Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gaah, nu kräktes lilltjejen precis. Hoppas hoppas det är något hon ätit/för mycket av (har hänt innan) och inte magsjuka... :nailbiting: Stora började hosta ikväll så oavsett har vi väl sjukstuga framför oss resten av året.
Natten har varit lugn, men lilltjejen somnade först klockan 22 :sleep: Antingen uppstimmad av det som hände och efterföljande ombäddning och ombyte, eller så är det dags att inse att hon inte kan sova 2,5 h på dagen :laugh:

Både hon och storebror slog upp ögonen 06:15 :arghh: Sonen dessutom på ett uselt humör så morgonen började... "bra" kan vi väl konstatera.

Våra tvillingar, nu tre månader, fick i julklapp en "stjärnprojektor". Det är en pretentiös benämning på en ljuskälla som projicerar färgade norrskensliknande effekter i taket, samtidigt som den projicerar ett stjärnhimmelsmönster med laser. Den blev högt uppskattad, fascinationen är stor och de har tittat på den en stund vid läggdags de senaste dagarna. :)

Så igår kväll... vår kvällsrutin innefattar att jag lägger mig med barnen först medan den andra föräldern duschar, borstar tänderna och gör iordning sig. Sedan byter vi plats, varpå jag gör iordning mig och går och lägger mig i ett annat rum.
Igår kväll var barnen dock litet mindre sugna än vanligt på att sova, så medan jag låg hos dem började jag göra skuggfigurer i taket, från norrskensljuset. Fascinationen gick over the top, de tystnade nästan omedelbart och fokuserade fullt på skuggan. Tills jag blev trött i armen och slutade. Då började de gny, eskalerande till ilskeskrik, på fem-tio sekunder... 😅 Jag prövade orsakssambandet säkert tio gånger, det var som att slå på och av en strömbrytare. Jag tyckte att jag hade kommit på något jättebra... först. Efter hand som det blev uppenbart att barnen inte blev sömnigare alls, insåg jag att jag skjutit mig i foten. När den andra föräldern kom in och skulle byta av, stod det klart att jag skjutit i fler fötter än mina egna... 😂🙈

(Det tog en timme att åkalla John Blund men sen sov de mirakulöst från 23 till 06! Så jag har flaggat för att köra skuggspel varje kväll framöver... 😬 )

Ligger fortfarande kvar i sängen med bebis som slår nya rekord i sovmorgon 😅 Förklarat av att hon inte somnar förrän någon gång 22-00 och oavsett tid på dygnet bara sover med kroppskontakt eller i vagn, men fortfarande skönt för mig som inte är morgonmänniska. Nu börjar dock till och med jag vilja kliva upp, men bebis blir så sur om hon inte får sova klart 🤔

E8B96C6A-7017-4C1F-9789-6985BB5C87C6.webp

Panikstämningen hemma i soffan nu 😬

Dottern ska sova borta utan oss för första gången någonsin, så jag tänkte mig en mysig date-kväll med maken. :love:

Orkade peta i mig ungefär en fjärdedel av min portion av den iordninggjorda middagen, orkar knappt tänka på efterrätten i kylskåpet än och ligger just nu nedbäddad och helt slut i soffan medan maken fixar med disken. Men vi har tända ljus och romantisk musik på i alla fall! :idea:

Önskar att vi kanske lyxat till det med egentid någon gång när jag inte var höggravid istället :rofl:

Aldrig är man nöjd, nu fick min sambo väcka H vid 8.30 och då börjar vi genast fundera på om vi borde söka vård för att han sover så mycket 😬. Kom fram till att avvakta eftersom han är pigg och glad när han är vaken men det är ju ändå otroligt hur man kan oroa sig för exakt allting. De sover för lite eller så sover de för mycket osv 😅.
Minns dock hur BVC-sköterskan lite roat förklarade för mig att det inte var ovanligt att ett barn sover i sex timmar på natten när jag ringde och trodde att H var döendes när han var typ fyra månader och inte hade vaknat för nattmål mellan 00 och 06 😂.

Här började vi med napp-avvänjning sedan fyra dagar tillbaka!

Lillan fyller 3 här snart och har endast haft napp vid bilåkande och under natten. Ändå var jag helt övertygad om att det skulle bli jättetufft då hon dels har det i generna (både vi fld var notoriska tumsugare) och det inte heller finns något som gör henne så avslappnad och lugn som nappen. Som att trycka på en knapp och hela hennes uppskruvade kropp bara stänger ner. Har faktiskt än dåligt samvete för att vi tagit bort detta för henne 🧡 MEN det har ändå gått så över förväntan! Första kvällen var det katastrof och panik i 1,5 timma innan hon nog somnade av utmattningen. Dagen efter frågade hon några gånger och var ledsen vid tandborstning, sen ingenting. Sen dess någon fråga men inget ledset. Läggningarna har också gått helt okej (dock bara för mig, inte längre för sambon så det hoppas vi blir bättre) även om det såklart tar mycket längre tid för henne att komma ner i varv utan nappen, så läggningarna som vi tidigare varit bortskämda med tar mellan 3-5 minuter (där man ibland också kunde komma undan med att slarva med kvällsrutinen innan) tar nu en 15-45 minuter med noga rutin innan. Men är ändå nöjd! 🧡 Hon sover liksom lika bra och vaknar samma tid!

Det har också alltid varit väldigt stor risk att hon somnat när vi åkt bil förut, oavsett tid på dygnet, men nu utan napp är det inte ens nära att hon somnar i bilen oavsett tid och längd på åktur och det är iaf ganska skönt 😊 Däremot är vår bilturer nu för tiden inte lika lugna när hon sitter tyst i baksätet utan nu babblar, tjoar och tjimar samt sjunger hon för fullt hela bilturerna 😁

Senast ändrad:
Här började vi med napp-avvänjning sedan fyra dagar tillbaka!

Lillan fyller 3 här snart och har endast haft napp vid bilåkande och under natten. Ändå var jag helt övertygad om att det skulle bli jättetufft då hon dels har det i generna (både vi fld var notoriska tumsugare) och det inte heller finns något som gör henne så avslappnad och lugn som nappen. Som att trycka på en knapp och hela hennes uppskruvade kropp bara stänger ner. Har faktiskt än dåligt samvete för att vi tagit bort detta för henne 🧡 MEN det har ändå gått så över förväntan! Första kvällen var det katastrof och panik i 1,5 timma innan hon nog somnade av utmattningen. Dagen efter frågade hon några gånger och var ledsen vid tandborstning, sen ingenting. Sen dess någon fråga men inget ledset. Läggningarna har också gått helt okej (dock bara för mig, inte längre för sambon så det hoppas vi blir bättre) även om det såklart tar mycket längre tid för henne att komma ner i varv utan nappen, så läggningarna som vi tidigare varit bortskämda med tar mellan 3-5 minuter (där man ibland också kunde komma undan med att slarva med kvällsrutinen innan) tar nu en 15-45 minuter med noga rutin innan. Men är ändå nöjd! 🧡 Hon sover liksom lika bra och vaknar samma tid!

Det har också alltid varit väldigt stor risk att hon somnat när vi åkt bil förut, oavsett tid på dygnet, men nu utan napp är det inte ens nära att hon somnar i bilen oavsett tid och längd på åktur och det är iaf ganska skönt 😊 Däremot är vår bilturer nu för tiden inte lika lugna när hon sitter tyst i baksätet utan nu babblar, tjoar och tjimar samt sjunger hon för fullt hela bilturerna 😁
Vad skönt att det gått så bra! Jag fasar för när vi måste fasa ut napparna 😬, ett tag kändes det som att mina barn höll på att fasa ut dem själva men nu ska de plötsligt ha en napp i munnen och en i varje hand när de ska sova, annars är det katastrof.

Gah, förvirringen på morgonen med vem som sover och inte...
Sonen väckte mig strax efter 7 och behövde gå upp och kissa. Vi smög och jag hyssjade för sambon och lillasyster sov ju fortfarande. Sen ville han gå upp med mig så jag smög långsamt in i sovrummet igen för att få tag på lite kläder. Funderade på att väcka sambon som fick sovmorgon igår, men bestämde mig för att vara snäll.
Smöööög ner för trappan, in i vardagsrummet... Och där sitter sambon och lillasyster i soffan och tittar på film :laugh:O_o

Dom gick tydligen upp en timme tidigare vilket jag (som brukar sova ytligt) inte märkt av alls. Tar det som ett tecken på att jag är fullt acklimatiserad till samsovning 😁 (efter ganska lång period i gästrummet pga sömnproblem)

Skönt att det går så bra att ta bort nappen @cherie ! :)

Här har vi en lång avvänjningsperiod från kvällsvällingen. Och det är så gulligt att se hur hon testar sig fram för att se om hon känner sig stor nog att sluta eller inte. I början när vi frågade om hon skulle ha välling så var det ingen tvekan, självklart skulle hon ha! Då fick hon, fast vi minskade mängden undan för undan. Sen började hon säga att hon inte skulle ha välling för hon är stor. Okej, då gör jag ingen välling till dig ikväll! ”Jag vill ha välling ändå.” Absolut, hon fick välling.

Sen nu i samband med att hon varit sjuk så har hon sagt att vällingen inte smakar bra. Så då har hon inte druckit. Kanske är det nu hon slutar helt, vi får se.

Vad skönt att det gått så bra! Jag fasar för när vi måste fasa ut napparna 😬, ett tag kändes det som att mina barn höll på att fasa ut dem själva men nu ska de plötsligt ha en napp i munnen och en i varje hand när de ska sova, annars är det katastrof.

Ja, fy! Vi har också våndats 😅 Som tur är verkar det ändå gå över väldigt snabbt för de flesta jag pratat med, hoppas detsamma för er 🥰

Skönt att det går så bra att ta bort nappen @cherie ! :)

Här har vi en lång avvänjningsperiod från kvällsvällingen. Och det är så gulligt att se hur hon testar sig fram för att se om hon känner sig stor nog att sluta eller inte. I början när vi frågade om hon skulle ha välling så var det ingen tvekan, självklart skulle hon ha! Då fick hon, fast vi minskade mängden undan för undan. Sen började hon säga att hon inte skulle ha välling för hon är stor. Okej, då gör jag ingen välling till dig ikväll! ”Jag vill ha välling ändå.” Absolut, hon fick välling.

Sen nu i samband med att hon varit sjuk så har hon sagt att vällingen inte smakar bra. Så då har hon inte druckit. Kanske är det nu hon slutar helt, vi får se.

Vilket fint och inkännande sätt att följa barnet och trappa ner tillsammans som ett team 🥰 Blev inspirerad! Får se om hon slutar nu då, håller tummarna!

Vilket fint och inkännande sätt att följa barnet och trappa ner tillsammans som ett team 🥰 Blev inspirerad! Får se om hon slutar nu då, håller tummarna!
Tack det var snällt sagt 🥰 Det är ju inte så bråttom för oss att hon slutar med vällingen så hon får ta det i sin takt. Vi gjorde liknande med nattblöjan, där var det också olika ett tag om hon ville ha eller inte. Eftersom vi kände oss ganska trygga med att hon var torr så fick hon välja, tills hon alltid valde att vara utan.

Har en mycket dramatisk ettåring här hemma just nu 🙄 en stor kindtand är på väg så jag gissar att det har med saken att göra. Men han blir SÅ upprörd så fort han inte får som han vill och han kastar sig hej vilt. Hysterisk om jag inte lyfter upp honom men när jag lyfter upp honom bara slänger han sig och skriker ännu mer. Så det är inte så lätt att göra rätt 😅

Har en mycket dramatisk ettåring här hemma just nu 🙄 en stor kindtand är på väg så jag gissar att det har med saken att göra. Men han blir SÅ upprörd så fort han inte får som han vill och han kastar sig hej vilt. Hysterisk om jag inte lyfter upp honom men när jag lyfter upp honom bara slänger han sig och skriker ännu mer. Så det är inte så lätt att göra rätt 😅
Låter exakt som lillasyster här hemma, hon har ett oerhört dramatiskt humör nuförtiden, utforskar sin egen vilja och vilka olika humör man kan ha. Stundtals påfrestande att "aldrig" göra rätt 😅 Samtidigt så var storebror såhär större delen av tiden så vi har varit ganska bortskämda med lillasyster, ska verkligen inte klaga 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka