Vad gör vi? Del CXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också haft en fluor tant. Som jag minns det hela lågstatiet
Jag med. Fy sjutton. Kan fortfarande smaka den lite salta, vattniga vätskan som man (eller i alla fall jag) blev lite illamående av. Fluortanten gick runt i bänkraderna med små plastmuggar på en bricka. Man fick ta en, och sedan vänta tills hon var färdig med att dela ut. Då tog alla sin "slurk" samtidigt och sedan fick man vänta tills hon tillät att man spottade ut. Blä..... :wtf:
 
Jag med. Fy sjutton. Kan fortfarande smaka den lite salta, vattniga vätskan som man (eller i alla fall jag) blev lite illamående av. Fluortanten gick runt i bänkraderna med små plastmuggar på en bricka. Man fick ta en, och sedan vänta tills hon var färdig med att dela ut. Då tog alla sin "slurk" samtidigt och sedan fick man vänta tills hon tillät att man spottade ut. Blä..... :wtf:
Jag hittade en till tant! :angel:
 
Härmed vet jag vilka som är äldre än mig på om de haft en flourtant eller inte :cool::D
Kan väl i och för sig anses vara artigare att fråga om en person gillade flourtanten i skolan än att rakt ut fråga hur gammal någon är ;)
Själv blir jag alltid lite ställd när någon frågar hur gammal jag är för jag har slutat räkna :D men jag är väl tant eller till och med kärring :p
 
Har kollat på en extremt tung video på youtube och grinat och känner mig helt mentalt slutkörd :(
Vet inte hur många är som har koll på olika youtubers, men det är Cam&Fam, en ung (19 år tror jag) tvåbarnsmamma vars make (och barnens pappa) nyligen gått bort pga självmord. Så fruktansvärt :(
 
Jag får väl räkna mig som påbörjad av tantstadiet. Det är jobbigt att böja sig ner mer än midjehöjd, därav min konstruktion i höboxen :angel:
 
Kan väl i och för sig anses vara artigare att fråga om en person gillade flourtanten i skolan än att rakt ut fråga hur gammal någon är ;)
Själv blir jag alltid lite ställd när någon frågar hur gammal jag är för jag har slutat räkna :D men jag är väl tant eller till och med kärring :p
Bra idé, om de svarar "va? En vaddå?" så vet jag att de är i min ålder eller yngre :idea::up::D
 
Aproppå flourtanter står det såhär på wikipedia:
" Från 1960-talet och fram till början av 1990-talet var fluortanten ett obligatoriskt inslag i skolorna i Sverige.[1] Av besparingsskäl upphörde den obligatoriska fluorsköljningen. Under 2000-talet har fluortanten åter börjat besöka vissa skolor. "

Folktandvården Stockholm säger även såhär:
"Fluortanten kommer tillbaka
Tandhälsan började sedan återigen bli sämre i vissa områden i länet och Folktandvården i Stockholms län startade därför ett så kallat kariespreventionsprogram. Fluortanternas och fluormännens arbete är en del av programmet och i början av 2000-talet återuppstod Fluortanten.

Fluortanterna och fluormännen ger alla barn i förskoleklasser och årskurs 5 i Stockholms län en lektion på temat friska tänder varje år. I riskområden har vi även tagit initiativ att erbjuda fluorsköljningar, något som lärarna sedan genomför på egen hand. Totalt får över 50 000 elever munhälsolektioner och drygt 8 500 barn fluorsköljning varje läsår."

Nånstans läste jag även att i Tärnaby har man alltid haft flourtant. Och tydligen även i min lågstadieskola, för jag minns helt säkert att det kom en flourtant (fast inte varje-varannan vecka utan bara nån enstaka gång) och att jag tyckte det var ganska kul. Och jag gick definitivt inte i skolan under 1960-början av 1990-talet :D
 
Har påbörjat evighetsprojektet; rensa bland dokument. Varför är jag inte bara duktig och från början namnge dokumenten till något mer begripligt än "download x" eller "untitled document", stoppar in dem i lämplig mapp, eller kanske kastar skit jag inte behöver längre?

Det hela startade då min vän och jag kom på att vi borde dela våra digitala artiklar och böcker med varandra lite mer permanent, istället för att bara skicka saker fram och tillbaka! Kommer vara episkt när det väl är klart.
 
Aproppå flourtanter står det såhär på wikipedia:
" Från 1960-talet och fram till början av 1990-talet var fluortanten ett obligatoriskt inslag i skolorna i Sverige.[1] Av besparingsskäl upphörde den obligatoriska fluorsköljningen. Under 2000-talet har fluortanten åter börjat besöka vissa skolor. "

Folktandvården Stockholm säger även såhär:
"Fluortanten kommer tillbaka
Tandhälsan började sedan återigen bli sämre i vissa områden i länet och Folktandvården i Stockholms län startade därför ett så kallat kariespreventionsprogram. Fluortanternas och fluormännens arbete är en del av programmet och i början av 2000-talet återuppstod Fluortanten.

Fluortanterna och fluormännen ger alla barn i förskoleklasser och årskurs 5 i Stockholms län en lektion på temat friska tänder varje år. I riskområden har vi även tagit initiativ att erbjuda fluorsköljningar, något som lärarna sedan genomför på egen hand. Totalt får över 50 000 elever munhälsolektioner och drygt 8 500 barn fluorsköljning varje läsår."

Nånstans läste jag även att i Tärnaby har man alltid haft flourtant. Och tydligen även i min lågstadieskola, för jag minns helt säkert att det kom en flourtant (fast inte varje-varannan vecka utan bara nån enstaka gång) och att jag tyckte det var ganska kul. Och jag gick definitivt inte i skolan under 1960-början av 1990-talet :D
Om det heter flourtant borde det väl vara flourfarbror och inte flourman :cautious:
Eller då flourkvinna :)
 
Om fluortanten är en ung kvinna i början på sin tandhygienist-karriär låter också "fluortant" lite konstigt egentligen, för nån runt 25 är väl inte "tant" ens i lågstadiebarns ögon?
Fluorperson kanske vore mest korrekt :cautious: Eller fluor-dealer :sneaky:
Min fluortant var i ungefär samma ålder som mina föräldrar, så någon 25-åring var det ju inte. Snarare att hon kanske var närmare 35 år i så fall, och det är väl rätt gammalt för ett barn i lågstadieåldern....?
 
Om fluortanten är en ung kvinna i början på sin tandhygienist-karriär låter också "fluortant" lite konstigt egentligen, för nån runt 25 är väl inte "tant" ens i lågstadiebarns ögon?
Fluorperson kanske vore mest korrekt :cautious: Eller fluor-dealer :sneaky:
Man kan bli tant väldigt tidigt i och för sig :)
Jag blev kallad tant när jag var tjugo av en förälder inte många år äldre än mig som sa till sin avkomma Ge tanten pengarna :cautious: just då blev jag inte speciellt glad nej
Men jag tycker det inte det låter speciellt jämställt med flourtanterna och flourmännen
Flour-dealer var ju faktiskt ett bra ord :up: eller varför inte flourgubbe :D
 
Min fluortant var i ungefär samma ålder som mina föräldrar, så någon 25-åring var det ju inte. Snarare att hon kanske var närmare 35 år i så fall, och det är väl rätt gammalt för ett barn i lågstadieåldern....?
Det var ju just det att en kvinnlig flourdealer kallas tant oavsett ålder medan en manlig flourdealer kallas man varför inte flourtjej och flourgubbe :p
 
Senast ändrad:
Min fluortant var i ungefär samma ålder som mina föräldrar, så någon 25-åring var det ju inte. Snarare att hon kanske var närmare 35 år i så fall, och det är väl rätt gammalt för ett barn i lågstadieåldern....?

Ja det är det nog, men visst borde en fluortant kunna vara runt 25? Och det tror jag inte lågstadiebarn tycker är nån tant. Jag tyckte iallafall inte det, men har (och umgicks med) äldre kusiner och den äldsta borde ha varit ca/drygt 20 när jag var lågstadiebarn så jag tyckte nog folk i den åldern var "halvvuxna" :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 218
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 742
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
72 73 74
Svar
1 477
· Visningar
41 330
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 238
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp