Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade precis BVC på hembesök och pratade amning ganska länge och hon fick väl en känsla av allt jag berättade och frågade rakt ut om jag hade en förlossningsdepression senast och jag svarade att jag hade haft det. Sen bollade vi lite tankar och känslor kring amningen och efter ett tag sa hon att ”Jag tänker att du är mer erfaren nu…” och det knöt sig lite i magen för jag var helt säker på att hon skulle avsluta meningen med att vi säkert kommer få det att funka, om jag bara bla bla som vanligt. Men hon sa ”..så jag tror att du vet och känner innerst inne vad du vill”. Hon frågade också varför jag tänker att jag vill amma och jag drog alla argument jag läst om och hon svarade bara att den största risken för Hugo är att jag får en ny förlossningsdepression.

Jag tycker att jag mått så bra på sistone att jag inte riktigt var beredd på det men fick hålla tårarna tillbaks när vi pratade om förra året och min oro att hamna där igen. Blev lite ställd själv av hur känsligt det var. Men sååå skönt att få en sköterska som verkade kunna se vad jag kämpar med och som uppmanade mig att välja det som känns bäst för mig.
Åh vad skönt med så bra bemötande! Precis vad man behöver höra!

1BF3C1F1-1DAE-47E7-9C63-AD8979FDB67A.webp

Hade med en kär gammal vän till stallet idag! ❤️

Här har vi kört feber ett par dagar, inga andra symtom direkt. Hon har bara varit sjuk tre gånger, första gången (8 månader) var hon medtagen och sov hela tiden typ, men förra gången och nu är vi så "imponerade" av att det knappt märks? Själv är man ju typ död vid minsta feber (iaf jag), men hon kan ligga runt 39 och vara hur pigg och glad som helst? 🤔

Jag undrar hur man ska kunna jobba med tre barn? Dels pga vab och dels pga tiden med hemmet och olika aktiviteter. På en månad har vi först haft influensa (eller liknande) lätt utspritt och sedan fick vi magsjuka, det också utspritt.
Just nu är jag föräldraledig och sambon jobbar, dagarna går i ett 🙈

Jag undrar hur man ska kunna jobba med tre barn? Dels pga vab och dels pga tiden med hemmet och olika aktiviteter. På en månad har vi först haft influensa (eller liknande) lätt utspritt och sedan fick vi magsjuka, det också utspritt.
Just nu är jag föräldraledig och sambon jobbar, dagarna går i ett 🙈

Men JA! Hur gör man? Jag är också föräldraledig med tredje barnet och har ingen aning om hur vi ska få livet att gå ihop sen när vi båda ska jobba? 😂

Delvis inne på samma ämne som de senaste inläggen men mer konkret arbetstid. Jag ska dels hämta barn på 3 ställen samt en dag är obligatorisk mötesdag på jobbet (dessutom i grannstaden) och en annan dag avslutar jag med möte.

Just nu tränar mina barn endast parkour men min ena son vill prova fler aktiviteter samt att jag tänkt att dottern eventuellt ska prova dans i höst.

Det häftiga är ju vilken kapacitet som man bygger upp för varje barn. Jag tyckte ju att det var väldigt tufft med ett barn och kunde inte förstå hur man kan ha fler. Nu bollar vi två och kommer få flax på det, och är helt säker på att hur orimligt det än känns just nu så skulle vi säkert kunna klara tre alldeles galant i framtiden om vi ville.

Men visst, förr eller senare tar ju resurserna slut. Förstår inte min kollegas föräldrar som hade 7 med ganska liten åldersskillnad 😵‍💫

Det häftiga är ju vilken kapacitet som man bygger upp för varje barn. Jag tyckte ju att det var väldigt tufft med ett barn och kunde inte förstå hur man kan ha fler. Nu bollar vi två och kommer få flax på det, och är helt säker på att hur orimligt det än känns just nu så skulle vi säkert kunna klara tre alldeles galant i framtiden om vi ville.

Men visst, förr eller senare tar ju resurserna slut. Förstår inte min kollegas föräldrar som hade 7 med ganska liten åldersskillnad 😵‍💫
Apropå kapacitet (oanad sådan) så börjar jag misstänka att jag gick på ständig sparlåga innan vi fick grabben för jäklar vad effektiv jag blivit! När det väl finns en liten lucka över för allt som just nu behövs göras men som pga bebis ligger på hög så tar jag bara tag i det direkt 😯.
Mvh/Fd. mästare i prokrastinering

Apropå kapacitet (oanad sådan) så börjar jag misstänka att jag gick på ständig sparlåga innan vi fick grabben för jäklar vad effektiv jag blivit! När det väl finns en liten lucka över för allt som just nu behövs göras men som pga bebis ligger på hög så tar jag bara tag i det direkt 😯.
Mvh/Fd. mästare i prokrastinering

Samma här. Att få 10 min över är inte självklart ibland så herre vad man hinner med på de små luckor man får. Smittat av sig på jobbet också 👌

Försöker planera sommaren; semester, föräldraledigt, inskolning. Förstår att det är individuellt, men typ hur lång tid ska man räkna att inskolning tar? Är det dumt om jag tar första veckan och sen sambon, är det bättre om det är samma förälder eller spelar det ingen roll? Om det tar längre tid, "måste" man ta föräldraledigt eller kan sambon (som är egenföretagare) jobba under inskolning eller hur blir det med SGI:n då?

Försöker planera sommaren; semester, föräldraledigt, inskolning. Förstår att det är individuellt, men typ hur lång tid ska man räkna att inskolning tar? Är det dumt om jag tar första veckan och sen sambon, är det bättre om det är samma förälder eller spelar det ingen roll? Om det tar längre tid, "måste" man ta föräldraledigt eller kan sambon (som är egenföretagare) jobba under inskolning eller hur blir det med SGI:n då?

Vi håller på att skola in vår yngsta nu. "Standard" på vår förskola är att föräldrar är med 9-14 tre dagar. Sen är barnet själv 9-14 två dagar och sedan själv 9-15 veckan efter. Där efter blir det tider efter föräldrarnas önskemål. Enligt förskolan så kan det variera lite (och de gör individuella anpassningar efter behov!) men de allra flesta är "färdiginskolade" efter de två veckorna.

Absolut att du kan jobba om du har möjlighet till det. Nu när vår son går lite kortare dagar (andra dagen själv på förskolan idag) så tar en av oss ut föräldraledighet del av dagen det vi inte hinner jobba. Tar man ut hela dagar så kan man ta sgi-dagar men om man tar del av dagar under inskolning så får man ta lägstanivådagar. Vet ej varför men så är det... Lyckas ni få ihop det så att bägge ändå kan jobba 100 % så behöver ni inte söka någon föräldraledighet alls.

Man kan alltså söka föräldraledighet för en hel dag under inskolningen även om barnet är själv på förskolan, för att förtydliga.

Vi tog en vecka var, det funkade fint! Våra var färdiginskolade efter två veckor trots att de var sjuka två dagar, tror de räknade med två veckor på vår förskola men det är ju säkert individuellt anpassat efter hur det går. Det som är risken är väl just att de blir sjuka under inskolningen och att den då drar ut på tiden lite, men för oss gick det ändå snabbt att komma upp i några timmar utan oss och då kan man ju absolut jobba om man har möjlighet att vara hemma och vara lite flexibel.

För oss har det tagit en vecka båda gångerna. Upplägget är ungefär det som @Imogen beskriver om första veckan. Sen har båda barnen faktiskt blivit sjuka i slutet av respektive inskolning, men när de varit friska har vi lämnat enligt ordinarie schema.

Men det varierar nog efter både förskola och barn. Vet också de som skolat in i två veckor i samma kommun.

Tillägg: första gången delade vi upp det, andra bara sambon, tycker båda funkat bra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 316
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar