Vad gör vi? Del CLXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var nyss ut till tvättstugan och la in en maskin. Är sånt skyfall så på de där 10 meterna blev jag halvdränkt typ :meh: får nog räcka med en omgång tvätt så jag slipper gå ut i det mer än nödvändigt.
 
Ska evt iväg och umgås med 2/3 av familjen, men har inte fått besked om det blir av idag och isf när.
Somnade om efter arla promenad och vaknade för 1 h sen till hällregn, så i övrigt görs inte många knop 😅
 
Jag funderar på om jag ska ge mig i kast med att baka hallongrottor fast med jordgubbssylt eftersom jag ingen hallonsylt har. Eller om det är för jobbigt.... Testade schackrutor en dag och alltså... mördeg är kanske inte riktigt min grej? Egentligen? Vilket jäkla jobb att få ihop smulorna till en deg och rulla degen i längder utan att den trillade i sär igen. Men hallongrottor är ju bollar som man petar hål i och lägger sylt i så det borde vara hälften så jobbigt.

Jag har inte ärvt mors bagar-/konditorgen alls. Eller kockgen. Min dotter har dock och ska nu i höst börja på restaurang- och livsmedelsprogrammet på gymnasiet, vilket förstås gör mig glad då hon är väldigt duktig i köket!

I övrigt- hundpromenader i regnet och The Walkiing Dead på Viaplay antar jag :)
 
Jag funderar på om jag ska ge mig i kast med att baka hallongrottor fast med jordgubbssylt eftersom jag ingen hallonsylt har. Eller om det är för jobbigt.... Testade schackrutor en dag och alltså... mördeg är kanske inte riktigt min grej? Egentligen? Vilket jäkla jobb att få ihop smulorna till en deg och rulla degen i längder utan att den trillade i sär igen. Men hallongrottor är ju bollar som man petar hål i och lägger sylt i så det borde vara hälften så jobbigt.

Jag har inte ärvt mors bagar-/konditorgen alls. Eller kockgen. Min dotter har dock och ska nu i höst börja på restaurang- och livsmedelsprogrammet på gymnasiet, vilket förstås gör mig glad då hon är väldigt duktig i köket!

I övrigt- hundpromenader i regnet och The Walkiing Dead på Viaplay antar jag :)
Jag har precis samma problem med mördeg - att rulla ut den är PEST... Men, ja, hallongrottor (eller jordgubbsgrottor) är jämförelsevis enkla att göra. Så testa du :) !

Själv ska jag baka amerikanska cinnamon rolls idag :) !
 
Jag har precis samma problem med mördeg - att rulla ut den är PEST... Men, ja, hallongrottor (eller jordgubbsgrottor) är jämförelsevis enkla att göra. Så testa du :) !

Själv ska jag baka amerikanska cinnamon rolls idag :) !
Skönt att jag inte är ensam! Höll seriöst på att bli knäpp och funderade på att slänga allt!

Det är för övrigt sådant här man har barn till- kladdiga saker som mördeg, scones och chokladbollar :D Det goda lockar ju och de brukar inte ha något emot kladd :D Så slipper man :D Barnarbete i sin bästa form! :angel:

Jag har inte riktigt koll på cinnamon rolls, men tänker genast att det är för avancerat för mig :D Jag bakar OTROLIGT sällan och när det sker är det oftast muffins eller sockerkaka, eller någon enstaka gång kan jag orka med kanelbullar. Inget av det blir lika bra som mammas!
 
Skönt att jag inte är ensam! Höll seriöst på att bli knäpp och funderade på att slänga allt!

Det är för övrigt sådant här man har barn till- kladdiga saker som mördeg, scones och chokladbollar :D Det goda lockar ju och de brukar inte ha något emot kladd :D Så slipper man :D Barnarbete i sin bästa form! :angel:

Jag har inte riktigt koll på cinnamon rolls, men tänker genast att det är för avancerat för mig :D Jag bakar OTROLIGT sällan och när det sker är det oftast muffins eller sockerkaka, eller någon enstaka gång kan jag orka med kanelbullar. Inget av det blir lika bra som mammas!
När jag rullar mördeg blir det bara jättekonstigt. Det blir stora "hål" inuti degen och allt bara ramlar sönder. Så någon fin rulle blir det inte, utan snarare en halvfyrkantig degbit som jag har tryckt utåt och ihop.... :D
 
När jag rullar mördeg blir det bara jättekonstigt. Det blir stora "hål" inuti degen och allt bara ramlar sönder. Så någon fin rulle blir det inte, utan snarare en halvfyrkantig degbit som jag har tryckt utåt och ihop.... :D
Du beskrev just mitt försök! :D Jag tog i lite mer smör och då blev det mer kladdigt :D Jag svor högt och tänkte "vad i all sin dar har jag påbörjat!!!" :D
Inga fina schackrutor, inte, men ätbara som tur var :D
 
Hade tankarna på en vandring idag, men regnet öser ner. :cautious: Att vandra i regn funkar ju - men att äta matsäck samtidigt som regnet öser? Nej tack. Jag måste införskaffa en tarp!

Istället ska vi baka bröd! :d
Låter som en mycket bättre idé... :) Och sedan när vädret bättrar sig kan du ju ta med dig goda mackor som matsäck!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 678
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
561
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 873
Senast: grodan21
·
Hemmet Hittade idag flera tvestjärtar i min bil :yuck: Troligen kommer de från att jag missat att en filt i hundburen var fuktig och där fick...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp