Vad gör vi? Del CLXXVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vid 4 när sambon gick upp blev det full fart på rallykatten som drog fram som en tornado genom huset 😅.
När älsklingen kom hem provade vi en ny maträtt; sommarkyckling med färskpotatis, himla gott 😋 innan jag stack iväg till stallet 😊, härlig ridning både på banan och en stund ute 😍.
Nu är det hög tid att krypa ner bredvid älsklingen som la sig redan vid 20, behöver ju gå upp inatt för att åka och jobba pga skitvädret- vi behöver verkligen regn! Nattinatt på er 😴.
 
Jag tänker på hur det kan komma sig att bondesamhället fortfarande är så starkt i skolan så barnen har så långa och mycket lov. Borde vara 3 terminer skolgång kan jag tycka.
Sen tänker jag på (o säkert nån som vet här) hur många semesterdagar lärare har per år att ta ut?
 
Jag tänker på hur det kan komma sig att bondesamhället fortfarande är så starkt i skolan så barnen har så långa och mycket lov. Borde vara 3 terminer skolgång kan jag tycka.
Sen tänker jag på (o säkert nån som vet här) hur många semesterdagar lärare har per år att ta ut?
Lärare har inga semesterdagar alls att ta ut. Vi är lediga när det är lov. Annars får vi ta tjänstledigt.
 
Jag tänker på hur det kan komma sig att bondesamhället fortfarande är så starkt i skolan så barnen har så långa och mycket lov. Borde vara 3 terminer skolgång kan jag tycka.
Sen tänker jag på (o säkert nån som vet här) hur många semesterdagar lärare har per år att ta ut?
Det är väl bara sommarlovet som är långt och det uppfattar jag som något av en förutsättning för att öht få folk att intressera sig för att arbeta som lärare.
Med den insikt jag har via min mor som var lärare i 40+ år och min äkta hälft som började sin yrkesbana som lärare så ser jag loven som en synnerligen rimlig - och definitivt inte överdriven - kompensation för arbetsbördan i stort.
 
Det är väl bara sommarlovet som är långt och det uppfattar jag som något av en förutsättning för att öht få folk att intressera sig för att arbeta som lärare.
Med den insikt jag har via min mor som var lärare i 40+ år och min äkta hälft som började sin yrkesbana som lärare så ser jag loven som en synnerligen rimlig - och definitivt inte överdriven - kompensation för arbetsbördan i stort.
Jo men jag tänker att om sommarlovet är 7-8 veckor, o de andra loven nån vecka var så är det typ 55-60 lediga dagar per år. Mot ”vanlig” semester som är 25 dagar.
Säger inte att det är fel men kom tänka på det nu när det är sista dagarna för barnen här.
 
Det är väl bara sommarlovet som är långt och det uppfattar jag som något av en förutsättning för att öht få folk att intressera sig för att arbeta som lärare.
Med den insikt jag har via min mor som var lärare i 40+ år och min äkta hälft som började sin yrkesbana som lärare så ser jag loven som en synnerligen rimlig - och definitivt inte överdriven - kompensation för arbetsbördan i stort.

Vad är det för skillnad mot att arbeta i vården, som är otroligt slitigt och påfrestande? De har ingen kompensation för sin arbetsbörda.
 
Gårdagen blev en lång dag och dagen har börjat tidigt. Har varit på jobbet i ungefär 1,5 timme och har förhoppningsvis tillräckligt mycket koll :p
 
Jo men jag tänker att om sommarlovet är 7-8 veckor, o de andra loven nån vecka var så är det typ 55-60 lediga dagar per år. Mot ”vanlig” semester som är 25 dagar.
Säger inte att det är fel men kom tänka på det nu när det är sista dagarna för barnen här.
Vi arbetar 45 h/vecka så en del av tiden är alltså inarbetad. Över sommaren är jag ledig från midsommarafton till och med den 9 augusti. Övriga lov använder jag ofta till en hel del fortbildning, planering, reflektion, osv.
 
Jag tänker på hur det kan komma sig att bondesamhället fortfarande är så starkt i skolan så barnen har så långa och mycket lov. Borde vara 3 terminer skolgång kan jag tycka.
Sen tänker jag på (o säkert nån som vet här) hur många semesterdagar lärare har per år att ta ut?
Där jag gick på gymnasiet kunde lärarna välja att ha semestertjänst om de ville. Vet dock inte hur den utformades då
 
Har nu gjort den där smarta saken att ta ny medicin precis innan jag ska ha ett ovanligt långt arbetspass på jobbet osv. Hoppas verkligen att jag inte får för jobbiga biverkningar :cautious: Tycker verkligen inte om mediciner men ja, hade det gått att välja alla gånger hade de troligen inte behövts så...
 
Läste nyss att Treat Williams har dött i en trafikolycka. En bil körde på honom när han var ute med sin MC, han blev 71 år. Minns så väl när jag och en annan tjej såg filmen Hair för första gången och de som protesterade utanför biografen för den påstods förhärliga droger.

 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 203
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 745
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 250
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp