Här är en till i tråden som tampas med 3-åring just nu. Jag har haft inställningen att det är svårt att vara småbarn, och om vi kan välja våra strider med omsorg och försöka underlätta för dem så är det bra. Jag har låtit henne välja när det varit möjligt, och undvikit saker som kan leda till konflikt. Men nu känns det som att vi bara har målat in oss i ett hörn. Hon styr och ställer, och när hon inte får som hon vill levererar hon utbrottet från avgrunden. Det känns som att vi går på äggskal här hemma och hennes regler kring saker bara växer och växer. Så för någon vecka sen fick jag nog och började sätta emot mer. Hon får välja vilka kläder hon ska ha på sig, om hon vill borsta tänderna eller håret först, vilken nalle hon vill ha med sig och allt det där som är fullt rimligt. Äpple med eller utan skal, kokt ägg eller äggröra. Men min tolerans för tjafs är just nu i botten. Jag ger henne chanser. ”Om du inte klär på dig själv så kommer jag att göra det”, ”Sista chansen, klä på dig nu eller så gör mamma det”. Men när kläderna slängs i en hög på marken och hon börjar hoppa på dom så drar jag tillslut på henne dem och låt mig säga att det blir hus.i.helvete. Vi har både startat och slutat dagen med bråk idag när jag tillslut satt en gräns och sedan hållit den. Kvällens sammanbrott urartade helt. Suck, jag känner mig som vanligt helt vilsen som mamma och frågan som ständigt gnager i mig är ”Gjorde jag rätt?”. Jag hoppas att tydligare gränser tillslut ska skapa trygghet i tydliga ramar och att det som sägs gäller. Att hon kanske tillslut förstår att hon inte får bestämma vad som helst och bete sig hur som helst. Men just nu tas det inte emot väl.