Vad gör vi? Del CXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funny-Good-Morning-Meme-17.webp
 
Påminner om när jag hade flera ponnyer. Red dagligen en c-ponny på 137 och en d-ponny på 144, och ofta en eller två andra c-ponnyer också. En dag skulle jag rida en kompis d-ponny, som var några cm större än min. Min reaktion när jag satt upp: "Hjälp vad LITEN den är!!" :confused: :rofl: Den bar INTE upp i närheten av så bra som mina!
Bägge känns små, men jag förstår inte logiken ibland. Jag är van vid min travare också, hon är 170 cm och rör sig stort så hon känns "normal". Men att en liten ponny på 137 cm kan kännas större än en häst på 165 cm?! :laugh:
 
”Någon timma” skrev du. Egentligen oväsentligt. Har inte du en anställning med lönebidrag? Känns lite sådär att allas våra skattepengar används till att sova på arbetstid? Jag bidrar gärna till att folk har sysselsättning men det måste ju finnas gränser ändå kan jag tycka.

Varför då? En timmes tupplur (eller två) kan ju tas igen senare, antingen genom att man går hem senare från jobbet eller att man faktiskt jobbar på betydligt mer effektivt efter tuppluren. Så klart att det kanske inte funkar att ta tupplurar mitt i allt om man är brevbärare, arbetar i butik, osv. men medger arbetet att man går ifrån för tupplur så ser jag inget problem alls. Det viktiga är väl ändå att det som ska göras blir gjort och på ett bra sätt. Hur många är det inte som tar en promenad på jobbet mitt på dagen eller tar långlunch för att hinna träna? Det kan väl inte vara sämre än att ta en tupplur.
 
Varför då? En timmes tupplur (eller två) kan ju tas igen senare, antingen genom att man går hem senare från jobbet eller att man faktiskt jobbar på betydligt mer effektivt efter tuppluren. Så klart att det kanske inte funkar att ta tupplurar mitt i allt om man är brevbärare, arbetar i butik, osv. men medger arbetet att man går ifrån för tupplur så ser jag inget problem alls. Det viktiga är väl ändå att det som ska göras blir gjort och på ett bra sätt. Hur många är det inte som tar en promenad på jobbet mitt på dagen eller tar långlunch för att hinna träna? Det kan väl inte vara sämre än att ta en tupplur.

Det hade aldrig varit ok på mitt jobb att ta långlunch för att träna eller en promenad lite hur som helst så det beror säkerligen på arbetsplatsen.
 
Folk som triggas av toalettbesök bör scrolla förbi det här inlägget.

Jag har fortfarande ont i magen och är jättehård i magen, kan inte göra "nummer två" :crazy: När jag började äta enligt matschema fick den ju världens fart, men nu verkar det ha tvärvänt. Är det normalt :confused: Har läst på 1177 och deras rekommendationer är typ ät mycket fibrer, drick mycket, var fysiskt aktiv och allt det gör jag ju redan. Vad mer kan jag göra för att få ordning på magen?

Även vetekli sätter fart på den :). Vad är mycket vatten? Tänk 30 ml/kilo kroppsvikt som minsta, mer när du svettas :).
 
Varför då? En timmes tupplur (eller två) kan ju tas igen senare, antingen genom att man går hem senare från jobbet eller att man faktiskt jobbar på betydligt mer effektivt efter tuppluren. Så klart att det kanske inte funkar att ta tupplurar mitt i allt om man är brevbärare, arbetar i butik, osv. men medger arbetet att man går ifrån för tupplur så ser jag inget problem alls. Det viktiga är väl ändå att det som ska göras blir gjort och på ett bra sätt. Hur många är det inte som tar en promenad på jobbet mitt på dagen eller tar långlunch för att hinna träna? Det kan väl inte vara sämre än att ta en tupplur.

Eller de som tar rökpauser och som på så vis "stjäl" massa mikropauser :cautious:
 
Jag tror att jag blev zoom-utbränd i våras. Tidigt i våras kunde jag sitta framför zoom hela dagar i sträck utan att bli trött. Numera så känner jag mig helt oförmögen att alls tänka någonting efter bara ett tvåtimmarsmöte. Det som normalt skulle ta fem minuter att strukturera tar tre timmar och ändå blir det halvdant. Zoom dränerar mig.
 
Det hade aldrig varit ok på mitt jobb att ta långlunch för att träna eller en promenad lite hur som helst så det beror säkerligen på arbetsplatsen.

Ja självklart, det är lite av min poäng. Det funkar inte för alla arbetsplatser, men om det funkar så är det väl okej. Asko framställde det ju inte som att hon bommade igen en butik för att ta sovpaus medan folk fick stå och vänta utanför på att hon skulle vakna.
 
Varför då? En timmes tupplur (eller två) kan ju tas igen senare, antingen genom att man går hem senare från jobbet eller att man faktiskt jobbar på betydligt mer effektivt efter tuppluren. Så klart att det kanske inte funkar att ta tupplurar mitt i allt om man är brevbärare, arbetar i butik, osv. men medger arbetet att man går ifrån för tupplur så ser jag inget problem alls. Det viktiga är väl ändå att det som ska göras blir gjort och på ett bra sätt. Hur många är det inte som tar en promenad på jobbet mitt på dagen eller tar långlunch för att hinna träna? Det kan väl inte vara sämre än att ta en tupplur.
Beror kanske på vad man jobbar med och i vilken form?
jag som egenföretagare är det ju skitsamma om jag sover på dagen eller natten men som anställd håller jag med om att det låter märkligt att bara hux flux smita iväg och vara borta länge.
Om alla i arbetslaget är ok med det och ledningen så är det väl inga konstigheter men själv hade jag reagerat och undrat om personen var sjuk osv
 
Ok men du måste väl förstå att folk kan reagera? Speciellt såhär i tider när många går arbetslösa? Tråkigt att arbetsgivaren bara håvar in bidrag och inte bryr sig, hela upplägget känns som ett osunt användande av skattemedel

Nu vet jag inte vilken typ av lönebidrag det är frågan om eller varför det används.
Men på vissa typer av lönebidrag är det ju ett krav från arbetsförmedlingen(som ger bidraget) att den som man får bidrag för kan avstå jobba om den inte orkar just där och då. Det kan tom vara krav på inplanerad vila under dagen. Det är ju inte direkt att likställa med vanligt arbete för det mesta.
Att jobba fulltid kan vara totalt omöjligt. Även en normal deltidstjänst där man SKA jobba vissa tider. Med bidraget kan personen få en ngt mindre kravfylld arbetsmiljö och orka bidra mer till samhället än som sjukskriven.
 
Jag villlll ha ett klätterträd :arghh: men det är andra prioriteringar just nu i samband med flytten. Megara har ett eget konto, men det är för veterinärutgifter inte klätterträd. Det nallar jag inte från.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 218
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 743
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
73 74 75
Svar
1 496
· Visningar
42 256
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 238
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp