Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ligger halvdöd av värmeslag och allmän trötthet när dottern vill ha melon. Jag ber henne vänta en stund. Då går hon upp på övervåningen och hämtar melonen på 4kg, går ner med den och upp igen för att hämta skärbräda och kniv. Är jag trött så får hon helt enkelt bära ner grejerna till mig i stället 😅

Huset städat (-ish..), jag duschad OCH mätt. Den ni! Vågar man hoppas på en varm kopp kaffe eller jinxar jag då 😅
5a400283aa3a7d551a1fe01a63cfcd65.webp

Hur yttrar sig den? Är det just svårt med uttal? Mina barn har eventuellt en expressiv språkstörning, de är sena med talet men nu när det börjar släppa upplever jag att de uttalar ord lite märkligt.

Ja, det är uttalet som är svårt. Hon är väldigt otydlig i sitt tal. Pratar massor, och vi föräldrar förstår henne nästan alltid, men inte jämt. Hon var också lite sen med talet först, men nu när det släppt så är hon så gott som oförståelig för de som inte känner henne (3:3 år). Vi föräldrar hör inte riktigt att hon är SÅ otydlig, men vi har allt mer förstått att vi lärt oss hennes språk på något sätt för folk kan skratta och undra hur vi kan höra vad hon säger när hon pratar på. "Det låter som grekiska" som någon sagt, medan vi tycker det är fullt hörbart. När logopeden testade henne så noterades flera ovanliga uttalsavvikelser (viss otydlighet och svårighet med vissa språkljud tillhör ju normal språkutveckling i denna ålder, men lillan hade alltså atypiska svårigheter). Det som vi tyckte var bra hos logopeden var att hon även testade språkförståelse; där uppvisade lillan inga svårigheter alls, utan tvärtom styrkor, vilket var en lättnad för oss. Vi misstänkte det, men säkert vet man ju inte... Det är klart det inte är att föredra att ha fonologiska svårigheter, jag kan t.ex. ibland få en liten oro för dyslexi i framtiden, men jag vet också att mer djupgående språksvårigheter som även berör språklig förståelse ofta ger än mer svårigheter högre upp i ålder. Där skolan ofta har alldeles för lite kunskap om språkstörning etc. Så i det stora hela tänker jag mig att det kommer nog bli bra i slutändan ändå och att det var bra att det bara är "toppen" av språket som är svårt 🧡

Hur gamla är dina barn? Har BVC eller förskolan signalerat?

Ja, det är uttalet som är svårt. Hon är väldigt otydlig i sitt tal. Pratar massor, och vi föräldrar förstår henne nästan alltid, men inte jämt. Hon var också lite sen med talet först, men nu när det släppt så är hon så gott som oförståelig för de som inte känner henne (3:3 år). Vi föräldrar hör inte riktigt att hon är SÅ otydlig, men vi har allt mer förstått att vi lärt oss hennes språk på något sätt för folk kan skratta och undra hur vi kan höra vad hon säger när hon pratar på. "Det låter som grekiska" som någon sagt, medan vi tycker det är fullt hörbart. När logopeden testade henne så noterades flera ovanliga uttalsavvikelser (viss otydlighet och svårighet med vissa språkljud tillhör ju normal språkutveckling i denna ålder, men lillan hade alltså atypiska svårigheter). Det som vi tyckte var bra hos logopeden var att hon även testade språkförståelse; där uppvisade lillan inga svårigheter alls, utan tvärtom styrkor, vilket var en lättnad för oss. Vi misstänkte det, men säkert vet man ju inte... Det är klart det inte är att föredra att ha fonologiska svårigheter, jag kan t.ex. ibland få en liten oro för dyslexi i framtiden, men jag vet också att mer djupgående språksvårigheter som även berör språklig förståelse ofta ger än mer svårigheter högre upp i ålder. Där skolan ofta har alldeles för lite kunskap om språkstörning etc. Så i det stora hela tänker jag mig att det kommer nog bli bra i slutändan ändå och att det var bra att det bara är "toppen" av språket som är svårt 🧡

Hur gamla är dina barn? Har BVC eller förskolan signalerat?
Tack! Bra förklaring!
Mina barn är 2,5 och vi har kontakt med logoped utifrån att de är sena med språket, BVC skickade en remiss utifrån att vi själva önskade det och att det är bra att fånga upp tidigt! Nu har det precis börjat släppa med språket men vi får se vad de säger när vi ska på återbesök! Jag håller med om att det hade känts tuffare om det var språkförståelsen som var svår, där presterar mina barn också bra så jag hoppas också att det ska rätta till sig med tiden!

Jag måste också säga att det var väldigt roligt att sitta med sitt barn i ett så strukturerat vårdbesök där testning och bedömning genomfördes 😁 Jag blev så stolt över hur delaktig och duktig hon var, satt på sin stol, samspelade så fint och lekfullt med en främling och följde alla uppmaningar utan att blinka 🥰

Det var också jättekul att få ha "vårdtagare"-rollen, jag jobbar ju bland annat med att testa barn, så det var jättekul att se någon testa mitt barn och få sitta med på andra sidan så att säga. Jättespännande!

Tack! Bra förklaring!
Mina barn är 2,5 och vi har kontakt med logoped utifrån att de är sena med språket, BVC skickade en remiss utifrån att vi själva önskade det och att det är bra att fånga upp tidigt! Nu har det precis börjat släppa med språket men vi får se vad de säger när vi ska på återbesök! Jag håller med om att det hade känts tuffare om det var språkförståelsen som var svår, där presterar mina barn också bra så jag hoppas också att det ska rätta till sig med tiden!

Skönt att få kontakt i god tid! Det låter som liknande utveckling som vår dotter, hon hade några 10-tal ord som hon kombinerade med ljud och gester frm till strax innan 2,5 år. Hon var generellt ganska tyst. Sen bara exploderade det över några få månader och nu känns det som hennes ordförråd är oändligt och meningarna innehåller fler ord än jag kan räkna typ (och hon är ALDRIG tyst längre 😁🤦). Låter som det kanske snart börjar explodera för er också 😊 Våra barn kanske kommer följa ungefär samma väg då, vi får se vad logopeden säger om dina barns uttal.

Skönt att få kontakt i god tid! Det låter som liknande utveckling som vår dotter, hon hade några 10-tal ord som hon kombinerade med ljud och gester frm till strax innan 2,5 år. Hon var generellt ganska tyst. Sen bara exploderade det över några få månader och nu känns det som hennes ordförråd är oändligt och meningarna innehåller fler ord än jag kan räkna typ (och hon är ALDRIG tyst längre 😁🤦). Låter som det kanske snart börjar explodera för er också 😊 Våra barn kanske kommer följa ungefär samma väg då, vi får se vad logopeden säger om dina barns uttal.
Ja, det låter definitivt väldigt likt mina ungar!

@cherie @julgrisen hur lång tid tog det för er att få komma till logoped? Snart 4-åringen här pratar extremt mycket, snabbt och otydligt. Det blir väldigt mycket j-ljud i alla ord. Bvc har skickat remiss men vi har inget hört mer sen, pratades även om digitalt första möte, hade ni det med?

@cherie @julgrisen hur lång tid tog det för er att få komma till logoped? Snart 4-åringen här pratar extremt mycket, snabbt och otydligt. Det blir väldigt mycket j-ljud i alla ord. Bvc har skickat remiss men vi har inget hört mer sen, pratades även om digitalt första möte, hade ni det med?
Det gick väldigt fort för oss, typ en månad eller två innan kallelsen kom. Vi fick först kallelse till ett digitalt möte med bara oss föräldrar men sen ringde de och ville hoppa över det eftersom jag skrivit så utförligt på de papper de skickade hem innan, så det är en rekommendation 😅. Då fick vi istället komma dit med barnen och göra lite olika tester.

Vi gjorde egenremiss efter att förskolan tyckte vi skulle kontakta dem (BVC ville vänta till 4års-kontrollen). Det tog ca 1,5 månad innan i blev kallade till nybesök och då på plats med barnet med, så de gjorde bedömning med barnet direkt. Vi hade fått papper att fylla i innan.

Nattar dottern vilket alltid tar en evighet. Längtar tills den dagen hon somnar själv, just för att det alltid tar hela jäkla kvällen varje gång. Ofta med spring, skrik, det ska drickas vatten, vägras sova, hon ska ha de gosedjur som inte ligger i sängen utan måste hittas osv osv. Tänk vad skönt om man bara kunde läsa saga, säga godnatt och hon sov. Men nej. 1-2 timmar vareviga kväll. Skulle vilja ha en större säng så man kunde ligga bredvid men det går inte.

Barnet fick sin första fästing igår. Och vi har ännu inte vaccinerat mot TBE. Så oerhört dumt! Förlåter inte mig själv om hon får det.
Nu ska vi i alla fall ta tag i vaccineringen.. Lär väl inte hjälpa den här sommaren direkt. Men nu blir det superkoll så fort hon varit ute.
Vidriga kryp!
Gött med sommar, men jag hade klarat mig utan fästingar.

Studiedag på förskolan, jag är ledig med båda barnen idag. Det kommer antagligen bli superintensivt och jättemysigt 😅

På förmiddagen kommer en förskolekompis till stora med förälder, i eftermiddag ska vi klämma in ett besök på bibblan också. Glad att det är varmt men mulet, mycket bättre barnväder än gassande sol 😊

Vilken chock jag fick idag när jag öppnade Instagram. Vill inte skriva ut ngr namn men säkert fler här som följer henne. Jag har följt bloggen/instagram mer eller mindre sen hennes äldsta barn var små. Så det känns nästan som man känner barnen och familjen fast man egentligen inte gör det. Ett barn ska inte dö straxt före sin 14årsdag.

Det är en av mina största rädslor, att förlora ett av min barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 339
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar