Vad gör vi nu då? Del LXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är det mest stoiga stoet jag varit med om i hela mitt liv, psyket är för stunden inte särskilt morgantypiskt :p . Sambon har hon ingen som helst respekt för, där går munnen som på en kobra när han försöker säga till henne att göra någonting (typ som att gå in från hagen till stallet...) men så fort dom står still kravlöst är hon en hundvalp igen. Mot mig är hon inte fullt så vass, för där har hon stött på mer motstånd :p .
Men förhoppningsvis ska det blir bra när hon väl kan rikta om den där attityden åt ett annat håll och använda den till något praktiskt för oss som ekipage. Misstänker att mycket nu beror på åldern, brunst strax efter ankomst (den har hon dock gått ur nu) och att hon bara haft en ägare som hon behövt lyssna på förut, då testas det väl friskt för att se vad hon kommer undan med. Det går åt rätt håll nu i alla fall :)

Har dock meddelat uppfödaren till min ettåring att om jag någonsin ska betäcka den här i framtiden så får hon hjälpa mig att noggrant välja en hingst med väldigt tama och trevliga linjer :p
Låter som Madam vid hanteringen. :laugh:
Busa och retas är bästa "medicinen" mot sånt temperament, och att våga lita på att dom inte kommer att bitas fast det ser ut så. Madam kunde ju ge mig ett bus-bett bara för att få igång mig men det låg aldrig nån kraft i betten utan var mera ett "ta-på-varann". :D

Vad gör hon förutom att bitas?
Står still.
Hon tvärstannar och vill beta/hälsa på hästar i hagar vi passerar, när hon inte får det så blir hon förbannad och hugger i luften. Hon vill inte att någon bestämmer hur, när eller var hon ska gå. Sambon har hon även försökt bita i ryggen när han vänder sig ifrån henne. Därför får hon betesreducerare på sig när hon gjort första hugget i luften, men den tar vi av sen när hon lugnat ner sig och följer med (eftersom det beteendet ska belönas). Och när hon gått dit vi vill (vilket är samma plats varje gång) så får hon höra ett högt "Varsågod" med tillhörande gest för att visa att NU är det okej att äta innan vi vänder hem igen.
Mot mig gör hon som sagt inte lika mycket (och hon har blivit bättre), men det blir en del försök till dragande i grimskaftet mot gräs/hästar och framförallt påverkar det när jag måste parera för henne genom rörelse. Så sambon tar ju gärna grimskaftet rätt mycket när han ser på mig att det gör ont. Minsta chans hon får tar hon direkt, hon är inte alls förlåtande att arbeta med.

Utöver det är det bara orutin. Som att försöka snurra runt vid tömkörning för att hon inte riktigt förstår vart hon ska. Något som hade varit enkelt att lösa normalt sett, men som nu är svårt när jag inte är snabb nog och sambon kan inte se de första tecknen på när det är på gång (därför tömkörs hon inte alls just nu).

Låter som Madam vid hanteringen. :laugh:
Busa och retas är bästa "medicinen" mot sånt temperament, och att våga lita på att dom inte kommer att bitas fast det ser ut så. Madam kunde ju ge mig ett bus-bett bara för att få igång mig men det låg aldrig nån kraft i betten utan var mera ett "ta-på-varann". :D
Fast en häst som lägger öronen platt bak och hugger tag i tröjan (för att sambon hoppat framåt så hon inte får tag i mer) tänker jag inte retas med. Det är inte ett okej beteende för att hon inte har lust att gå dit han vill en kvart om dagen, när han bett om det genom att ta lite lätt i grimskaftet och smacka.
Jag vill kunna lita på min häst, då funkar det inte med hot om bett åt något håll. Hade det inte varit för att jag rent kroppsligt inte kan ta henne själv så hade jag inte lämnat över grimskaftet för en sekund förrän hon kunde gå klockrent med mig.

Sambon har hon även försökt bita i ryggen när han vänder sig ifrån henne.
Det där gör grannens sura arab när jag leder honom men det är bara kläderna han nappar tag i, han vet att till slut får han en puss på mulen, något som han hatar, men han kan bara inte låta bli. :laugh:

Jag vet att det inte är normalt men jag kan inte ta sådana hästar på allvar och dom tar inte mig på allvar heller, kanske därför att blåmärken och blodvite uteblir. :p

Kram @EmmaW :heart

Matpaj som varit i foliepaket i rumstemperatur sedan 15 igår em, hade buke ätit den nu i rötmånaden? :cautious:

Nope, jag kan inte stå till tjänst med ett skott men kan erbjuda en kram! :heart

Vi har pratat om det där förut, att skjuta sig blir så kladdigt ;)

*stor kram* :heart

@EmmaW @Linta :heart
@cili den verkar väldigt onödig att tappa bort, du har bevisat dina förmågor förr på flera olika områden.
Jag vet att du fixar så väl det ena som det andra så passar på att påminna lite.
Vill du ha ett bollplank att studsa mot så vet du mitt tfn. nummer.
:heart

Du stör inte, skriv så mycket du behöver :heart

Kram till de som vill ha i tråden :heart

:heart

Fast en häst som lägger öronen platt bak och hugger tag i tröjan (för att sambon hoppat framåt så hon inte får tag i mer) tänker jag inte retas med. Det är inte ett okej beteende för att hon inte har lust att gå dit han vill en kvart om dagen, när han bett om det genom att ta lite lätt i grimskaftet och smacka.
Jag vill kunna lita på min häst, då funkar det inte med hot om bett åt något håll. Hade det inte varit för att jag rent kroppsligt inte kan ta henne själv så hade jag inte lämnat över grimskaftet för en sekund förrän hon kunde gå klockrent med mig.
Det där kommer att ge sig, troligen inte beteendet utan bara kraften i hotet. Att dom ser ut som en säl korsad med en kobra betyder inte att dom är sådana utan vad jag lärt mig så är det till 99% attityd och test av att kunna få igång oss människor, vissa är riktiga retstickor och märrar är värst men det är i sådana hästar man får vänner för livet. Ger man det lite tid och inte tar allt för allvarligt så ger det sig.

Drar mig för att slänga soppåsen i soptunnan, igår upptäckte jag att hela insidan rör sig - av fluglarver :yuck::wtf::yuck::wtf::yuck::wtf:.
Ska köpa radar (eller liknande, får se vad som finns) och spraya senare idag.

Det där kommer att ge sig, troligen inte beteendet utan bara kraften i hotet. Att dom ser ut som en säl korsad med en kobra betyder inte att dom är sådana utan vad jag lärt mig så är det till 99% attityd och test av att kunna få igång oss människor, vissa är riktiga retstickor och märrar är värst men det är i sådana hästar man får vänner för livet. Ger man det lite tid och inte tar allt för allvarligt så ger det sig.
Hon har inga sånna tendenser i hagen eller i stallet, där hon kan göra som hon vill. Är inte ett dugg rädd att hon ska försöka bitas där, för det kommer bara när man lägger press på henne (hur mycket press det nu kan vara att försöka få henne att skritta i grimma och grimskaft mellan stall och hage). På ridbanan sker det ytterst sällan, för där verkar hon ha förstått gränserna bättre (det är ju enklare att schasa ut på en volt och befinna sig på behörigt avstånd men ändå kunna driva, jämfört med när man står på en skogsstig). Så jag tror inte att det är något som hör till hennes sätt att vara, men ändå kan jag just nu inte reda ut det.

Hon har inga sånna tendenser i hagen eller i stallet, där hon kan göra som hon vill. Är inte ett dugg rädd att hon ska försöka bitas där, för det kommer bara när man lägger press på henne (hur mycket press det nu kan vara att försöka få henne att skritta i grimma och grimskaft mellan stall och hage). På ridbanan sker det ytterst sällan, för där verkar hon ha förstått gränserna bättre (det är ju enklare att schasa ut på en volt och befinna sig på behörigt avstånd men ändå kunna driva, jämfört med när man står på en skogsstig). Så jag tror inte att det är något som hör till hennes sätt att vara, men ändå kan jag just nu inte reda ut det.
Du har pm

Efter att mamma och jag tillsammans gått igenom all info vi kan hotta har vi kommit fram till att vi vet ingenting :meh: jag får ringa när fritids öppnar imorgon.

Men va fan ring nu då! Vill duscha men väntar på att miljökontoret ska ringa då han var upptagen när jag ringde innan.:meh:

Fortfarande inget samtal från VC. De kommer säkert ringa när jag är ute och rider, bara för att det är så smidigt att prata då. "Under dagen".. Hmm, undrar vilken dag de menar. Hade varit trevligt med snabb hjälp. Men jag vet ju hur det brukar vara, lång väntetid om det inte är något superakut. Jag har ju trots allt haft problem länge, då kan man gott vänta lite till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
56 931
Senast: Krålus
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 472
Senast: Grazing
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 703
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka