Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med bedövning så har det känts värre med hur länge nålen sitter kvar i huden. Men det var så längesedan nu jag tog en spruta utan bedövning så jag vet inte om jag skulle tåla det... Men du tycker att det är skillnad på sprutor och de snabba stick som tatueringar är?

Jag tycker det inte går att jämföra, det är helt olika känsla (kan tillägga att jag är inte ett dugg stickrädd, jag pekar var det brukar gå bäst att ta blodprov pga svårstucken). Blodprov är en mer skarp smärta, tatuering mer som ett skav/irritation. Men visst, är tatueringen över någon ytlig nerv kan det kännas rejält.
 
Jag tycker det inte går att jämföra, det är helt olika känsla (kan tillägga att jag är inte ett dugg stickrädd, jag pekar var det brukar gå bäst att ta blodprov pga svårstucken). Blodprov är en mer skarp smärta, tatuering mer som ett skav/irritation. Men visst, är tatueringen över någon ytlig nerv kan det kännas rejält.

Du förklarar det bra! Tatueringarna kändes mer som det irriterade, jag jämför känslan med att epliera benen :p Blodprov mm sticks ju genom huden och in i blodkärlen och den känslan och tanken är fruktansvärd.... Trodde jag skulle bli härdad efter två graviditeter men icke!
 
Jag är så pass hörselskadad att jag klarar mig i vardagen, mina kollegor är medvetna och försöker prata tydligt för mig. Men även döva klarar sig i vardagen.
Jag använder tolkar mera till läkarbesök och större möten, etc.
Men det finns även bildtelefoni med tolkar som jag kan använda om jag behöver :)
Min farmor är nästan döv, så vi försöker prata tydligt med henne och titta på henne när vi pratar för att underlätta. Men det verkar inte riktigt gå hem hos alla, tyvärr :(

Att döva klarar sig i vardagen har jag ingen tvekan emot, ofta anpassar man ju sig efter hur det är. Däremot förstår jag absolut att det kan ställa till med problem ibland :)
 
Jag har också en mer eller mindre handikappande fobi för nålar och kanyler men klarar tatueringar alldeles utmärkt. Tycker nästan att det är lite härligt. :D Grejen är att det varken ser ut som en nål eller känns som en nål, alltså säger hjärnan att där är ingen nål! Mycket praktiskt.
 
Jag har också en mer eller mindre handikappande fobi för nålar och kanyler men klarar tatueringar alldeles utmärkt. Tycker nästan att det är lite härligt. :D Grejen är att det varken ser ut som en nål eller känns som en nål, alltså säger hjärnan att där är ingen nål! Mycket praktiskt.


Exakt så :D
 
Du förklarar det bra! Tatueringarna kändes mer som det irriterade, jag jämför känslan med att epliera benen :p Blodprov mm sticks ju genom huden och in i blodkärlen och den känslan och tanken är fruktansvärd.... Trodde jag skulle bli härdad efter två graviditeter men icke!

Jag hade panik för blodprov och sprutor tidigare... sedan fick jag Crohns :meh: När de startar/gör större ändring av medicineringen är det först prov en gång i veckan som gäller, sedan varannan vecka, en gång i månaden och nu en gång i kvartalet. Det är ju då under förutsättning att allt ser bra ut, gör det inte det så blir det extra prover. Det görs också en stor vaccinering innan vissa typer av medicin (mot hepatit osv) samt att jag rekommenderas STARKT att ta influensavaccinet (eftersom jag hör till en riskgrupp fick jag två sprutor under svininfluensan). Nu tar jag också medicin själv i sprutform en gång i veckan.

Det har gjort att jag orkar inte hetsa upp mig över nålar längre :D
 
På tal om nålfobi…. Min ena häst fick lymfangit för några år sen och skulle ha penicillin i några dagar. Jag trodde jag skulle dö när veterinären sa att jag ska SPRUTA honom i halsen med det :nailbiting: Jag gjorde ett försök men var så nervös och fumlig så det blev bara kasst. Min kära bästa vän som är undersköterska fick snällt spruta honom de övriga dagarna för jag fixade det inte 🙈 Jag kan inte kolla när någon annan blir stucken heller oavsett om det är människa eller djur, i verkligheten eller på tv...
 
På tal om nålfobi…. Min ena häst fick lymfangit för några år sen och skulle ha penicillin i några dagar. Jag trodde jag skulle dö när veterinären sa att jag ska SPRUTA honom i halsen med det :nailbiting: Jag gjorde ett försök men var så nervös och fumlig så det blev bara kasst. Min kära bästa vän som är undersköterska fick snällt spruta honom de övriga dagarna för jag fixade det inte 🙈 Jag kan inte kolla när någon annan blir stucken heller oavsett om det är människa eller djur, i verkligheten eller på tv...

Jag gav en häst (inte min...) en penicillinchock när jag skulle spruta honom. Efter det har jag vägrat spruta djur, finns inte en suck att jag gör det. Han stod inte helt stilla så nålen måste ha gått ut lite efter att jag kopplat på sprutan och sedan in igen, i ett blodkärl.
 
Jag hade panik för blodprov och sprutor tidigare... sedan fick jag Crohns :meh: När de startar/gör större ändring av medicineringen är det först prov en gång i veckan som gäller, sedan varannan vecka, en gång i månaden och nu en gång i kvartalet. Det är ju då under förutsättning att allt ser bra ut, gör det inte det så blir det extra prover. Det görs också en stor vaccinering innan vissa typer av medicin (mot hepatit osv) samt att jag rekommenderas STARKT att ta influensavaccinet (eftersom jag hör till en riskgrupp fick jag två sprutor under svininfluensan). Nu tar jag också medicin själv i sprutform en gång i veckan.

Det har gjort att jag orkar inte hetsa upp mig över nålar längre :D

Usch så jobbigt! Skönt att du orkar hantera det iallafall.

Jag är ju sån som biter ihop och genomlider oavsett vad hemskt det är. Så jag får inte panik och svimmar när jag ska stickas utan bara står ut och sitter blickstilla tills skiten är över. Jag är inte så hetsig som person precis och jag är bra på att stålsätta mig, bita ihop, stå ut och inte visa mig såbar för andra :p Och det gäller inte bara nålstick haha.
 
Jag gav en häst (inte min...) en penicillinchock när jag skulle spruta honom. Efter det har jag vägrat spruta djur, finns inte en suck att jag gör det. Han stod inte helt stilla så nålen måste ha gått ut lite efter att jag kopplat på sprutan och sedan in igen, i ett blodkärl.

Ja att veterinären pratade på penicillinchocker också gjorde det inte lättare för mig precis. Nu fick han aldrig det som tur var.
 
Ja att veterinären pratade på penicillinchocker också gjorde det inte lättare för mig precis. Nu fick han aldrig det som tur var.

Det var verkligen riktigt ruskigt. Tur nog fick jag tag på en veterinär som bodde i byn då (hon var inte i tjänst) och ännu mer tur att hon hade lite kortison hemma som han fick direkt. Sedan kom distriktsveterinären och gav mer.
 
Jag gav en häst (inte min...) en penicillinchock när jag skulle spruta honom. Efter det har jag vägrat spruta djur, finns inte en suck att jag gör det. Han stod inte helt stilla så nålen måste ha gått ut lite efter att jag kopplat på sprutan och sedan in igen, i ett blodkärl.
Veterinären lyckades ge en av mina hästar en liten penicillinchock :nailbiting: men det gick bra
Sen vet jag inte om en av mina andra hästar chockade lite en gång
Det är verkligen inte roligt att spruta hästar
 
Det blåser! Jag har fortfarande huvudvärk efter nattens dåliga sömn och verkligen ingen lust att vara ute idag. Väntar på att veterinären ska ringa, har fortfarande inte ätit något idag och får inte ett skit gjort varken inne eller ute. :down:
 
Senast ändrad:
Är hungrig. Ska värma en vegme-rätt :d
Har provat några linnen jag beställde från Cellbes, två passade okej, ev lite för korta, de andra var för korta och/eller var för stora i armhålen. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 083
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp