Vad gör vi? Del CXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men är det hela världen då om du bara skiter i idrotten helt? Du har ju bra betyg annars menar jag?
@godisklubba
Jag vill ha ett betyg (dvs F till A) för att som sagt kunna göra en testning vid senare tillfälle och då höja betyget. Tex om jag får ett F, så skulle jag kunna göra en testning för att höja betyget till godkänd nivå. Men enligt min studie och yrkesvägledare går det inte om en har ett streck på kursen. Det är "enda" anledningen. Och så klart för att ha bättre chanser att komma in på universitet/högskola i framtiden :)
Skillnaden mellan F och streck är (SKA vara) att F är underkänt betyg och streck är att det inte finns tillräckligt att bedöma för att sätta ett betyg. Är du inte på lektionerna så blir det streck då läraren inte kan göra en bedömning av dina färdigheter. Problemet uppstår när elever är på vissa lektioner men inte andra, då blir frågan hur mycket närvaro behövs för att kunna göra en bedömning för hela ämnet och sätta ett betyg.
Hur idrottsläraren resonerar kring din bedömning SKA hen kunna redogöra för. Kan inte läraren göra det så tycker jag ni ska gå via rektor, eventuellt vara en riktig nål i ögat och göra en skolinspektionsanmälan.

Tillägg: Vad säger mentor/idrottsläraren om särskild prövning? Jag tentade själv av engelskan på gymnasiet och det var inga problem. Frågan är, med ett praktisk-teoretiskt ämne som idrott och hälsa, hur det skulle gå till att göra särskild prövning. Jag tror att det skulle kunna vara en bra väg för dig att gå då jag misstänker att prövningen sker utanför klassundervisningen. Då skulle du kanske kunna få ett högre betyg än F (men nu spekulerar jag bara då jag inte är varken gymnasielärare eller lärare i IoH och inte Hr alla fakta i ditt specifika fall).
Jag har knappt någon närvaro alls, oftast kommer jag inte ens in i salen innan jag går därifrån. Och de få gånger jag kommer in i salen är jag snabbt ute igen pga fixar inte mer. Mina föräldrar frågade hur mycket närvaro som skulle behövas för ett E eller till och med F och rektorn och mentorer hänvisade till idrottsläraren som propsade på hur viktigt det var med ett högt betyg i kursen och verkade ignorera frågan. Skulle dock tro att jag ligger på streck-nivå just nu pga så lite närvaro.

Är särskild prövning samma sak som att tenta av? I så fall är det det jag har ansökt om att få göra.

Vi funderar lite på om det är värt att ta det vidare till skolinspektionen just nu. Men vi tänker i alla fall vänta på det slutgiltiga beslutet. Chansen finns ju fortfarande att det blir ett ja och i så fall tänker vi inte ta det till skolinspektionen även om det kanske skulle vara bra av ren princip. Jag eller mina föräldrar orkar egentligen inte göra något sånt just nu. Vi tänkte anmäla en lärare på förra skolan också till skolinspektionen, men har inte orkat med det heller.
@godisklubba nu har det säkert blivit striktare regler men på min tid (yngre stenåldern) så efter traumat som var gymnastik i högstadiet - har aldrig haft mens så ofta :angel: så lyckades jag och föräldrarna ha ett möte med rektorn och gymnastikläraren (bra var att det var en till tjej som var i samma situation) och vi kom överens om att vi båda kunde simma enskilt på badet som låg bredvid gymnasiet och sedan fylla i ett kort (eller om det behövdes fylls i av någon av personalen) och vi fick godkänt om än med usla betyg. Vi/jag skulle också lära oss reglementet för vissa idrotter och kunde tenta av det skriftligt. Varför jag skulle lära mig regler för handboll och bandy (eller om det var något annat) fattar jag fortfarande inte.

Kan du prata med din läkare och be att få ett intyg om hur dåligt du mår? Och med tanke på din vidriga gymnastiklärare skulle jag definitivt gå över huvudet på hen och direkt på rektorn.
Rektorn hänvisar tyvärr bara till idrottsläraren och att vi ska prata med honom. Vilket ju är tusen gånger lättare sagt än gjort.

Det med simhallen var en bra idé, men jag har precis fått igenom att jag befrias från simningen i skolan pga min diagnos, så att föreslå simning istället för ordinarie lektioner skulle inte matcha så bra. Det står tydligt i mitt diagnospapper att jag hela mitt liv haft ett avsky mot att duscha och få vatten på mig, det är nog för mig att sköta duschning liksom (kunde i dagisåldern lägga mig ner på marken och skrika, sprattla och gråta om vatten kom innanför mina ytterkläder tex :angel:).

Just nu har jag nog inte heller någon läkare, eftersom bup vill skriva ut mig på direkten och att jag inte fått plats på nästa bup mottagning än :(
 
Bakar kladdkaka.
 

Bifogade filer

  • 9852929E-4FCE-4F39-98DC-5A24D573B98A.webp
    9852929E-4FCE-4F39-98DC-5A24D573B98A.webp
    156 KB · Visningar: 5
Enligt folkhälsomyndigheten kan man smitta i flera dygn efter att man tillfrisknat. Aldrig hört om mindre än 48 timmar efter sista symptom, vilka brukar rekommendera det? Och varför mer för barn än för vuxna?

Står på vårdguiden (1177), så att gå på IKEA 2 dygn efter att man blivit frisk ser jag inget problem med? Det smittar ju inte via luften.
 
Varit på vernissage och gick sedan ut ett gäng och åt och drack. Jag fick dock början till en panikattack så flydde efter typ en timme. Var ute och gick på stan sedan för att lugna mig innan jag åkte hem.
Så nu sitter jag hemma och knaprar benso som om det vore godis istället för att ha en rolig kväll ute och skapa nya kontakter.

Jag hatar att vara drabbad av panikångest. Förstör så mycket.
 
Jag har knappt någon närvaro alls, oftast kommer jag inte ens in i salen innan jag går därifrån. Och de få gånger jag kommer in i salen är jag snabbt ute igen pga fixar inte mer. Mina föräldrar frågade hur mycket närvaro som skulle behövas för ett E eller till och med F och rektorn och mentorer hänvisade till idrottsläraren som propsade på hur viktigt det var med ett högt betyg i kursen och verkade ignorera frågan. Skulle dock tro att jag ligger på streck-nivå just nu pga så lite närvaro.

Är särskild prövning samma sak som att tenta av? I så fall är det det jag har ansökt om att få göra.

Vi funderar lite på om det är värt att ta det vidare till skolinspektionen just nu. Men vi tänker i alla fall vänta på det slutgiltiga beslutet. Chansen finns ju fortfarande att det blir ett ja och i så fall tänker vi inte ta det till skolinspektionen även om det kanske skulle vara bra av ren princip. Jag eller mina föräldrar orkar egentligen inte göra något sånt just nu. Vi tänkte anmäla en lärare på förra skolan också till skolinspektionen, men har inte orkat med det heller.

Kan du prata med en syv om hur du kan göra? Vet inte hur det funkar med nya reformen men innan kunde man ju stryka betyg ur sitt program om man läste ett utökat program. Så om det är för att komma upp i en viss kurspoäng när du tar studenten kanske det finns möjlighet att läsa till kurser, som är mindre jobbiga, för att öka kurspoängen och sen kunna räkna bort idrottsbetyget? Syv brukar ju vara bra på att hitta lösningar, och vet säkert hur man kan komma runt poängproblemet i så fall.
 
Tyvärr kan man inte pysa hela ämnen eller förmågor, utan endast delmoment. Om man tex har dyslexi kan man inte pysa att man ska kunna läsa och skriva. Är man rullstolsburen kan man pysa löpning och längdhopp, tex, men inte idrott som ämne.
En släkting som har dyslexi och haft mycket frånvaro skulle ev få använda pys för svenskan men någon lärare sa att isåfall skulle det inte gå att läsa in svenskan på komvux eller folkhögskola för att få högre betyg.
Detta var iofs högstadiet.
 
En släkting som har dyslexi och haft mycket frånvaro skulle ev få använda pys för svenskan men någon lärare sa att isåfall skulle det inte gå att läsa in svenskan på komvux eller folkhögskola för att få högre betyg.
Detta var iofs högstadiet.
Jag kan inte svara för din släktings fall, men undantagsbestämmelsen ska gälla för enstaka delmoment, vid bestående funktionsnedsättningar. När vi tillämpar den på elevers bedömningar syns det inte i själva betyget att vi pyst något delmoment, utan det läggs i åtgärdsprogrammet. Eleven som blivit pyst kan alltså få A i ämnet, som annars blivit ett F, för att man gjort ett undantag. Men det har blivit lite av en gummiparagraf som verkar användas lite hur som helst.
 
Dricker öl och äter chips. Lyssnar på vinden som viner och brasan som susar i kaminen. Jag håller på med slutklämmen och finputsningen av mitt arbete. Hur det än går så är jag stolt över all forskning jag har gjort under de senaste två åren, all info som jag har sammanfattat, och en del nya smådetaljer som har framkommit som gör "storyn" ÄNNU bättre...... :)
 
Jaha, det verkar inte bättre än att vi fått någon form av magsjuka eller nåt.. :cautious:

Tröstar oss med att titta på gamla bilder från makens modellflygskarriär. Han var så liten och söt :love:
Och givetvis har han inte gett upp flygandet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
544
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
736
Senast: Pegasus63
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
75 224
Senast: Glimra
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 198
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp