Vad gör vi? Del CXXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som att jag begriper mindre och mindre om fångskiten ju mer jag hör och läser om det. Här var det uppenbart att en ”mager” hage men med blommande vitklöver utlöste eländet. Medan en annan - med egentligen mer gräs men där det spritts gödning och skördats hö - är problemfri (så här långt) och funkade att släppa ut i i förtid. Skogs och grushage låter annars typ så riskfritt man kan få det.
Ja, jag har fruktansvärt svårt för att förstå hur hon kunde öka så i vikt där i år. Det enda jag kan tänka är att en ca 10-meter-lång sträcka (30 cm bred) längs med staketet där det växer gräs var tillräcklig i år för att orsaka problem. Resten av hagen är - bokstavligen - grus, barr och sten.... :crazy: För mycket socker lagrat i gräset pga torka och sedan störtregn?
 
Känns som att jag begriper mindre och mindre om fångskiten ju mer jag hör och läser om det. Här var det uppenbart att en ”mager” hage men med blommande vitklöver utlöste eländet. Medan en annan - med egentligen mer gräs men där det spritts gödning och skördats hö - är problemfri (så här långt) och funkade att släppa ut i i förtid. Skogs och grushage låter annars typ så riskfritt man kan få det.

Fång har kommit alla årets tider här. Det är största gisslet.
 
Idag när jag var ute med ena hunden i skogen, drabbades jag helt plötsligt från ingenstans av yrsel, mosig i huvudet, blev bensvag och kände mig ganska ostadig. Blev så himla livrädd och såklart kom dödsångesten som ett brev på posten, vilket säkert också bidrog ytterligare till symptomen. Som tur var, var jag inte så långt hemifrån så jag kunde på ostadiga ben ta mig hem i alla fall. Jag misstänkte vätskebrist så jag drack vätskeersätting och hällde i mig en flaska vatten. Det kändes ganska fort bättre så jag kunde gå ut på en liten rastrunda med andra hunden. Dock så känner jag mig fotfarande (ett par timmar senare) väldigt mosig i huvudet och är riktigt trött. Så såklart sitter jag här nu med extrem ångest och ältar om det verkligen var vätskebrist eller om jag är allvarligt sjuk och typ kommer dö när som helst... :nailbiting:

Ja förmodligen, jag hade bara druckit ett stort glas vatten på morgonen och sen att det är 29 grader i skuggan gör ju också sitt :yuck:
Nu mår jag mycket bättre! Har varit ute på en längre kvällspromenad med hundarna och det kändes bra, särskilt nu när det är svalare ute också :)
 
Blev just klar med nya datarummet. Gamla skräprummet fick tillslut komma till nytta! 👏🏻 Började måla igår och hann lägga golvet, och idag åkte tapeten upp och ett skrivbord in.
21501E96-A6F7-4484-AB2A-EC9691F86584.jpeg
 
Känns som att jag begriper mindre och mindre om fångskiten ju mer jag hör och läser om det. Här var det uppenbart att en ”mager” hage men med blommande vitklöver utlöste eländet. Medan en annan - med egentligen mer gräs men där det spritts gödning och skördats hö - är problemfri (så här långt) och funkade att släppa ut i i förtid. Skogs och grushage låter annars typ så riskfritt man kan få det.
Torkan .. Denna jäkla torka tror den är boven i dramat i år. På ett sätt glad att slippa fånghästar numera. Låter hårt men fasiken man orkar inte med fångsten.
 
Torkan .. Denna jäkla torka tror den är boven i dramat i år. På ett sätt glad att slippa fånghästar numera. Låter hårt men fasiken man orkar inte med fångsten.

Nej alltså är det något som skulle få mig att lägga ner hästeriet i förtid, så är det nog fan fångskräcken. Skulle jag om några år stå med tre fånghästar som ska spärras in hela somrarna och eventuellt bli dåliga på vintern också så riskerar jag både att gå i konkurs av kostnaderna och att själv bli inlagd för psykiatrisk vård av mental nedbrytning.
 
Nej alltså är det något som skulle få mig att lägga ner hästeriet i förtid, så är det nog fan fångskräcken. Skulle jag om några år stå med tre fånghästar som ska spärras in hela somrarna och eventuellt bli dåliga på vintern också så riskerar jag både att gå i konkurs av kostnaderna och att själv bli inlagd för psykiatrisk vård av mental nedbrytning.
Nej haft min beskärda del med min Haflinger som jag sedan tog bort av andra anledningar en just fång. Men varje sommar var de samma visa, man gick på nålar trots att hon gick i skogshage. För nog kan en hungrig haflinger hitta saker och äta om de bara vill.
 
Känns som att jag begriper mindre och mindre om fångskiten ju mer jag hör och läser om det. Här var det uppenbart att en ”mager” hage men med blommande vitklöver utlöste eländet. Medan en annan - med egentligen mer gräs men där det spritts gödning och skördats hö - är problemfri (så här långt) och funkade att släppa ut i i förtid. Skogs och grushage låter annars typ så riskfritt man kan få det.
En av mina fick fång i juni. I kondis och bra hull och i sina bästa år. Gick i stor grushage med pyttelite gräs i längst bort, men verkligen inga mängder och de fodras med hö/hösilage året om. Så ja alla kan verkligen drabbas :(.
Ska ta PPID test senare i år, men tror egentligen inte att han har det. Mer troligt är väl EMS isåfall men det känns ju rätt onödigt att ta prov på det när hästen redan fått fång. Man får utgå från att det är en rubbning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 097
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 067
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 990
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp