Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett sätt kan vara att sätta ljud på bajsning. Så när du ser poopface. Gör du ett ljud. Sen belöna. När det är intränat kan du börja försöka tajma när det är dags för toabesök och sätta på pottan och göra ljudet. Om du är bekväm med att träna ditt barn på det viset. Såg någon tipsa om detta och hoppas jag har ork att göra det själv när mitt barn kommer. Allt är ju lätt i teorin innan barnet kommer dock. :rolleyes:

Om vi misstänker förstoppning med förstoppningsdiarré på jobbet brukar vi ge klyx (typ ett minilavemang) alternativt Resulax eller microlax. Det är den akuta åtgärden, att få ut den "södra" proppen för att sedan hålla ny avföring mjuk med ev. Lactulose. (Man brukar kunna se och framför allt lukta att det är förstoppningsbajs när det kommer ut, det luktar väldigt illa .) Hur ser hennes mage ut? Är hon mycket uppblåst? Det kan vara ett tecken. Även sämre aptit och kräkningar kan indikera förstoppning.

Hoppas att ni får rätt på det! Förstoppning är en väldigt vanlig orsak till buksmärta hos barn.
Det är lite så jag har tänkt, man kanske skulle ge det för att veta att det är fri väg liksom. Ibland luktar det ju väldigt illa när det är en sån där liten klutt bara. Och ibland tycker jag hon ser lite uppblåst ut, men brukar inte reagera om jag klämmer på magen eller så.

Tack för tips!

@PathOfClovers min lilla har ätit forlax sen hon var två månader, drygt 1,5 år nu.
Hon var så förstoppad att hon slutade äta, men visade i övrigt inga andra symptom på magont, skrik etc. Nu börjar det kännas som att magen är ganska stabil och medicinen har vi kunnat trappa ner på, men hon kommer sannolikt äta en liten dos ett bra tag till.

När det varit akut (dvs inte bajsat på kanske 2-3 dagar) eller om vi misstänker att allt inte kommer ut (tex som ni med diarren nu) ger vi resulax, den tycker jag är väldigt skonsam och svider inte som vissa andra verkar kunna göra.

Du fick ett väldigt orättvist bemötande av VC, det är inte så lätt att veta vad man ska reagera på och inte som förälder, och det känns onödigt skuldbeläggande att ni skulle ha orsakat dessa och ev framtida problem med magen, vissa barn behöver helt enkelt hjälp med sånt. Hoppas det löser sig med magen!
Skönt att ni fått ordning på magen nu då! Är ju svårt att de kanske inte alltid visar så tydligt. Vår äter bra men lite olika mycket dag till dag, men då vet man ju inte om det beror på vad som bjuds osv.

Tack för tips om resulax, ska köpa hem det!

Och tack för stöttning, det är verkligen inte lätt. Och nu jobbar ju jag och sambon är hemma och han är nog inte riktigt lika lyhörd som jag för små tecken sådär. Och jag kan vara borta i jobbet 1 dygn i stöten och då är det ju lite svårt att veta hur hon äter jämfört med dagen innan osv. Blir ju efterhandsrapporter av sambon bara..

Ett sätt kan vara att sätta ljud på bajsning. Så när du ser poopface. Gör du ett ljud. Sen belöna. När det är intränat kan du börja försöka tajma när det är dags för toabesök och sätta på pottan och göra ljudet. Om du är bekväm med att träna ditt barn på det viset. Såg någon tipsa om detta och hoppas jag har ork att göra det själv när mitt barn kommer. Allt är ju lätt i teorin innan barnet kommer dock. :rolleyes:
Har faktiskt tänkt tanken att man borde kunna träna in nåt sånt! Brukar nog säga typ "ska du bajsa?" När hon börjar och tänkt att hon kanske kan koppla ihop det, men ett ljud kanske vore nåt. 😅

Känner mig som världens sämsta förälder..

Pluttan har haft lite strulig mage till och från hela tiden egentligen. Typ kolik första 3-4 månaderna och sen hård i magen till och från. Har tänkt att magen reagerar när man trappat upp matintaget, öst på med katrinplommon, päron, kiwi osv när det blivit trögt och då har det lugnat sig efter några dagar. Köpte hem Lactulose en gång men aldrig gett då det funkat med det jag skrev ovan. Eller, trodde jag iaf..

Nu sista dagarna har det dock blivit värre, hon har kämpat lite och igår såg jag en liiiten hudflik vid rumpan. Ringde VC imorse och blev lite tilltryckt. Enligt henne har hon säkert varit förstoppad hela sitt liv och skinnfliken går aldrig bort och "hennes dotter har sån och är 11 år och tycker det är jättejobbigt att det blivit så." Och att det inte alls är bra att vår dotter har krämigt bajs däremellan, det ska vara korvar som mördarsniglar annars är nåt fel.

Känner att jag förstört dotterns hela mag och tarmkanal för all framtid och gråtit till och från idag. Börjat med Lactulose idag iaf, hoppas det ska hjälpa på sikt iaf..

Sorry för negg men behöver få ur mig..:(:cry:
Vet du vad jag läser ut av texten? 😉

Sköterskan har själv en dotter…som har en sådan flik… dvs, hon som mamma har missat. Så min hobbygissning går till att du mötte en mamma som beskrev om sin egna miss. O kanske sitt dåliga samvete iom det.

Dessutom så tänker jag så här. Att det skulle inte hänt om du visste om hur du skulle ha gjort. Det är alltid lätt o vara efterklok. Det är en stor skillnad på att veta om o göra fel…o inte veta..o att det blir fel.

Sträck på dig. Utan att veta ngt om dig, så är jag helt övertygad om att du är en bra mamma. 🙂

Så imponerad av min lilla tjej som lärt sig rörelser till både Imse vimse spindel och Fem små apor 😊 (Ingen aning om hur barn brukar vara med att lära sig sånt men storebror 5 år har först nyligen intresserat sig för att sjunga och lärt sig göra vissa rörelser och är överlag inte så mycket för att härma, så min lilla 1,5-åring blir ju i jämförelse supertidig. Väldigt gulligt! :love:

Jag nattade barnen idag, H somnade nästan direkt men S hoppade runt i sin säng och skrek HOPP MAMMA HOPP. Jag kände att detta nog kommer ta sin tid så jag lyfte in honom till vår säng för att inte väcka H, då kröp han ihop på mitt bröst och somnade på tio sekunder 😭❤️. Så mysigt!

Vet du vad jag läser ut av texten? 😉

Sköterskan har själv en dotter…som har en sådan flik… dvs, hon som mamma har missat. Så min hobbygissning går till att du mötte en mamma som beskrev om sin egna miss. O kanske sitt dåliga samvete iom det.

Dessutom så tänker jag så här. Att det skulle inte hänt om du visste om hur du skulle ha gjort. Det är alltid lätt o vara efterklok. Det är en stor skillnad på att veta om o göra fel…o inte veta..o att det blir fel.

Sträck på dig. Utan att veta ngt om dig, så är jag helt övertygad om att du är en bra mamma. 🙂
Jaa..tänkte också att om hon själv gått igenom samma sak borde man väl kunna visa lite mer förståelse?

Tack :heart

6EE05595-A4DD-45C2-88F1-E19F4F94DF61.webp

Vi har varit ute och sparkat boll på gården med nåt barn som var här på besök. Tog Baddaren Blå på simskolan imorse också. Livet har lättat lite 🙏❤️

Alltså, vågar knappt skriva det, (men å andra sidan är det väl bra att ha det på pränt att det faktiskt kan hända ifall det var en engångsföreteelse :p) men bägge barnen sov typ från halv nio igårkväll tills halv nio i morse med bara varsitt uppvak! Det är ju för tusan tolv timmar! :jawdrop: :jawdrop: :jawdrop:

Kan inte minnas att jag någonsin varit såhär utvilad?! :laugh:

Här är en till utvilad! Lite småpysslig natt ensam med Lilleman (som dessutom tyckte att det var lämpligt med revelj klockan 04.50). Blev efter ett par timmar avlöst av sambon som haft sovnatt på jobbet, så nu har jag fått sova ensam och ostört i mer än två timmar. Najs 😁

Jaa..tänkte också att om hon själv gått igenom samma sak borde man väl kunna visa lite mer förståelse?

Tack :heart
Vet du. Man kan tycka det. Men. Kanske är det så att hon mår så fruktansvärt ont av det o inte har accepterat att hon själv ligger bakom. O alla andra som hamnat i samma sits..får en skopa av det. O troligen är hon inte medveten om det själv.
Vem vet.

🤗

Idag har jag och barnen varit hos en fotograf och tagit bilder. Mina barn var både urcharmiga, sockersöta och bindgalna, tänker att det kan ha blivit ungefär hursomhelst :D
Ganska dyrt också, men förhoppningsvis får jag några bilder som även jag känner att jag ser okej ut på, och så kan det kompensera lite för alla gånger jag inte hamnar på bild pga bara jag som fotar...

Sen gick vi och fikade och lekte länge på stans bästa lekplats.

Idag har jag och barnen varit hos en fotograf och tagit bilder. Mina barn var både urcharmiga, sockersöta och bindgalna, tänker att det kan ha blivit ungefär hursomhelst :D
Ganska dyrt också, men förhoppningsvis får jag några bilder som även jag känner att jag ser okej ut på, och så kan det kompensera lite för alla gånger jag inte hamnar på bild pga bara jag som fotar...

Sen gick vi och fikade och lekte länge på stans bästa lekplats.
Åh vad roligt med fotografering! Det ska jag kolla upp!

Dottern sprang just in i kökslådan och slog i näsan så det blödde nån minut.
Nu nojar jag att den är svullen och bruten. Hur vet man det? Vet inte ens om den är svullen😳
Piper lite när hon andas men jag tror det är snor..
Kanske ska ringa 1177 😳

Oftast är det SÅ mysigt att natta stora barnet, men ikväll... Han somnar aaaldrig! Och jag vill bara gå ner och måla färdigt i hallen, men nu har vi legat här i 1,5 timme 🙄 Antagligen är han uppe i varv eftersom han tappade en tand precis före läggdags men tandfen målar inga väggar såvitt jag vet så vore fint med lite sömn nu :cautious:

Lillens blöja har skavt på navelsträngen så den börjat släppa för tidigt och tidigare idag såg det verkligen inte bra ut. Ringde 1177 och valde uppringning, 2 h senare ringer de upp och vi kommer överens om att gå över till videosamtal så de kan titta. Klär av honom och naveln ser helt perfekt ut igen. Sköterskan: ”Det är vanligt att bli orolig. Är det första barnet?” 😅 Men nej alltså åååh, det sååååååg ju inte bra ut fööruuuut…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 312
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar