Vad gör vi? Del CVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser om olyckan med en magnetkamera som inträffade igår, och tycker att det är helt sjukt att en sköterska som arbetar med det inte har bättre koll på vad man kan ha på sig eller inte. :nailbiting: Har röntgas hos Aleris en gång, men inte på någon mobil vagn - och tyckte att det var en bra upplevelse. Tur att det verkar ha slutat väl iaf...
I de flesta olyckor och tillbud med MR har inblandad personal "egentligen" känt till väldigt väl vad som gäller - men olika omständigheter har gjort att man handlat i strid mot den kunskapen och mot anslagna varningsskyltar mm. Typiskt har någon irreguljär händelse gjort att man frångått rutiner eller vanor, man kan ha störts eller behövt avbryta och återuppta någon åtgärdssekvens, och därmed helt enkelt förbisett risken. Djupanalyserar man arbetsplatsolyckor inom områden med vanligtvis hög säkerhet så visar sig den typen av förlopp ofta finnas med.
Sedan finns förstås också olyckor där personal faktiskt saknat kunskap och insikt kring riskerna, ett av många exempel är den katastrofala spårvagnsolyckan i Göteborg 1992.

Bland det mest anmärkningsvärda i Sunderbyn, utifrån vad som hittills framkommit i media, tycker jag är att den skadade sköterskan verkar ha arbetat ensam.
 
I de flesta olyckor och tillbud med MR har inblandad personal "egentligen" känt till väldigt väl vad som gäller - men olika omständigheter har gjort att man handlat i strid mot den kunskapen och mot anslagna varningsskyltar mm. Typiskt har någon irreguljär händelse gjort att man frångått rutiner eller vanor, man kan ha störts eller behövt avbryta och återuppta någon åtgärdssekvens, och därmed helt enkelt förbisett risken. Djupanalyserar man arbetsplatsolyckor inom områden med vanligtvis hög säkerhet så visar sig den typen av förlopp ofta finnas med.
Sedan finns förstås också olyckor där personal faktiskt saknat kunskap och insikt kring riskerna, ett av många exempel är den katastrofala spårvagnsolyckan i Göteborg 1992.

Bland det mest anmärkningsvärda i Sunderbyn, utifrån vad som hittills framkommit i media, tycker jag är att den skadade sköterskan verkar ha arbetat ensam.
Jo, jag tyckte också att det märkligaste var biten att sköterskan verkar ha arbetat ensam. När jag genomgått magnetröntgen på sjukhus så har det alltid varit flera sköterskor involverade, men nu när jag tänker på det så tror jag nästan att röntgensköterskan som arbetade på Aleris i Jönköping när jag gjorde MR där arbetade ensam... Fast jag är inte helt hundra på det. Men det var ju fler människor på kliniken åtminstone, det är lite annorlunda i en vagn.
 
Jag sitter på biblioteket och har precis jobbat färdigt. Nu är det meningen att jag ska åka till stallet. Inspirationen är väl inte särskilt hög.
 
I de flesta olyckor och tillbud med MR har inblandad personal "egentligen" känt till väldigt väl vad som gäller - men olika omständigheter har gjort att man handlat i strid mot den kunskapen och mot anslagna varningsskyltar mm. Typiskt har någon irreguljär händelse gjort att man frångått rutiner eller vanor, man kan ha störts eller behövt avbryta och återuppta någon åtgärdssekvens, och därmed helt enkelt förbisett risken. Djupanalyserar man arbetsplatsolyckor inom områden med vanligtvis hög säkerhet så visar sig den typen av förlopp ofta finnas med.
Sedan finns förstås också olyckor där personal faktiskt saknat kunskap och insikt kring riskerna, ett av många exempel är den katastrofala spårvagnsolyckan i Göteborg 1992.

Bland det mest anmärkningsvärda i Sunderbyn, utifrån vad som hittills framkommit i media, tycker jag är att den skadade sköterskan verkar ha arbetat ensam.

Ja människor gör ju fel oavsett hur invanda rutiner man har, det går nog aldrig att bygga bort.
 
Det blåser friskt ute.

Mitt altantak är av nån form av glasfiberplast och det skallrar rejält. Tur att de flesta lövträd släppt löven, annars skulle de nog falla i den här vinden. Mitt hus är omgivet av stora gamla lönnar...
 
Jaha, hade skrivit upp fel tid för mammografi, men de kunde ta mig ändå.
Blir väldigt trött på mig själv ganska ofta..
 
Läser om olyckan med en magnetkamera som inträffade igår, och tycker att det är helt sjukt att en sköterska som arbetar med det inte har bättre koll på vad man kan ha på sig eller inte. :nailbiting: Har röntgas hos Aleris en gång, men inte på någon mobil vagn - och tyckte att det var en bra upplevelse. Tur att det verkar ha slutat väl iaf...
Jag utvecklade igår en irrationell rädsla för magnetfält:o
 
Väntar på att läkaren ska ringa upp och på att en vän ska komma hit och göra mig sällskap ett tag.
Borde nog klä på mig något hyfsat vettigt. Hm.
 
Viker tvätt och tittar på en dokumentär om tigrar. Tänkte gå ut men blåser något otroligt jär idag så hoppar över det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 048
Senast: Sasse
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 425
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp