Vad gör vi nu då? Del LXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis pratat med vården igen. De hänvisar till sjukgymnast, som vanligt. Jag är skeptisk. Har hittills aldrig fått nån vidare hjälp av sjukgymnastik vare sig med rygg eller höft. Bortkastade pengar men vad har jag för val?
Det gäller ju att göra det Sjukgymnasten säger samt att få någon vettig. Jag gick till en när jag hade slagit i knät vid en avramling (knät var jämntjock) och det blev bättre. Fick övningar att göra hemma och så joxade hon med det när jag var där, bla med sån där värmelampa eller vad det nu kan heta. Hon var jättebra men katln jag gått till här hemma fick jag inget förtroende för alls. Tränar du ryggen nått? Ofta är det så enkelt att träning hjälper. Du får köra en nät-konsultation med @cili :p

Kan man få nageltrång på fingrarna?

Eller har jag lyckats klämma mig så pass att nageln skär in i huden? Har det på höger lillfinger och vänster tumme :confused::cautious: Störande

Har fått ruggigt mycket gjort idag så jag är än så länge nöjd med mig själv *klappar mig på axeln* eller gör som min förra chef High fivar mig själv :rofl: Nej den chefen gav jag inte mycket för...

Det gäller ju att göra det Sjukgymnasten säger samt att få någon vettig. Jag gick till en när jag hade slagit i knät vid en avramling (knät var jämntjock) och det blev bättre. Fick övningar att göra hemma och så joxade hon med det när jag var där, bla med sån där värmelampa eller vad det nu kan heta. Hon var jättebra men katln jag gått till här hemma fick jag inget förtroende för alls. Tränar du ryggen nått? Ofta är det så enkelt att träning hjälper. Du får köra en nät-konsultation med @cili :p
Haha det vore kanske ett sätt för mig att kunna jobba. Blev vackert hemskickad av chefen nyss, för att det syntes hur ont jag har. Smärtan började bli väldigt obekväm en ynka timme in i arbetspasset, sen blev det bara värre så nu ska jag till läkaren i eftermiddag och förhoppningsvis kunna få förlängd sjukskrivning :(
Som onlinefysioterapeut skulle jag ju kunna ligga ner och jobba ;) . Lite svårt rent praktiskt att få till någon kvalitet i behandlingarna bara, när man inte kan känna eller styra patienten i övningar.

Men ja, det är väldigt vanligt att förbättring uteblir för att patienten struntar i övningarna av olika orsaker (glömmer, har ingen lust, smärträdsla, "ger ingen effekt" etc.). Och såklart att man kommer till någon som gör en vettig utredning så att de övningar/åtgärder som rekommenderas faktiskt passar. Dock ska man som patient också tänka på att även övningar kan vara en del i utredningen, det kan berätta jättemycket om skadan när en viss övning ökar smärtan eller liknande, så man ska inte bli besviken om man skickas hem med ett övningsprogram ganska fort (men meddela den behandlande FT/SG när en övning inte fungerar).

Jag får övningar som jag får mer ont av. :cautious:
Har fått höra av flera massörer att det knappast är brist på muskler i ryggen.
Jag tränade tidigare, nu kan jag inte för det gör för ont.
Jag har inte skadat mig och inte fått nån diagnos mer än "ryggont".

Senaste gången jag var till sjukgymnast med höften konstaterade han att han inget kan göra, musklerna verkar vara som de ska. Mycket förtroendeingivande, verkligen.. Nej, jag tror inte att sjukgymnastik kan hjälpa mig.

Senaste gången jag var till sjukgymnast med höften konstaterade han att han inget kan göra, musklerna verkar vara som de ska. Mycket förtroendeingivande, verkligen.. Nej, jag tror inte att sjukgymnastik kan hjälpa mig.
Se mitt svar till trott ovan angående övningar man får mer ont av.
Och gällande vad massörerna sagt så känner dom på dom stora "rörelse-musklerna", dvs dom som skapar rörelse i kroppen när man t.ex. böjer och sträcker - där ser det bra ut på många. Men dom små stabiliserande musklerna i innersta lagret kan man inte känna, och vanligen är det där man behöver åtgärda. Ett vanligt problem är att man p.g.a. dålig kontakt/styrka i stabiliserande muskulatur istället använder rörelsemusklerna för stabilisering. Resultatet blir att dom får jobba mycket mer än vad dom är avsedda för, och utan vila, vilket på sikt orsakar smärta och värk.

Har du varit hos en osteophat? (stavning?) De gjorde underverk när jag hade j*vligt ont i ryggen för flera år sedan. Kändes hur mesigt som helst att gå dit då han petade lite här och petade lite där men efter några ggr vart det rejäl skillnad.
De knäcker inte som en kiropraktor utan jobbar med musklerna. Jag har inte haft problem med ryggen på flera år sen jag fick hjälp där. Eller tja nu ljög jag. jag får lätt muskelinflammation speciellt på en sida men det går över med värme och lite zon :)

Hoppas det blir bättre för dig

Sitter och funderar på det där med båtnamn
Vår stora heter Oktopussy (ja det är stavat med K ) vi pratade om att byta när vi köpte men har inte kommit till skott.
Nya lillbåten vi kollade på igår är döpt till Oddmary
Alltså hur kommer man på namnet Oddmary? Ja och hur tänker man när man döper en på till Oktopussy :cautious:
Visst det är kul med fantasifulla båtnamn men ändå

Se mitt svar till trott ovan angående övningar man får mer ont av.
Och gällande vad massörerna sagt så känner dom på dom stora "rörelse-musklerna", dvs dom som skapar rörelse i kroppen när man t.ex. böjer och sträcker - där ser det bra ut på många. Men dom små stabiliserande musklerna i innersta lagret kan man inte känna, och vanligen är det där man behöver åtgärda. Ett vanligt problem är att man p.g.a. dålig kontakt/styrka i stabiliserande muskulatur istället använder rörelsemusklerna för stabilisering. Resultatet blir att dom får jobba mycket mer än vad dom är avsedda för, och utan vila, vilket på sikt orsakar smärta och värk.

Hittills har jag inte träffat en enda sjukgymnast som verkar resonera så. Jag har fått mer ont, de svarar "oj då" och skickar tillbaka mig till vården. Så nej, jag tror inte det varit planerat på något sätt. Har varit hos fyra olika sjukgymnaster och ingen har kunnat hjälpa mer än att slussa runt mig mellan vårdinrättningar.
Ryggen är ett nytt problem så kanske kan de hjälpa med den. Men som sagt, den "hjälp" jag fått hittills har varit lika givande som en kopp te. Lite underhållande men inte speciellt effektivt.

@Diabetikern nej, har inte varit hos något alternativbehandlare än. Men har fått bra resultat av kiropraktik så funderar på att gå till honom igen. Men det kostar ju en del, och pengar är det ont om just nu. Osteopat finns ingen här vad jag vet, har visserligen inte letat heller.

Mest sur är jag på vårdcentralen som inte verkar ta mig på allvar. Varken med höften eller ryggen.

Kan ju vara inflamerade muskler/muskelfästen också. om du gått med det länge blir det ju inte bra på en pisskvart liksom. Även sjukgymnastik, det lär knappas visa någon bättring efter en eller två gånger, iaf som jag förstått det.

Jag har konstant ont i ryggen, mer eller mindre. Det är bättre ju mer jag rör på mig, men eftersom jag dragits med det så länge och inte gjorde något åt det när det började komma redan som 15 åring räknar jag inte med att någonsin bli helt bra. Såna saker som vilken säng jag sovit i, vad jag gjort under dagen/dagen innan (diska och hänga tvätt är rena döden) vilka skor jag har på mig, hur mycket jag väger (har dessutom alltid haft stor byst vilket nog är en grundorsak tillsammans med otränad kropp) och liknande spelar in. Vissa dagar blir jag förvånad hur lite ont jag har och vissa dagar kan jag knappt sätta mig upp i sängen. Så det är ju ofta mycket som spelar in. Nu har jag bara vart hos 2 olika Sjukgymnaster men den som "inte hängde på sjukhuset" var den som var bäst, en yngre tjej. Gubben på vc kändes bara gammalmodig och trött :meh:

Har du vart till någon som inte är kopplad till din vc?
Provat byta vc?

@cili är ju nyutbildad så jag hade definitivt lyssnat på hennes idéer.

Kan ju vara inflamerade muskler/muskelfästen också. om du gått med det länge blir det ju inte bra på en pisskvart liksom. Även sjukgymnastik, det lär knappas visa någon bättring efter en eller två gånger, iaf som jag förstått det.

Jag har konstant ont i ryggen, mer eller mindre. Det är bättre ju mer jag rör på mig, men eftersom jag dragits med det så länge och inte gjorde något åt det när det började komma redan som 15 åring räknar jag inte med att någonsin bli helt bra. Såna saker som vilken säng jag sovit i, vad jag gjort under dagen/dagen innan (diska och hänga tvätt är rena döden) vilka skor jag har på mig, hur mycket jag väger (har dessutom alltid haft stor byst vilket nog är en grundorsak tillsammans med otränad kropp) och liknande spelar in. Vissa dagar blir jag förvånad hur lite ont jag har och vissa dagar kan jag knappt sätta mig upp i sängen. Så det är ju ofta mycket som spelar in. Nu har jag bara vart hos 2 olika Sjukgymnaster men den som "inte hängde på sjukhuset" var den som var bäst, en yngre tjej. Gubben på vc kändes bara gammalmodig och trött :meh:

Har du vart till någon som inte är kopplad till din vc?
Provat byta vc?

@cili är ju nyutbildad så jag hade definitivt lyssnat på hennes idéer.

Jag har gått privat och via olika vc, ingen skillnad. MR av höften visade ingen inflammation.
Ryggen har som sagt inte blivit undersökt. Alls. Och smärtan blir värre ju mer jag rör mig. På kvällarna har jag så ont att jag knappt kan ligga i sängen.
Den dagen jag träffar en sjukgymnast som kan hjälpa kommer jag ändra uppfattning. Hittills har det bara kostat tid, pengar och smärta.

Hittills har jag inte träffat en enda sjukgymnast som verkar resonera så. Jag har fått mer ont, de svarar "oj då" och skickar tillbaka mig till vården. Så nej, jag tror inte det varit planerat på något sätt. Har varit hos fyra olika sjukgymnaster och ingen har kunnat hjälpa mer än att slussa runt mig mellan vårdinrättningar.
Ryggen är ett nytt problem så kanske kan de hjälpa med den. Men som sagt, den "hjälp" jag fått hittills har varit lika givande som en kopp te. Lite underhållande men inte speciellt effektivt.

@Diabetikern nej, har inte varit hos något alternativbehandlare än. Men har fått bra resultat av kiropraktik så funderar på att gå till honom igen. Men det kostar ju en del, och pengar är det ont om just nu. Osteopat finns ingen här vad jag vet, har visserligen inte letat heller.

Mest sur är jag på vårdcentralen som inte verkar ta mig på allvar. Varken med höften eller ryggen.
Ibland får man lite "röda flaggor", då skickar man tillbaka till läkare för utredning av dom innan man kan gå vidare. Det är en säkerhetsgrej, för att inte missa allvarliga sjukdomar. Om det var så i ditt fall kan jag dock inte sia om eftersom jag bara vet ungefärlig smärtlokalisation och inte träffat dig eller läst din journal. Men det kan alltså ha funnits anledningar till att man inte gjort en ny bedömning och ändrat behandlingsplanen.

Visst är du från skaraborgsområdet? Om du vill så skicka ett pm med vilken ort du utgår ifrån (och vilka sjukgymnaster du redan besökt) så kanske jag kan tipsa om någon :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
560
Senast: Exile
·
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
71 72 73
Svar
1 453
· Visningar
40 551
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 070
Senast: Krålus
·
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka