Vad gör vi? Del CXXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men en fika med en granne behöver väl inte vara en stor sak. Det är ju inget en blir ”lämnad” för liksom
Jo, det kan det vara. Kanske gör jag något som får bägaren att rinna över. Kanske har hon stört sig på mig sedan tidigare och plötsligt får nog.

Jag vet inte varför folk överger mig på löpande band. Men det är något som händer regelbundet. Jag är nog en riktigt hemsk människa. Att försöka vara sig själv är i alla fall inget vinnande koncept.
 
Jo, det kan det vara. Kanske gör jag något som får bägaren att rinna över. Kanske har hon stört sig på mig sedan tidigare och plötsligt får nog.

Jag vet inte varför folk överger mig på löpande band. Men det är något som händer regelbundet. Jag är nog en riktigt hemsk människa. Att försöka vara sig själv är i alla fall inget vinnande koncept.
Vem tog initiativ till fikat? Kanske bättre att låta bli att träffas om det ändå inte är kul?
 
Jag är rädd för att bli stämplad som negativ om jag inte låter glad. Och jag är livrädd för att bli lämnad. Igen. Det har hänt så många gånger nu att jag inte tror att jag är kapabel att ha relationer.
Tror verkligen att det är mer hållbart att inte spela påklistrat glad om du inte känner dig glad. Det går ju att vara trevlig och social utan att låtsas vara något man inte är. Själv föredrar jag alla gånger någon som inte är för glättig!
 
Tror verkligen att det är mer hållbart att inte spela påklistrat glad om du inte känner dig glad. Det går ju att vara trevlig och social utan att låtsas vara något man inte är. Själv föredrar jag alla gånger någon som inte är för glättig!
Så svårt. Jag vet i alla fall ett fall där en person undviker mig för att hon anser att jag är negativ. Själv anser jag att jag är realist. Men det är uppenbarligen inte good enough. Enligt henne ska man när man ramlar ner för trappen, glatt utropa "jäklar vad snabbt jag kom ner".
 
Så svårt. Jag vet i alla fall ett fall där en person undviker mig för att hon anser att jag är negativ. Själv anser jag att jag är realist. Men det är uppenbarligen inte good enough. Enligt henne ska man när man ramlar ner för trappen, glatt utropa "jäklar vad snabbt jag kom ner".
Jo, men en person är nog inte talande för alla, liksom. Jag får väl erkänna mig skyldig till att ibland undvika personer som är för positiva, men det beror egentligen helt på om det är en förväntan på att alla ska hantera svårigheter med ett leende på läpparna, exakt som just den personen tycker är passande - eller om det är en inkännande person som inte bara är påklistrat positiv utan dessutom öppen och inte dömande.
 
Så svårt. Jag vet i alla fall ett fall där en person undviker mig för att hon anser att jag är negativ. Själv anser jag att jag är realist. Men det är uppenbarligen inte good enough. Enligt henne ska man när man ramlar ner för trappen, glatt utropa "jäklar vad snabbt jag kom ner".

Känns som att du skapar egna ganska godtyckliga tolkningar av din omgivning och deras känslor/reaktioner
 
Vädret idag..... O_o Ena stunden ljusblå himmel med lätta små vita molntussar. Tio minuter senare: regn- och åskkaos.... :nailbiting: Lite svårt att ta sig för något utomhus. Mina föräldrar körde 3 km för att promenera med hunden. När de kom fram var det bara att vända tillbaks hem igen. Och sedan fick de sitta en stund i bilen och vänta ut ösregnet innan de kunde gå in.... :crazy:
 
Om du har bjudit hem till fika förutsätts det nog att du beter dig som om du är glad för att personen kommer och hälsar på. Annars blir det nog en rätt konstig stämning, tänker jag.
Fast alltså, man kan ju visa att man är glad för att få besök men samtidigt inte behöva vara påklistrat positiv i sin egen grundstämning liksom! Eller är det ett konstigt råd? Tänker att om man uttryckligen inte vill måla upp en falsk bild av sig själv, så kan man ju vara trevlig och tacksam utan att man känner att man måste visa upp värsta fasaden. :)
 
Badat i havet för första gången i Sverige på typ tio år idag. Så skönt att svalka sig i värmen.
Även insett att jag mår bättre här uppe än hemma, kanske ska jag flytta upp ändå?
Själv är jag övertygad om att jag trivas uppe i norr trots att jag aldrig varit mer norrut än dalarna. :D Så jag tycker att det låter som en jättebra idé, även om jag egentligen inte alls kan uttala mig!!
 
Fast alltså, man kan ju visa att man är glad för att få besök men samtidigt inte behöva vara påklistrat positiv i sin egen grundstämning liksom! Eller är det ett konstigt råd? Tänker att om man uttryckligen inte vill måla upp en falsk bild av sig själv, så kan man ju vara trevlig och tacksam utan att man känner att man måste visa upp värsta fasaden. :)
Det är klart man inte ska vara påklistrat positiv och glättig. Men man kan ju inte heller vara uttryckligen negativ och allmänt nedslagen när en granne kommer på fika? Det hade i alla fall gjort mig väldigt illa till mods om jag hade varit den inbjudna. Då hade jag inte känt mig välkommen.
 
Det är klart man inte ska vara påklistrat positiv och glättig. Men man kan ju inte heller vara uttryckligen negativ och allmänt nedslagen när en granne kommer på fika? Det hade i alla fall gjort mig väldigt illa till mods om jag hade varit den inbjudna. Då hade jag inte känt mig välkommen.
Jag hade nog kunnat känna mig välkommen om fikavärden var nedslagen och deppig, bara den inte var negativ på ett otrevligt sätt. Menar alltså att det är skillnad på att låta lite negativ om sitt eget liv rent allmänt, och att vara negativ och fientlig/taggig/uttalat otrevlig mot sällskapet. Typ så mycket enklare att säga "det är lite deppigt rent allmänt, men väldigt roligt att du kom förbi på fika!" om någon frågar hur det är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 097
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 074
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 990
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp