela jobbet som äter glutenfritt och den jäveln kastar den för han tyckte inte jag skulle äta den. :banghead:
Vrålhungrig som jag var på lunchen tappade jag humöret helt och slog näven i bordet. Vad fasen håller han på med?! Samordnaren pratade med honom om saken, han anser inte att han gjorde fel :meh: sen blir han föebannad och säger att jag går till chefen och gråter som en liten barnrumpa.....och där tig det sista av mitt tålamod slut, då klev jag in på chefens och samordnarens lunch och sa att nu fick det vara nog, så här kan det inte fortsätta! :rage:
Så nu ska chefen tala med honom, jag har slutat för dagen, är fortfarande helg orimligt förbannad på rövhatten och väntar på att min mat ska bli klar, jag är ju helt galet hungrig nu :mad:

:rage: :arghh: :mad: :turd: :arghh: :rage: :cool:

Jag är så jävla förbannad! :rage: i dag har jag tapppat humöret totalt på jobbet till allas förvåning och till fleras glädje eftersom jag satte ner foten regält! :mad:

Vi har en man men klart psykopatiska drag på jobbet. En man i 50 års åldern som jobbar som vikarie. Och han stjäl vår mat hela tiden. Han har vid två tillfällen ätit upp mina matlådor.
I dag kastade han min lunchmacka. Bara min fastän vi pratande om den på morgonen han och jag och han visste att jag skulle äta den på lunchen. Och det står glutenfri på den. Jag är den enda på hela jobbet som äter glutenfritt och den jäveln kastar den för han tyckte inte jag skulle äta den. :banghead:
Vrålhungrig som jag var på lunchen tappade jag humöret helt och slog näven i bordet. Vad fasen håller han på med?! Samordnaren pratade med honom om saken, han anser inte att han gjorde fel :meh: sen blir han föebannad och säger att jag går till chefen och gråter som en liten barnrumpa.....och där tig det sista av mitt tålamod slut, då klev jag in på chefens och samordnarens lunch och sa att nu fick det vara nog, så här kan det inte fortsätta! :rage:
Så nu ska chefen tala med honom, jag har slutat för dagen, är fortfarande helg orimligt förbannad på rövhatten och väntar på att min mat ska bli klar, jag är ju helt galet hungrig nu :mad:

Och är jag arg kan jag visst inte stava heller! :arghh: :banghead: :angel:

:bow:

Ätit grillade mackor i tre dagar, nu är jag så trött på dem att jag spyr. Kommer inte att använda grillen på evigheter. Varför gör jag alltid så här? Lagar något jag verkligen vill ha, äter det i flera dagar och sedan mår jag bokstavligt illa och vill inte ha på en lång tid. :meh:

Mutter... Sjukgymnasten hade ingen möjlighet att ta in nya kunder. Får väl gå till röviga vårdcentralen ändå.. Säger de "sälj hästen" den här gången med kommer jag gå i taket totalt. Telefontid imorgon kl 8 så under tiden får jag väl fortsätta som hittills med att ha ont, knapra verkningslösa piller och försöka träna så gott det går.

@sthu lyssna på @cili Jag är ju av den årsmodellen som fnyser på näsan åt sådana där fysio människor,började hos min i feb och den stackaren fick ta tag i biverkningarna av diskbråck i ländryggen som blivit inflammation i korsryggen,klämda nerver som gav smärta i rumpan-benen och som vid vissa rörelser fällde benen.
Mina första övningar var vifta på svansen :arghh::mad::down:
Nu x antal månader senare så är jag mycket bättre som du såg häromdagen,jag kan tom jobba lite här hemma utan att behöva knapra citodon eller värre i flera dagar efteråt.
Senaste övningen innan hans semestern för 2v sen var sitt på en stol,böj ner huvudet,lyft benen 1 o 1 rakt framåt om o om igen. (den övningen släcker nervsmärtan i rumpan)

Vill du åka till denna änden av länet så är han jätte bra och trevlig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
560
Senast: Exile
·
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
71 72 73
Svar
1 453
· Visningar
40 542
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 070
Senast: Krålus
·
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka