Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej men fy vad dåligt bemötande! Jag förstår din känsla, man blir ju helt förkrossad bara av tanken på att man kunde gjort något fel kring ens barn. Det där med bajset har jag aldrig fattat, är det nåt man bara ska kunna? Det är aldrig nån som berättat för mig hur det ska se ut?
Skönt att fler verkar osäkra kring detta! Jag har ju liksom undrat när bajset ska gå från den där bebis-krämen till mer korv-aktigt, men tyckt att det känns bättre med krämigt än hårda kulor. Men hon pratade om nån bristol-skala som jag nu kollat och då sa hon att vid denna ålder ska det vara som mördarsniglar. Men det är ju också svårtolkat i en blöja? Ibland sitter hon ju ner och bajsar, hur ska det då bli korvar?

Släpp det, däremot finns det ju annat, typ forlax som kan hjälpa. Vår dotter hade det jättekämpigt med magen tills hon slutade med blöja när hon var två. Med facit i hand hade vi gjort mycket mer för att sätta på pottan med lämplig underhållning tidigare när vi såg att hon behövde bajsa. Vem bajsar bra ståendes liksom.. vi var lite väl restriktiva med skärm även när det gällde den biten. Det släppte totalt så fort hon fick en mer ergonomisk bajsposition. Vet ju inte hur ni gör men önskar någon bett oss muta tidigare 😅
Hon pratade om Movicol om Lactulose inte hjälper, det är på recept tydligen. Är Forlax receptfritt? Vilket är bäst?

Hon är drygt 14 månader, har inte börjat med potta än. Har dock köpt en..när kan man börja? Har tänkt tanken att man kanske skulle testa det om hon verkar ha kämpigt, för som du säger känns det ju spontant som att det vore skönare? Hon brukar växla mellan att stå och sitta lite snett (typ på ena skinkan) när det är trögt. Men ja, då krävs nog underhållning om hon ska sitta kvar mer än 2 sekunder..vi har inte börjat med skärmar än heller..hehe

Hon pratade om Movicol om Lactulose inte hjälper, det är på recept tydligen. Är Forlax receptfritt? Vilket är bäst?

Hon är drygt 14 månader, har inte börjat med potta än. Har dock köpt en..när kan man börja? Har tänkt tanken att man kanske skulle testa det om hon verkar ha kämpigt, för som du säger känns det ju spontant som att det vore skönare? Hon brukar växla mellan att stå och sitta lite snett (typ på ena skinkan) när det är trögt. Men ja, då krävs nog underhållning om hon ska sitta kvar mer än 2 sekunder..vi har inte börjat med skärmar än heller..hehe
Forlax och movicol är samma verksamma substans. För vår dotter gjorde det all skillnad i världen när hon började bajsa på pottan, då var hon nog strax under två och vi mutade med skärm. Hon är nu strax 4 och har fortfarande skärmtid vid bajsande. Det vi lärde oss var lugn och ro, avskild plats, gärna ergonomiskt (potta eller huksittande) och tid. Vi hade verkligen ett helvete (man har ju glömt det nu) vid runt 1, där vi räknade dagar sen senaste bajs och hade en hysterisk dotter som inte vågade bajsa för att det gjorde ont och hela dagar kunde gå åt gråt och knip emellanåt mellan 7-14 månader. Movicol/forlax i en längre period som gjorde bajset mjukare och ändrade toalettvanor gjorde verkligen skillnad för oss. Det låter ju inte så illa för er, men nu 2-3 år senare är det ett minne blott sedan länge.. minns vår BVC sköterska som var en klippa när jag ringde en gång och som bara sa ”hon kommer bajsa, fortsätt med det ni gör, även om det inte känns som hon nånsin kommer göra det ” 😂

När barnet kan sitta kan man börja potta har jag för mig :)

Vi körde babypotting (iaf med bajs) och tyckte det var lite bökigt när grabben blev för tungt att hålla ordentligt och för liten för att sitta..
Så kör på med potta säger jag, läs en bok, se på skärm.. vi hade vår potta i vardagsrummet med TVn. Lätt tillgänglig där han ändå lekte och enklare att sätta sig på än att gå iväg till badrummet.

Vilken idiot på VC!
Vår unge har oxå svårt med magen. BVC gav asdåliga, felaktiga råd till oss.
Movicol och forlax är samma sak, bara olika smak. Vi får recept från Alva, barnläkare på nätet.

Korvar fungerar inte för våran lilla. Då har vi en gråtande unge som inte sover långt innan han bajsat. Han behöver ännu ha bajset mjukare.
Han både kissade och bajsade på pottan innan han fick tvärstopp i magen. Nu vägrar han den, efter att magen började trassla så förknippar han den med obehag.

Vi har haft samma problem, och började med laktulos. Tyckte det dock gav mest gaser. Forlax är mycket bättre! 😊
Vi måste fortfarande vara noga med att ge det och det finns funderingar på att utesluta gluten ur hennes kost.
Men ring bvc och be om att dom skriver ut Forlax.
Och är det för trögt så är det nästan bättre att ge lavemang, även om det inte känns kul. Och kanske inte göras ofta. Men ibland behöver man lossa på det.
Vet verkligen hur jobbigt det är med barn som har trög mage ❤️
Jag tror inte heller ni förstört er dotters mag och tarmkanal, får hon bara igång det så är kroppen bra på att läka!

Tack! :heart Försöker tänka att det inte var hennes mening, men som förälder (speciellt förstagångs) är man väl också lite extra osäker och känslig. Klart man vill göra sitt allra bästa, men hur ska man veta allt? Kan ju inte heller söka vård varenda gång nåt nytt dyker upp?
Jag förstår hur du menar! Om man söker för minsta lilla grej blir man istället stämplad som neurotisk ev Münchhausen-mamma. Det känns ibland som att man liksom aldrig kan göra saker rätt i omgivningens ögon, trots att iaf min fasta övertygelse är att en klart övervägande majoritet av alla föräldrar vill sitt eget barns bästa.

När vår son var 7 veckor blev han inlagd för operation av magmunnen (övre, nedre..? Who knows, jag var ett vrak och sov inte mer en nån timme här och där på 3 dygn). Iaf, sambon hade haft exakt samma grej som barn och hade det inte varit för detta vete tusan om jag sökt vård, för man har ju fått höra att allt bebisar gör är att kräkas och sova typ. Vi blev iaf inlagda på barnakuten och operationen sköts hela tiden upp pga att det kom in mer akuta fall (fullt förståeligt, men såklart asjobbigt att inte veta när det skulle bli av). Sonen fick under dessa dagar inte äta nånting alls, vilket gjorde att han först var fly förbannad, för att sedan bli helt apatisk typ. Jag var såklart i upplösningstillstånd och en snäll sköterska sa efter någon dag att blir inte operation av idag kan han få äta lite ikväll. Yay!!! När jag tog upp detta med kvällspersonalen blev jag så himla illa bemött. Sköterskan fnös och sa att det hade gällt om han var ett FRISKT barn, men nu var han ett SJUKT barn. När jag med gråten i rösten sa att han har ju inte ätit nånting på 2 dagar nu så fnös hon ännu mer och spottade ur sig ”Det finns barn som inte har ätit på ett år!!”

Undrar liksom ibland hur såna gravt empatistörda människor kan söka sig till vården? Verkligen noll fingertoppskänsla där.

Forlax och movicol är samma verksamma substans. För vår dotter gjorde det all skillnad i världen när hon började bajsa på pottan, då var hon nog strax under två och vi mutade med skärm. Hon är nu strax 4 och har fortfarande skärmtid vid bajsande. Det vi lärde oss var lugn och ro, avskild plats, gärna ergonomiskt (potta eller huksittande) och tid. Vi hade verkligen ett helvete (man har ju glömt det nu) vid runt 1, där vi räknade dagar sen senaste bajs och hade en hysterisk dotter som inte vågade bajsa för att det gjorde ont och hela dagar kunde gå åt gråt och knip emellanåt mellan 7-14 månader. Movicol/forlax i en längre period som gjorde bajset mjukare och ändrade toalettvanor gjorde verkligen skillnad för oss. Det låter ju inte så illa för er, men nu 2-3 år senare är det ett minne blott sedan länge.. minns vår BVC sköterska som var en klippa när jag ringde en gång och som bara sa ”hon kommer bajsa, fortsätt med det ni gör, även om det inte känns som hon nånsin kommer göra det ” 😂
VC sa att hon skulle skicka vidare till BVC som ska följa upp..Har hon inte ringt imorrn får jag väl ringa henne också och stämma av. Har inget jätteförtroende för henne heller, men kan ju fråga om Movicol/Forlax.

Åh känns igen! Jag blir typ kallsvettig när jag märker att hon ska försöka, de jobbiga dagarna när hon spänner sig som en fiolsträng och skrikgråter är vidriga!! Hon bajsar oftast varje dag iaf, ibland flera gånger men ibland är det bara nån torr klump som kommer ut och sen lite till några timmar senare osv.

Längtar tills detta är ett minne blott för oss också, hoppas vi kommer dit. Tack för pepp och tips kring potta! :heart

När barnet kan sitta kan man börja potta har jag för mig :)

Vi körde babypotting (iaf med bajs) och tyckte det var lite bökigt när grabben blev för tungt att hålla ordentligt och för liten för att sitta..
Så kör på med potta säger jag, läs en bok, se på skärm.. vi hade vår potta i vardagsrummet med TVn. Lätt tillgänglig där han ändå lekte och enklare att sätta sig på än att gå iväg till badrummet.
Man kan ju iaf prova! Kanske inte kommer nåt just då, men om inte annat för att öva att sitta där. Är ju svårt att tajma in, ska man skynda av med kläder och blöja då när man märker att det är på G? Är ju rädd att störa henne så hon kommer av sig också..

Vilken idiot på VC!
Vår unge har oxå svårt med magen. BVC gav asdåliga, felaktiga råd till oss.
Movicol och forlax är samma sak, bara olika smak. Vi får recept från Alva, barnläkare på nätet.

Korvar fungerar inte för våran lilla. Då har vi en gråtande unge som inte sover långt innan han bajsat. Han behöver ännu ha bajset mjukare.
Han både kissade och bajsade på pottan innan han fick tvärstopp i magen. Nu vägrar han den, efter att magen började trassla så förknippar han den med obehag.
Vår BVC frågar ju om magen varje gång men hon har liksom inte sagt så mycket. Känns som att hon bara vill få ett svar att skriva in i datorn sen är hon nöjd liksom.

Kan ju vara så för vår tjej med, att korvar inte är optimalt för alla? Jobbigt att han fått dåliga associationer till pottan, känns ju som en risk att det kan bli så.

Vi har haft samma problem, och började med laktulos. Tyckte det dock gav mest gaser. Forlax är mycket bättre! 😊
Vi måste fortfarande vara noga med att ge det och det finns funderingar på att utesluta gluten ur hennes kost.
Men ring bvc och be om att dom skriver ut Forlax.
Och är det för trögt så är det nästan bättre att ge lavemang, även om det inte känns kul. Och kanske inte göras ofta. Men ibland behöver man lossa på det.
Vet verkligen hur jobbigt det är med barn som har trög mage ❤️
Jag tror inte heller ni förstört er dotters mag och tarmkanal, får hon bara igång det så är kroppen bra på att läka!
Lite skönt att man inte är ensam.. nu efter 2 dagar med Lactulose har hon varit jättelös idag istället. Bajsade ner alla kläder inklusive skor (!) Idag när pappan och hon var på en liten utflykt. Sen på em kom det gurglande pruttar och vattnigt med lite småbitar i blöjan (förlåt men haha)..kanske ska ge mindre Lactulose imorgon? Och de pratar ju om att löst också kan vara förstoppning, att det liksom rinner förbi stoppet. Men hur vet man om det är ett stopp då?!

Tack :heart

Jag förstår hur du menar! Om man söker för minsta lilla grej blir man istället stämplad som neurotisk ev Münchhausen-mamma. Det känns ibland som att man liksom aldrig kan göra saker rätt i omgivningens ögon, trots att iaf min fasta övertygelse är att en klart övervägande majoritet av alla föräldrar vill sitt eget barns bästa.

När vår son var 7 veckor blev han inlagd för operation av magmunnen (övre, nedre..? Who knows, jag var ett vrak och sov inte mer en nån timme här och där på 3 dygn). Iaf, sambon hade haft exakt samma grej som barn och hade det inte varit för detta vete tusan om jag sökt vård, för man har ju fått höra att allt bebisar gör är att kräkas och sova typ. Vi blev iaf inlagda på barnakuten och operationen sköts hela tiden upp pga att det kom in mer akuta fall (fullt förståeligt, men såklart asjobbigt att inte veta när det skulle bli av). Sonen fick under dessa dagar inte äta nånting alls, vilket gjorde att han först var fly förbannad, för att sedan bli helt apatisk typ. Jag var såklart i upplösningstillstånd och en snäll sköterska sa efter någon dag att blir inte operation av idag kan han få äta lite ikväll. Yay!!! När jag tog upp detta med kvällspersonalen blev jag så himla illa bemött. Sköterskan fnös och sa att det hade gällt om han var ett FRISKT barn, men nu var han ett SJUKT barn. När jag med gråten i rösten sa att han har ju inte ätit nånting på 2 dagar nu så fnös hon ännu mer och spottade ur sig ”Det finns barn som inte har ätit på ett år!!”

Undrar liksom ibland hur såna gravt empatistörda människor kan söka sig till vården? Verkligen noll fingertoppskänsla där.
Exakt! Speciellt i början på BVC började hon antyda att jag kanske borde prata med någon om all oro, och ja visst jag har historiskt alltid haft nära till oro för allt möjligt men då blev det ju att jag började gallra bland det jag ville ta upp. Blir ju också lite tokigt?

Men fy!! Vilken fruktansvärd pärs! Och man är ju så otroligt utlämnad till de som är proffs, måste varit typ outhärdligt kan jag tänka mig. Vet bara när lillan var magsjuk i vintras och hon bara fick dricka vatten i nåt dygn, det var pissjobbigt.

Man kan ju iaf prova! Kanske inte kommer nåt just då, men om inte annat för att öva att sitta där. Är ju svårt att tajma in, ska man skynda av med kläder och blöja då när man märker att det är på G? Är ju rädd att störa henne så hon kommer av sig också..
Bra fråga, jag tänkte nog typ som med en hundvalp (utan att ha haft valp :D ) så vi pottade regelbundet liksom, berömde om det kom bajs. Och som du säger, kommer det inget så kommer det inget.

Lite skönt att man inte är ensam.. nu efter 2 dagar med Lactulose har hon varit jättelös idag istället. Bajsade ner alla kläder inklusive skor (!) Idag när pappan och hon var på en liten utflykt. Sen på em kom det gurglande pruttar och vattnigt med lite småbitar i blöjan (förlåt men haha)..kanske ska ge mindre Lactulose imorgon? Och de pratar ju om att löst också kan vara förstoppning, att det liksom rinner förbi stoppet. Men hur vet man om det är ett stopp då?!

Tack :heart
Om vi misstänker förstoppning med förstoppningsdiarré på jobbet brukar vi ge klyx (typ ett minilavemang) alternativt Resulax eller microlax. Det är den akuta åtgärden, att få ut den "södra" proppen för att sedan hålla ny avföring mjuk med ev. Lactulose. (Man brukar kunna se och framför allt lukta att det är förstoppningsbajs när det kommer ut, det luktar väldigt illa .) Hur ser hennes mage ut? Är hon mycket uppblåst? Det kan vara ett tecken. Även sämre aptit och kräkningar kan indikera förstoppning.

Hoppas att ni får rätt på det! Förstoppning är en väldigt vanlig orsak till buksmärta hos barn.

Senast ändrad:
@PathOfClovers min lilla har ätit forlax sen hon var två månader, drygt 1,5 år nu.
Hon var så förstoppad att hon slutade äta, men visade i övrigt inga andra symptom på magont, skrik etc. Nu börjar det kännas som att magen är ganska stabil och medicinen har vi kunnat trappa ner på, men hon kommer sannolikt äta en liten dos ett bra tag till.

När det varit akut (dvs inte bajsat på kanske 2-3 dagar) eller om vi misstänker att allt inte kommer ut (tex som ni med diarren nu) ger vi resulax, den tycker jag är väldigt skonsam och svider inte som vissa andra verkar kunna göra.

Du fick ett väldigt orättvist bemötande av VC, det är inte så lätt att veta vad man ska reagera på och inte som förälder, och det känns onödigt skuldbeläggande att ni skulle ha orsakat dessa och ev framtida problem med magen, vissa barn behöver helt enkelt hjälp med sånt. Hoppas det löser sig med magen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 312
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar