Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I de flesta olyckor och tillbud med MR har inblandad personal "egentligen" känt till väldigt väl vad som gäller - men olika omständigheter har gjort att man handlat i strid mot den kunskapen och mot anslagna varningsskyltar mm. Typiskt har någon irreguljär händelse gjort att man frångått rutiner eller vanor, man kan ha störts eller behövt avbryta och återuppta någon åtgärdssekvens, och därmed helt enkelt förbisett risken. Djupanalyserar man arbetsplatsolyckor inom områden med vanligtvis hög säkerhet så visar sig den typen av förlopp ofta finnas med.Läser om olyckan med en magnetkamera som inträffade igår, och tycker att det är helt sjukt att en sköterska som arbetar med det inte har bättre koll på vad man kan ha på sig eller inte. Har röntgas hos Aleris en gång, men inte på någon mobil vagn - och tyckte att det var en bra upplevelse. Tur att det verkar ha slutat väl iaf...
Jo, jag tyckte också att det märkligaste var biten att sköterskan verkar ha arbetat ensam. När jag genomgått magnetröntgen på sjukhus så har det alltid varit flera sköterskor involverade, men nu när jag tänker på det så tror jag nästan att röntgensköterskan som arbetade på Aleris i Jönköping när jag gjorde MR där arbetade ensam... Fast jag är inte helt hundra på det. Men det var ju fler människor på kliniken åtminstone, det är lite annorlunda i en vagn.I de flesta olyckor och tillbud med MR har inblandad personal "egentligen" känt till väldigt väl vad som gäller - men olika omständigheter har gjort att man handlat i strid mot den kunskapen och mot anslagna varningsskyltar mm. Typiskt har någon irreguljär händelse gjort att man frångått rutiner eller vanor, man kan ha störts eller behövt avbryta och återuppta någon åtgärdssekvens, och därmed helt enkelt förbisett risken. Djupanalyserar man arbetsplatsolyckor inom områden med vanligtvis hög säkerhet så visar sig den typen av förlopp ofta finnas med.
Sedan finns förstås också olyckor där personal faktiskt saknat kunskap och insikt kring riskerna, ett av många exempel är den katastrofala spårvagnsolyckan i Göteborg 1992.
Bland det mest anmärkningsvärda i Sunderbyn, utifrån vad som hittills framkommit i media, tycker jag är att den skadade sköterskan verkar ha arbetat ensam.
Neeej, det är ju bästa talet ju! Älskar treor! Sätter alltid mina alarm på 7.03, 8.23, 9.33 osv! Heja @LadyCovergirl!Orimligt att ställa ett alarm på ett så ojämnt tal 07.33! Min ocd skulle få SPEL!
(Sen är ju tiden i sig också orimlig )
I de flesta olyckor och tillbud med MR har inblandad personal "egentligen" känt till väldigt väl vad som gäller - men olika omständigheter har gjort att man handlat i strid mot den kunskapen och mot anslagna varningsskyltar mm. Typiskt har någon irreguljär händelse gjort att man frångått rutiner eller vanor, man kan ha störts eller behövt avbryta och återuppta någon åtgärdssekvens, och därmed helt enkelt förbisett risken. Djupanalyserar man arbetsplatsolyckor inom områden med vanligtvis hög säkerhet så visar sig den typen av förlopp ofta finnas med.
Sedan finns förstås också olyckor där personal faktiskt saknat kunskap och insikt kring riskerna, ett av många exempel är den katastrofala spårvagnsolyckan i Göteborg 1992.
Bland det mest anmärkningsvärda i Sunderbyn, utifrån vad som hittills framkommit i media, tycker jag är att den skadade sköterskan verkar ha arbetat ensam.
Sant. Den risken kan man hantera på olika sätt, till exempel genom olika tekniska säkerhetssystem - eller genom att låta ytterligare en människa utgöra en ostskiva.Ja människor gör ju fel oavsett hur invanda rutiner man har, det går nog aldrig att bygga bort.
Sant. Den risken kan man hantera på olika sätt, till exempel genom olika tekniska säkerhetssystem - eller genom att låta ytterligare en människa utgöra en ostskiva.
Jag utvecklade igår en irrationell rädsla för magnetfältLäser om olyckan med en magnetkamera som inträffade igår, och tycker att det är helt sjukt att en sköterska som arbetar med det inte har bättre koll på vad man kan ha på sig eller inte. Har röntgas hos Aleris en gång, men inte på någon mobil vagn - och tyckte att det var en bra upplevelse. Tur att det verkar ha slutat väl iaf...
Haha, jag låg i en sån maskin samma dag som olyckan hände, jag är helt oskaddJag utvecklade igår en irrationell rädsla för magnetfält
Har också genomfört en sådan undersökning ett par gånger nu, men ändå :PHaha, jag låg i en sån maskin samma dag som olyckan hände, jag är helt oskadd