Vad gör vi? Del CLXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
En dinosaurie till satkärring.

"There’s a special place in hell for women who don’t help each other" - Madeline Albright

Även om en kanske inte vill hålla med om det fullt ut så är jag så pissless på kvinnor som verkligen anstränger sig för att sabla ner andra kvinnor (internaliserad misogyni, anyone?).

Undrar om Strömstedt skulle kunna anmäla henne för förtal?
 
Har idag ätit i lite konstig ordning idag. Började med en tårta och sedan lite kött, glömt vad just den hette för att sedan avsluta med med toast med rom till. Skulle ätits igår men vi hoppade över förrätten och gick in direkt på huvudrätten och sedan cream brulée (stavning?)
Så idag blev det alltså efterrätt fast som förrätt eller nånting åt det hållet. Gott oavsett!
 
En dinosaurie till satkärring.

"There’s a special place in hell for women who don’t help each other" - Madeline Albright

Även om en kanske inte vill hålla med om det fullt ut så är jag så pissless på kvinnor som verkligen anstränger sig för att sabla ner andra kvinnor (internaliserad misogyni, anyone?).
Jag har uppfattat att en del äldre (70+ och uppåt) kvinnor på något sätt verkar vara så indoktrinerade i att sexuella trakasserier och övergrepp "hör till", att det blev syntax error när me too blev en grej.

Få vill väl se sig själv som offer (mer om det senare), och att då tänka att man själv kanske levt en massa år med händelser som man inte kunnat styra verkar vara för mycket för en del att ta in. Vilket betyder att det blir diverse märkliga reaktioner på yngres uttalanden om sina erfarenheter.

Jag diskuterade svårigheter att förmå sig själv att söka hjälp vid familjevåld med en kompis nyligen. Ett ganska stort problem är att många drabbade tänker att "jag är inte en _sån där som drabbas av sånt_" och därför vill en del inte söka hjälp. Hur vi tänker på personer som drabbas av olika handlingar är intressant.
Min kompis sa att hon inte kunde tänka sig att hon skulle kunna bli utsatt för våld, eftersom hon är intelligent och feminist. Underförstått: i hennes föreställning är det dumma personer som drabbas av våld.
Sen drabbades hon i alla fall, mycket tråkigt nog.

Men min tanke är att det är såna här föreställningar om vem som kan bli utsatt och vad som är acceptabelt beteende som får en del äldre personer att reagera med ryggmärgsreflexen.

Lite svamligt men kanske nån fattar poängen?
 
Hemma i soffan igen
2 hundar i knäet. Fixat lite lyxmat och ska snart plocka fram tårtan.
Jäj vilken pissig födelsedag det har varit hittills
20230101_184629.webp
 
Sitter och pillar med lite släktforskning :) . Har inte gjort mycket alls idag. Men det måste väl vara okej på sin semester, antar jag? Har läst, tittat på TV, ätit rester (förutom pannkakorna i morse har jag inte ens lagat mat...), tvättat en tvätt.... Jag borde vara uppvilad när jag går tillbaka till jobbet den 9 januari... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 698
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 941
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp