Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här sova det äntligen. Med en storebror med feber nu med :meh: och efter en tur på akuten med lillasyster. Ingen behandling mer än febernedsättande just nu, men vi ska tillbaka för ny sänka i övermorgon (eller tidigare om försämring). Om hon inte blir betydligt bättre innan dess.
Det var den julen med deras morbror och mormor.....

Här somnade pojkarna galet fort igår, vilket gjorde att de kom in till mitt sovrum vid 06.30 för att ropa att tomten lämnat paket. 4 dagar med ett ynkligt sjukbarn som låter som en mistlur dygnet runt så behövs mycket kaffe idag :sleep:

Första paketen är öppnade, och nu väntar vi på att lillasyster ska vakna. Förra året införde vi att de fick öppna paket under hela dagen vilket gjorde att de var nöjda, tysta och hyfsat lugna vid kalle anka. Vi kör samma i år för Kalle Anka är julafton för mig :love::D

Fick sova till 7 iallafall :up: Då vaknade sonen och ville gå till mormor, inte mig emot. Dock har han varit vaken en vända inatt pga otäck dröm om sommarskuggan 💔 hans stora fasa i livet.

Nu läser han och morfar bok och jag ligger kvar i sängen Snart kommer han kanske ihåg sitt sista kalenderpaket. Han får en klistermärkespysdelbok som jag hoppas kan hålla honom sysselsatt en del under förmiddagen.

Mina barn sitter och äter! 4 åringen makaroner och korv, 6 åringen fil och flingor. :rofl:

De har ätit typ en halv macka på hela dagen, aldrig speciellt stora i maten och massor av julklappar här hemma blev för mycket för matlusten på dagen!

Vi fick ställa in vårt planerade firande igår och stanna hemma då både 4-åringen och mannen vaknade förkylda 🙃
Vi var besvikna men man får ju göra det bästa av det och det blev en fin julafton ändå. Lugnt och skönt och barnen var på bra humör och morfar kom och tomtade efter Kalle vilket blev jättebra 👍
Bästa julklappen är en bilbana med små batteridrivna blinkande bilar, sonen har lekt i timmar med den.

Nu är det riktigt lugnt och jag sitter och läser en bok framför brasan (!). 4-åringen är ute och leker med farfar (som bor granne) och bebisen sover med pappa ❤️

Men alltså hur länge kan feber hålla i sig egentligen? Dottern har haft feber till och från i 11 dagar nu. Igår var hon uppe på 40 grader, igår gick det inte högre än 38, idag 39,4 igen på kvällen. Däremellan leker hon, äter mycket sparsamt men en isglass går alltid ner. Så vi är ju inte oroliga på det sättet men nog måste det vända snart??? Vi var på närakuten dag 5 och det var inget annat då i alla fall.

Hela familjen har långdragna symptom från den här förkylningen så det är väl ett sånt virus kanske…

Men alltså hur länge kan feber hålla i sig egentligen? Dottern har haft feber till och från i 11 dagar nu. Igår var hon uppe på 40 grader, igår gick det inte högre än 38, idag 39,4 igen på kvällen. Däremellan leker hon, äter mycket sparsamt men en isglass går alltid ner. Så vi är ju inte oroliga på det sättet men nog måste det vända snart??? Vi var på närakuten dag 5 och det var inget annat då i alla fall.

Hela familjen har långdragna symptom från den här förkylningen så det är väl ett sånt virus kanske…
Usch vad drygt. När vi hade influensa i våras hade vår då 3,5-åring feber till och från i 2 veckor. Inte så högt som 40 grader på slutet men lätt strax över 38,5 på em/kväll :(
Verkar vara en del helt sinnessjuka förkylningar som går nu.

Stackars grabben har ögonen helt ihopklibbade av ögoninflammationen. Vid svåra fall ska man kontakta vården, men hur vet man om det är ett svårt fall?
Han kämpar på och har rätt bra humör ändå, även om vi knappt får tvätta. Och tja, jag förstår honom. Även huden runt om lär ju börja göra ont nu när det runnit, tvättats och hållit på i flera dagar.

Lilla ungen blev plötsligt tokledsen under kvällens nattning, så jag tog upp honom i famnen. Han suckade till, lugnade sig snabbt och somnade strax därefter medan jag sjöng för honom. En del av mig ville sitta kvar där i sängen i ett mörkt rum med min sovande unge i famnen hela kvällen. Min lilla unge, snart ett år gammal, och sekunderna man vanligtvis får sitta med honom i famnen är rätt få. Och hjärtat vet att innan jag vet ordet av är han för stor för att somna i sin mammas famn. Föräldralivet alltså, det bjuder på så himla fina ögonblick ibland :love:

Stackars grabben har ögonen helt ihopklibbade av ögoninflammationen. Vid svåra fall ska man kontakta vården, men hur vet man om det är ett svårt fall?
Han kämpar på och har rätt bra humör ändå, även om vi knappt får tvätta. Och tja, jag förstår honom. Även huden runt om lär ju börja göra ont nu när det runnit, tvättats och hållit på i flera dagar.

Om ni inte lyckas göra rent ordentligt och han får svårt att öppna ögonen skulle jag säga.

Vår äldsta fick riktigt rejäl ögoninflammation när han var typ 3,5. Blev så svullet att vi inte lyckades rengöra och det blev ju bara värre och värre då. Han kunde öht inte öppna ögonen till slut (detta gick på en dag så inte så att vi väntade länge).

De tyckte att vi gjort rätt som åkte in och remitterade även till ögonsjukhus dagen efter.

En lugn julafton med farmor igår. Dottern fick en hett efterlängtad skateboard, och hon har åkt och åkt och åkt, och ör imponerande bra på det. Vi har en lååång hall, sån där som är inredningsmässigt skittråkig, men den är rolig att leka i och är alldeles utmärkt för skateboardåkning. Idag julfirande med min släkt på em. Humöret under förmiddagen var minst sagt utmanande, allt var fel, hon var nog väldigt spänd. Lillebror var en solstråle, det är han oftast. Dagen blev överlag bra, men fis vad trött jag är på allt könande som barn utsätts för. Tre fyraåringar, en flicka och två pojkar. Flickan får halsband, diadem, dockor. Pojkarna får legobilar, dinosaurier, actionfigurer. Alla fick böcker, Sagasagor, tumme upp på det. Min 9-månaderspojke fick gosedjur, samtliga i grått/brunt och 2/4 ser arga ut.

Länge, enligt läkaren vi träffade idag. Vi fick diagnosen influensa på dottern (och oss).
Hon hade dock ingen feber alls idag. Inte pigg, men ändå ett steg i rätt riktning.

Jag trodde faran för ögoninflammation var över här, men idag smällde det till för mig istället :down: .

Länge, enligt läkaren vi träffade idag. Vi fick diagnosen influensa på dottern (och oss).
Hon hade dock ingen feber alls idag. Inte pigg, men ändå ett steg i rätt riktning.

Jag trodde faran för ögoninflammation var över här, men idag smällde det till för mig istället :down: .
Men så segt :(

Och ”länge” = typ så länge infektionen sitter i då antar jag… nåja, bara hoppas alla blir friska snart. Jag som var så säker på att vi skulle vara friska till julafton när dotterns feber kom den 15 december :meh: Nu känns det som att jag får hoppas på att kunna börja jobba 9 januari som planerat :crazy:

Om ni inte lyckas göra rent ordentligt och han får svårt att öppna ögonen skulle jag säga.

Vår äldsta fick riktigt rejäl ögoninflammation när han var typ 3,5. Blev så svullet att vi inte lyckades rengöra och det blev ju bara värre och värre då. Han kunde öht inte öppna ögonen till slut (detta gick på en dag så inte så att vi väntade länge).

De tyckte att vi gjort rätt som åkte in och remitterade även till ögonsjukhus dagen efter.
Ajdå, där är vi definitivt.. tror 1177 och deras "man kan vänta till VC öppnar" ställt till det lite, eftersom det började precis innan jul och VC är ju stängt i flera dagar.. kanske får bli närakuten idag då :(

Dagen blev överlag bra, men fis vad trött jag är på allt könande som barn utsätts för. Tre fyraåringar, en flicka och två pojkar. Flickan får halsband, diadem, dockor. Pojkarna får legobilar, dinosaurier, actionfigurer. Alla fick böcker, Sagasagor, tumme upp på det. Min 9-månaderspojke fick gosedjur, samtliga i grått/brunt och 2/4 ser arga ut.
Åh vad jag känner igen mig. Så tröttsamt hur barnen blir annorlunda bemötta av släkt mfl utifrån kön. Min egen förälder hävdar ofta med bestämdhet att mina barn är så olika (sonen energisk och framåt, dottern lugn och mer långsam) just för att de har olika kön. Det är märkligt att hon är så tvärsäker eftersom jag själv aldrig passat så bra i normen för hur tjejer "ska" bete sig.
Blir mest irriterad när dottern behandlas som skör, tex om hon verkligen klarar av att krypa (!) på det hårda golvet med sina stackars små knän. 🤪

För att ranta mer var det dock härligt tillfredsställande när samtalet kom in på att dottern ska skolas in i januari och jag fick frågan "hur känns det att börja jobba nu då?" (som att jag varit hemma hela f-ledigheten). Svarade glatt att jag jobbat sen februari, dvs snart ett år så det kändes hur bra som helst 😁

Går inte ens att komma fram till 1177 eftersom det är för många som ringer.
Känns helt hopplöst. Ska man sätta sig på barnakuten i åtta timmar nu eller?

Suck :(
Har han fått det från någon annan som ni vet eller kom det från ”ingenstans”?

När vi var på akuten var det som de ville kolla att det inte var någon bakterie (som var ovanligt men kunde ge synskador i värsta fall).

Lägger fortsättning bakom spoiler pga lite äckelvarning
sonens ögonlock var så svullna att de lade sig utanför de nedre ögonfransarna som då hamnade inne i ögat och irriterade massor. Bildades var där inne som bara kunde rinna ut om man försökte lyfta ögonlocken. Så det var betydligt mer än ”bara” kladdiga ögon. Det var helt omöjligt för honom att öppna ögonen till slut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka