Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck :(
Har han fått det från någon annan som ni vet eller kom det från ”ingenstans”?

När vi var på akuten var det som de ville kolla att det inte var någon bakterie (som var ovanligt men kunde ge synskador i värsta fall).

Lägger fortsättning bakom spoiler pga lite äckelvarning
sonens ögonlock var så svullna att de lade sig utanför de nedre ögonfransarna som då hamnade inne i ögat och irriterade massor. Bildades var där inne som bara kunde rinna ut om man försökte lyfta ögonlocken. Så det var betydligt mer än ”bara” kladdiga ögon. Det var helt omöjligt för honom att öppna ögonen till slut.
Nej det har gått på förskolan så är väl därifrån.
Grabben ville absolut inte till sjukhus så vi testade en sista gång med att bada först och skölja ansiktet/håret ordentligt och sen kunde vi få bort det mesta faktiskt, äntligen!
Det är hemskt med det där gamla kladdet som klibbar ihop ögonfransarna helt.

Åh vad jag känner igen mig. Så tröttsamt hur barnen blir annorlunda bemötta av släkt mfl utifrån kön. Min egen förälder hävdar ofta med bestämdhet att mina barn är så olika (sonen energisk och framåt, dottern lugn och mer långsam) just för att de har olika kön. Det är märkligt att hon är så tvärsäker eftersom jag själv aldrig passat så bra i normen för hur tjejer "ska" bete sig.
Blir mest irriterad när dottern behandlas som skör, tex om hon verkligen klarar av att krypa (!) på det hårda golvet med sina stackars små knän. 🤪

För att ranta mer var det dock härligt tillfredsställande när samtalet kom in på att dottern ska skolas in i januari och jag fick frågan "hur känns det att börja jobba nu då?" (som att jag varit hemma hela f-ledigheten). Svarade glatt att jag jobbat sen februari, dvs snart ett år så det kändes hur bra som helst
Vi har tvärtom, dottern definitivt mer fart i än sonen. Och vet du vad, det beror på deras kön! Pojkbebisar är mycket mer chill än flickor tydligen O_o Hade varit intressant om de som förklarat detta för mig träffade de som har samma förklaring för omvänt förhållande hos dig:sneaky:

Åh vad jag känner igen mig. Så tröttsamt hur barnen blir annorlunda bemötta av släkt mfl utifrån kön. Min egen förälder hävdar ofta med bestämdhet att mina barn är så olika (sonen energisk och framåt, dottern lugn och mer långsam) just för att de har olika kön. Det är märkligt att hon är så tvärsäker eftersom jag själv aldrig passat så bra i normen för hur tjejer "ska" bete sig.
Blir mest irriterad när dottern behandlas som skör, tex om hon verkligen klarar av att krypa (!) på det hårda golvet med sina stackars små knän. 🤪

För att ranta mer var det dock härligt tillfredsställande när samtalet kom in på att dottern ska skolas in i januari och jag fick frågan "hur känns det att börja jobba nu då?" (som att jag varit hemma hela f-ledigheten). Svarade glatt att jag jobbat sen februari, dvs snart ett år så det kändes hur bra som helst 😁
Precis som någon annan skrev så är det motsatt i vår släkt med mycket mer tjejer än killar och där den enda lille killen alltid får
höra att han är Så mjuk och känslig, medan hans yngre kusiner/syskon brötar på och tar för sig… men varför köna öht kan man ju känna, samtidigt som det är befriande att se den där lilla ligan där de styr och ställer med den äldsta (pojke) i lekarna..

Precis som någon annan skrev så är det motsatt i vår släkt med mycket mer tjejer än killar och där den enda lille killen alltid får
höra att han är Så mjuk och känslig, medan hans yngre kusiner/syskon brötar på och tar för sig… men varför köna öht kan man ju känna, samtidigt som det är befriande att se den där lilla ligan där de styr och ställer med den äldsta (pojke) i lekarna..
+ @soom
Intressant! Kanske ska nämna dessa exempel nästa gång ja :D Jag tror ju själv kön har noll och intet med saken att göra, så det är klart att det varierar. Låt barn vara barn oavsett liksom.

Sitter på golvet och leker med dotterns nya leksak, vi har lekt med den jättemycket sen julafton och nu sa jag ifrån och att jag hellre ville pussla.... "Okej mamma, men då vill jag visa F (lillasyster) hur man gör istället!" :idea:

Ja... Det är ju lite svårt att säga nej till det förstås. Problemet är bara att lillasyster ligger i min mage fortfarande så jag var ju så illa tvungen att sätta mig här ändå. 🤷‍♀️ Hon är en tuff förhandlare min treåring :rofl:

Frågade om jag också fick leka lite nu när jag ändå var här. "Nej mamma, jag håller på att göra och sen ska jag göra åt F!"

Aja, skjuter fram magen lite, gläds så länge syskonen ändå kommer överens (det är väl ungefär såhär länge det varar misstänker jag) och surfar här istället :angel::laugh:

A23CA202-5EC4-42DF-BE95-E4C3803A8548.webp

Morfar förverkligade pojkdrömmen i år, en egen elgitarr! 😁

Nej det har gått på förskolan så är väl därifrån.
Grabben ville absolut inte till sjukhus så vi testade en sista gång med att bada först och skölja ansiktet/håret ordentligt och sen kunde vi få bort det mesta faktiskt, äntligen!
Det är hemskt med det där gamla kladdet som klibbar ihop ögonfransarna helt.

Åh vad skönt! Har det gått på förskolan är det ju med största sannolikhet virus också.

Vi vaknade 9:30 idag allihop 😅 och häromdagen sov ettåringen till 10:30..! O_o Men vi har varit sjuka jättelänge och nätterna är superstökiga så det är därför.

8:30 är däremot en vanlig tid för barnen att vakna om de får bestämma dygnsrytm själv. Men då somnar de runt 21.
Våra tider är verkligen helt galna nu när vi är sjuka. Oftast vaknar de runt 8-8.30 av sig själva (och somnade vid 20).
Nu har de både sovit massa dagtid och det har blivit sjukt sena kvällar (somnat 22.30). Hoppas vi kan vrida klockan rätt snart.

Båda barnen är morgonpigga här, och funkar enligt devisen "ju senare de kommer i säng desto tidigare vaknar dom". Idag var båda uppe vid 6-tiden, men jag fick ljuvlig sovmorgon till 9:30! :love:

Sen har vi hämtat ut paket med klappar från barnens farfar. Dottern fick gulligt klädset, tyvärr tre storlekar för små... (68, 4-6 månader istället för 86, hon är förvisso liten, men hon är ändå 16 månader...) :meh:
Sonen fick en tröja i 104, han använder 110/116... Och en skruvmejsel med en massa bits till.

Så jag retar mig både på att farfar varken bemödar sig med att fråga vad barnen önskar eller vad de har för storlek, och att sonen får klappar för betydligt mer pengar än dottern. Dock ingen idé att fråga hur han tänker, så jag får väl försöka släppa det.

Våra tider är verkligen helt galna nu när vi är sjuka. Oftast vaknar de runt 8-8.30 av sig själva (och somnade vid 20).
Nu har de både sovit massa dagtid och det har blivit sjukt sena kvällar (somnat 22.30). Hoppas vi kan vrida klockan rätt snart.
Ja när alla är sjuka blir det lite som det blir. Våra barn har dock alltid föredragit att sova ca 21-08:30. Så det blir väl en chock för de stackarna när de måste upp tidigt till förskolan sen 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka