Vad gör vi del 106

Hur menar du med "något grönt"? Salladsblad? Ska pastan eller nudlarna vara kokta innan man häller över dem? (Jag antar det.) Och vad är en "rejäl klick"? Jag har 2 dl att göra av med och förpackningen med champinjonerna är 250 gram. Jag har noll koll på proportioner.
De ska vara kokta innan. Men nudlar brukar jag låta koka va en minut kortare än vad det står på förpackningen om de ska röras ihop med annat tex wok då de blir för mjuka annars. Skulle ha använt all vream fresh, inte mkt att spara på :)
 
Ar nu vaken igen efter att sovit mycket gott under "vintertacket" (harligt varmt och toastigt dun) som baddades rent med i gar, nar "sommartacket" lades undan for sasongen. Extra hunden ar borta for ett tag (det blir lite trangt med en till hund i sovrummet), det ar morkt ute, varmen i huset pa vag upp och det ar riktigt skont att sitta inne sa har pa morgonen, och Maken kom just med en stor kopp kaffe. :)
 
Hur menar du med "något grönt"? Salladsblad? Ska pastan eller nudlarna vara kokta innan man häller över dem? (Jag antar det.) Och vad är en "rejäl klick"? Jag har 2 dl att göra av med och förpackningen med champinjonerna är 250 gram. Jag har noll koll på proportioner.
Så här tänker jag.

"Något grönt" = vilken grönsak som helst som du gillar.

Ja, pastan/nudlarna ska vara kokta.

En "rejäl klick" CF är så mycket du själv tycker att du vill ha. Hur "såsigt" vill du ha det? Matlagning handlar om tycke och smak, och lagar du bara till dig själv så är det BARA din smak du behöver ta hänsyn till.....
 
Sådär. Ett "varv" färg färdigt och det blir FINT :) ! Jag kommer inte att sakna den ljusgula färgen, om man säger så.... ;) Lite kul är att man ser att hallen faktiskt har varit grå innan den var gul. Färgen hade släppt på ett par ställen och under skymtar grå färg fram. Dörrarna har också fått sig någon liten törn på ett par ställen och de var också grå..... Hur tänkte de där.....?? Grått på grått känns lite...trist......
 
Hur menar du med "något grönt"? Salladsblad? Ska pastan eller nudlarna vara kokta innan man häller över dem? (Jag antar det.) Och vad är en "rejäl klick"? Jag har 2 dl att göra av med och förpackningen med champinjonerna är 250 gram. Jag har noll koll på proportioner.
1 Sätt pastavatten i kok.
2 Skiva champinjonerna och lägg dem i uppvärmd stekpanna. Lägg pastan i vattnet när det kokar.
3 Stek svampen på rätt hög värme så att vätskan den släpper kokar bort, men sänk värmen efter ett tag så att den inte bränns vid.
4 Rör i CF - så mycket som du vill ha. Det samma gäller svampen - så mycket du vill ha. Proportionerna bestämmer du själv. Ser det lagom ut så är det lagom.
5 Salta och peppra.
6 När pastan är klar, slå av vattnet, blanda pastan och såsen.

Grönt = valfri grönsak till.
 
Hur menar du med "något grönt"? Salladsblad? Ska pastan eller nudlarna vara kokta innan man häller över dem? (Jag antar det.) Och vad är en "rejäl klick"? Jag har 2 dl att göra av med och förpackningen med champinjonerna är 250 gram. Jag har noll koll på proportioner.
Förlåt. Visst ska pastan kokas först.

Jag har svårt att ange exakt mängd. För det beror på svampen. När du skurit den och stekt lite så ska creme fraichen utgöra såsen. Alltså göra svampen kladdig.

Hur kladdig, hur såsig - det är tycke och smak. Börja med en rejäl matsked och rör om i stekpannan. Smaka och titta om det känns bra. Gör det så, häll allthopa över pastan.

Grönt kan vara vad som helst från växtriket. Jag tycker om skurna tomater. Sallad, grönkål, gurka eller majs på burk. Ta vad du har. Ellet avstå.

Det var mest för fibrer och lite gladare färg.
 
Så här tänker jag.

"Något grönt" = vilken grönsak som helst som du gillar.

Ja, pastan/nudlarna ska vara kokta.

En "rejäl klick" CF är så mycket du själv tycker att du vill ha. Hur "såsigt" vill du ha det? Matlagning handlar om tycke och smak, och lagar du bara till dig själv så är det BARA din smak du behöver ta hänsyn till.....
Jag äter nästan aldrig råa grönsaker. Möjligen tomater.
 
Suck. Morr. Åkte en sväng till stan (utkanten mot mitt håll om vi säger så); ÖB för att köpa bubbelplast och ett par flyttkartonger till..Och fast jag friskskrev mig igår, till imorgon hade jag närmast ångest över att jag kände mig som en bov..Stallhyresvärden säger att jag är för plikttrogen och visst stämmer det (!).

Fortsatte efter den korta svängen till stallet; ville passa på att skritta ut en halvtimme (häst vaccinerades för fyra dagar sen) i det underbara vädret! Meen ångesten satt ju kvar första biten av ridturen men sen bara njöt jag med min häst som var på alerten 😍. Dock ångrade jag mig att jag inte red med solbrillorna 😅.
 
Jag äter nästan aldrig råa grönsaker. Möjligen tomater.
Ät kokta grönsaker till då? Varför tänker du att de måste var råa? Gillar du kokta grönsaker, så äter du ju självklart det. Eller inga grönsaker alls.

Personligen skulle jag kunna tänka mig en rejäl hög råa späda spenatblad till. Det tycker jag är jättegott till en sådan här rätt. Men det är ju JAG. Du äter vad du vill!
 
Ät kokta grönsaker till då? Varför tänker du att de måste var råa? Gillar du kokta grönsaker, så äter du ju självklart det. Eller inga grönsaker alls.

Personligen skulle jag kunna tänka mig en rejäl hög råa späda spenatblad till. Det tycker jag är jättegott till en sådan här rätt. Men det är ju JAG. Du äter vad du vill!
Jag är lat och orkar inte alltid koka några grönsaker.
 
Har målat nu men är fortfarande inte färdig :crazy:
Känner att det är något med det där bordet som tar emot. Alldeles för mycket snirklar och pill och tror inte det blir snyggt att använda en större pensel.
Får ta och fortsätta på onsdag.
 
Idag har jag ridit lektion på nån annans häst (kul, men svårt).

Igår tittade jag på hundutsällning. Saluki-ringen (?) hade lånat vårt ridhus. Jag erkänner villigt att även om jag klappade när andra apploderade så förstod jag inget alls.

Nu väntar middag och datorspel.
 
Jag har en enda sak på min to-do-lista idag och jag har fortfarande inte tagit tag i den. "Städa toaletten" står det i listan.
 

Bifogade filer

  • 38BAD3C0-9FF0-4D53-B8B0-F5FDF785A524.jpeg
    38BAD3C0-9FF0-4D53-B8B0-F5FDF785A524.jpeg
    191,5 KB · Visningar: 93

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 630
Senast: KesoNeso
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 199
Senast: Red_Chili
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp