Själv utgår jag ifrån att alla är äldre än mig och har rätt typ 99.9% av gångernaHärmed vet jag vilka som är äldre än mig på om de haft en flourtant eller inte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Själv utgår jag ifrån att alla är äldre än mig och har rätt typ 99.9% av gångernaHärmed vet jag vilka som är äldre än mig på om de haft en flourtant eller inte
Angående flortanten. Vi hade besök av flourtanter från 6an och till 9an en gång per år. Vi slapp tack och lov vätskan, istället hade de med sig små sprutor som de sprutade ut bananlack ifrån. Jag tyckte alltid att det var vidrigt, jag ogillar smaken och lukten av banan starkt så att få det fastkletat på tänderna - nej tack.
Försökte smita undan en gång genom att "glömma bort" tiden. Men flourtanten gick och letade efter oss genom hela skolan tills hon hittade oss och kunde ge oss våran dos
I gymnasiet verkar man slippa flourtanten. Jag borstar sköljer hellre med flour morgon och kväll hemma än får bananlack, så jag är nöjd så länge jag slipper
Har också blivit kallad tant och damen av småbarnsföräldrar. "Sådär och så kan du ge biljetten till tanten där". Jag var kring 24. Föräldern var klart äldre än mig iaf. Så tack för den.Man kan bli tant väldigt tidigt i och för sig
Jag blev kallad tant när jag var tjugo av en förälder inte många år äldre än mig som sa till sin avkomma Ge tanten pengarna just då blev jag inte speciellt glad nej
Frågan är hur många som skulle säga ge gubben biljetten om det nu satt en tjugoårig kille i kassanHar också blivit kallad tant och damen av småbarnsföräldrar. "Sådär och så kan du ge biljetten till tanten där". Jag var kring 24. Föräldern var klart äldre än mig iaf. Så tack för den.
Min engelska är bra. Jag läser engelska böcker obehindrat. Tyvärr fungerar engelska dåligt i Tyskland. Man tror att folk kan språk men du kommer inte långt med enbart engelska i Tyskland.Utbildning behövs nog inte överallt. Har du bra engelska? Ofta klarar man sig långt om man är flytande på engelska
Jag har blivit kallad "kvinna" av en en gång (stod i samma stall). Kändes lite fel, jag var tretton år då även om personen trodde att jag var 16
Frågan är hur många som skulle säga ge gubben biljetten om det nu satt en tjugoårig kille i kassan
Jag har märkt att det har blivit svårare att ta till den metoden ju äldre jag blivit, märkligt nogSjälv utgår jag ifrån att alla är äldre än mig och har rätt typ 99.9% av gångerna
Huh, vad intressant. Men det innebär ju att jag istället kan avgöra vilka som är i min ålder typAproppå flourtanter står det såhär på wikipedia:
" Från 1960-talet och fram till början av 1990-talet var fluortanten ett obligatoriskt inslag i skolorna i Sverige.[1] Av besparingsskäl upphörde den obligatoriska fluorsköljningen. Under 2000-talet har fluortanten åter börjat besöka vissa skolor. "
Folktandvården Stockholm säger även såhär:
"Fluortanten kommer tillbaka
Tandhälsan började sedan återigen bli sämre i vissa områden i länet och Folktandvården i Stockholms län startade därför ett så kallat kariespreventionsprogram. Fluortanternas och fluormännens arbete är en del av programmet och i början av 2000-talet återuppstod Fluortanten.
Fluortanterna och fluormännen ger alla barn i förskoleklasser och årskurs 5 i Stockholms län en lektion på temat friska tänder varje år. I riskområden har vi även tagit initiativ att erbjuda fluorsköljningar, något som lärarna sedan genomför på egen hand. Totalt får över 50 000 elever munhälsolektioner och drygt 8 500 barn fluorsköljning varje läsår."
Nånstans läste jag även att i Tärnaby har man alltid haft flourtant. Och tydligen även i min lågstadieskola, för jag minns helt säkert att det kom en flourtant (fast inte varje-varannan vecka utan bara nån enstaka gång) och att jag tyckte det var ganska kul. Och jag gick definitivt inte i skolan under 1960-början av 1990-talet
Huh, vad intressant. Men det innebär ju att jag istället kan avgöra vilka som är i min ålder typ
Blev också kallad ”städtant” när jag jobbade som städerska, eh... hygientekniker... trivseltekniker... eller ja... när jag städade i alla fallHar också blivit kallad tant och damen av småbarnsföräldrar. "Sådär och så kan du ge biljetten till tanten där". Jag var kring 24. Föräldern var klart äldre än mig iaf. Så tack för den.