Vad gör vi? Del CXLIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte enligt britterna, som väl ändå får anses vara sconesens upphovsmakare ;)

Men en GP måste man väl vara registrerad hos för att få vård överhuvdtaget? En practice alltså, inte en specifik läkare. En specifik persons namn har jag bara blivit tillfrågad om någon enstaka gång (och aldrig kunnat svara på). Tänker att det är liknande vårdcentral i Sverige? Eller hur gör du annars när du behöver gå till läkaren? 🤔 Sen antar jag att det är CHIS-numret de frågade efter och det har jag aldrig haft koll på heller, första gången jag blev frågad om det var när jag skulle boka vaccin. Tror att det är något man får automatiskt när man registrerar sig hos en NHS-anknuten GP. I mitt fall var det dock inga problem att jag inte kunde uppge det. Tillägg: Jag menar inte att ifrågasätta dig alltså, jag blir bara nyfiken! Ignorera mig om du vill :o
Ska scones smaka socker då? :cautious:
 
Inte enligt britterna, som väl ändå får anses vara sconesens upphovsmakare ;)

Men en GP måste man väl vara registrerad hos för att få vård överhuvdtaget? En practice alltså, inte en specifik läkare. En specifik persons namn har jag bara blivit tillfrågad om någon enstaka gång (och aldrig kunnat svara på). Tänker att det är liknande vårdcentral i Sverige? Eller hur gör du annars när du behöver gå till läkaren? 🤔 Sen antar jag att det är CHIS-numret de frågade efter och det har jag aldrig haft koll på heller, första gången jag blev frågad om det var när jag skulle boka vaccin. Tror att det är något man får automatiskt när man registrerar sig hos en NHS-anknuten GP. I mitt fall var det dock inga problem att jag inte kunde uppge det. Tillägg: Jag menar inte att ifrågasätta dig alltså, jag blir bara nyfiken! Ignorera mig om du vill :o
Njae, jag har bara poppat in för att ta stygn till exempel, och en gång för att ishiasnerven hamnat i kläm. Varje gång har de frågat vilken läkare jag är registrerad med och varje gång har jag sagt att jag inte har en aning, så de har slängt in mig till någon som var ledig. Vaccineringen blev jag kallad till, men även när jag bokade om tiden klarade jag mig utan något nummer - det står även på hemsidan att alla inte har ett och att det går bra att till exempel beställa hem tester ändå (vilket jag gjort två gånger nu). :) Men ja, det var CHI de var ute efter. Eventuellt har jag ett, men det går inte att söka upp online i så fall. Rätt värdelöst.
Sedan undrar jag om det är custom bara på detta lilla apoteket. När jag gick in till Boots var enda problemet att de fått slut på test.
Ingen fara, jag är också förvirrad. 😅
 
Nu pratade jag nyss med chefen i telefon och sa som det var att jag inte kunnat testa mig ännu för att jag inte fick hämta ut test utan CHI-nummer.
Chefen är alltså 65 år gammal, född och uppväxt i Skottland, fött barn och vårdats flera gånger och hon hade ingen aning om vad det var för något! 😅
 
Jag behöver inte ett recept. Köpte en scones (scone?) på epresso house. Blev överraskad när den smakade socker, hade inte förväntat mig det så jag undrade om det är så man "ska" göra.
Tycke och smak. Jag googlade och hittade ett ICA-recept på scones utan socker, men sedan hittar man lite längre ner:

Förslag på smaksättningar för 8 st scones:

1 dl torkad frukt t ex aprikoser, fikon, russin, tranbär, blåbär och gojibär

1 dl nötter eller mandel

1/2 g saffran och 1 msk socker

1 tsk malen kanel och 2 tsk strösocker

1 tsk stötta kardemummakärnor och 1 tsk socker
 
När man inser att man måste ta tag i körkortsförnyelsen. När man samtidigt står framför spegeln och bara tänker: "hur fasen ser jag ut?!?" Typ osminkad på bra länge och linjer under ögena så man ser ut som 7 svåra år eller ålderstecken som börjar komma samtidigt som en finne håller på att mogna så det jämnar ut det hela lite, typ 🤪. Bara att åka och få det gjort. Inte blev jag nöjd. Ansiktet ser ju rundare ut än rund och ja jag vet inte 😅. Men kan ju inte ta om 712 gånger och plåga ögonen med den rejäla blixten. Jaaaaja 😂.
 
Stackars katten kräktes över hela sin filt på sin kattsäng. Som tur var inte på något annat under så den är bara att slänga i tvätten och jag har tid imorgon. Hon ser lite nere ut och jag vågar inte ge godis (min goto). Hon ska få en pytteportion om några timmar, ser inte fram emot arg katt som tuggar kablar och gnager på min skärm :meh:

Eftersom jag är jag så fick jag ont i magen och började fundera på veterinär innan jag sansade mig lite.
 
Hm. Ja jag kan ju tänka mig att man har lite socker i för smakstimulans, blev bara överraskad av hur tydligt det var i detta fall.
Och lite nja när jag hade ost till :cautious::rofl:
De äts ju traditionellt med sylt och clotted cream. :D Jag älskar visserligen ost på söta bröd men, ja. De hade tydligen riktiga, brittiska scones.

Det vi kallade scones när jag växte upp var bara matbröd gjorda med bakpulver istället för jäst, typ. :)
 
Njae, jag har bara poppat in för att ta stygn till exempel, och en gång för att ishiasnerven hamnat i kläm. Varje gång har de frågat vilken läkare jag är registrerad med och varje gång har jag sagt att jag inte har en aning, så de har slängt in mig till någon som var ledig. Vaccineringen blev jag kallad till, men även när jag bokade om tiden klarade jag mig utan något nummer - det står även på hemsidan att alla inte har ett och att det går bra att till exempel beställa hem tester ändå (vilket jag gjort två gånger nu). :) Men ja, det var CHI de var ute efter. Eventuellt har jag ett, men det går inte att söka upp online i så fall. Rätt värdelöst.
Sedan undrar jag om det är custom bara på detta lilla apoteket. När jag gick in till Boots var enda problemet att de fått slut på test.
Ingen fara, jag är också förvirrad. 😅
Aha, ja nu när jag tänker efter finns det ju outpatient clinics, det är kanske en sådan du har hamnat på då. Jag vet bara att de flesta mottagningar här i storstan är extremt picky med vem de "släpper in" och ej, man måste till och med bo i rätt område för att få registrera sig hos de flesta av dem (jag var tvungen att byta när jag flyttade en gång, trots att jag flyttade mindre än 2 km bort). Förmodligen p.g.a att trycket är så högt.

Min uppfattning gällande det här CHI-numret är att de flesta, invandrare eller ej, var helt ovetandes om dess existens fram till för några månader sedan :D Jättekonstigt att de krävde det bara för att få hämta ut ett test!
Jag behöver inte ett recept. Köpte en scones (scone?) på epresso house. Blev överraskad när den smakade socker, hade inte förväntat mig det så jag undrade om det är så man "ska" göra.
Ja, Espresso Houses scones är någon märklig blandning mellan den svenska versionen och den brittiska. Söta men inte lika söta som de brittiska, annan konsistens och så är de typ tre gånger så stora som de man får i UK. Jag tycker dock att de är supergoda, det är de godaste sconesen jag vet!
 
När man inser att man måste ta tag i körkortsförnyelsen. När man samtidigt står framför spegeln och bara tänker: "hur fasen ser jag ut?!?" Typ osminkad på bra länge och linjer under ögena så man ser ut som 7 svåra år eller ålderstecken som börjar komma samtidigt som en finne håller på att mogna så det jämnar ut det hela lite, typ 🤪. Bara att åka och få det gjort. Inte blev jag nöjd. Ansiktet ser ju rundare ut än rund och ja jag vet inte 😅. Men kan ju inte ta om 712 gånger och plåga ögonen med den rejäla blixten. Jaaaaja 😂.

Va? Har de inte filter på kamerorna där? 🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: Acto
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 049
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
368
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp