Vad gör vi del 106

Dricker kaffe och ska snart köra till Lund för att kika på en bil. Inte jättesugen på det hål av tristess som är E22:an...
 
Jag och barnet äter frukost. Kanelbullar. Det är tur att jag frös in det allra mesta av baket :rofl:

Idag är det meningen att vi ska fixa till klädkammaren, bara resten av hushållet vaknar.
 
Det här förtjänar antagligen en egen tråd och mods får gärna bryta ut den. Men jag blir bara för ledsen och trött på 'jag är inte rasist men' attityden i artikeln. Ingen är inte ens ärlig nog att erkänna öppet att hen inte vill ha slöddret från norrorterna i sina fina dyra bostadsrättskvarter. Att gå så långt som att fota restauranggäster är så man baxnar. Och sedan, tvärtemot vad polisen uppger, anse att området invaderats av yrkesbrottslingar och burkplockare.

Citat:



Tydligen är andra Stockholmare inte svenskar eller vill ha trivselregler eller har rätt att röra sig fritt i sin hemstad. Otroligt nog är det tydligen inte rätt att andra invånare får röra sig på strandpromenaden som är ett offentligt rum på sommaren när det är varmt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ckar--nu-vill-finkvarteret-vraka-restaurangen

När blev rasism och segregation så rumsrent i Sverige?

Såklart har man mer rätt att kräva att inga halalhak inom den närmaste radien när man spenderat 8 miljoner på en stel lägenhet 🙄


——

Riktigt fint väder ute! Soligt och varmt! En perfekt dag till att vara ute på.
Ska ta in trädgårdsmöblerna och göra det sista i odlingen bland annat.
Först stekt ris med bönor som frukost nr 2
 
Får se vad jag gör idag...... Fick med mig väggfärg hem som blivit över hos mina föräldrar. Räcker till min ena "microhall" som i princip inte har något väggyta..... Hallen är nog inte mycket mer än 1,5 x 1,5 meter, den har 3 dörrar och en fast garderob. Inte mycket till väggyta där alltså.... ;) Men jag stör mig ändå på den ljusgula färgen som är där nu, så det hade varit härligt med en liten uppfräschning :up: ! Så kanske tar jag tag i det idag.....

Jag - som tänkte att jag inte skulle spendera mer pengar på prylar på ett jag - har precis lagt bud på en trevlig spegel i gustaviansk stil...... :D Men. Jag har sagt till mig själv att ett bud räcker - blir den dyrare ska jag låta bli!!
 
Sås till vad? Vilken ost och vilka kryddor? Hur gör man en sås med creme fraiche?

Jag är som du märker helt usel på matlagning. Handlingsförlamningen blir total när jag inte har svar på allt.

Jag som älskar fisk hade rört ner klippt dill i mängder, och en rejäl skvätt citron, salt och peppar.
Till kyckling skulle jag kanske smaksätta med massa rosmarin, och röra i en klick CF i stekskyn.
Använd som grädde eller smakbärare i mat, för att reda såser.
En klick i soppa för att ge rondör och fyllighet, eller naturell i morotssoppa.
 
Jag har en burk creme fraiche i kylen men har ingen aning om vad jag ska göra med den.
Gör en krämig soppa (t.ex. potatis- och purjolökssoppa, mixad rotfruktssoppa, eller liknande) och ät soppan med en stor klick creme fraiche ovanpå.

Eller gör en sås till pasta. Värm creme fraiche, smält ner lite ost, krydda med salt och peppar.
 
Jag som älskar fisk hade rört ner klippt dill i mängder, och en rejäl skvätt citron, salt och peppar.
Till kyckling skulle jag kanske smaksätta med massa rosmarin, och röra i en klick CF i stekskyn.
Använd som grädde eller smakbärare i mat, för att reda såser.
En klick i soppa för att ge rondör och fyllighet, eller naturell i morotssoppa.
Gör en krämig soppa (t.ex. potatis- och purjolökssoppa, mixad rotfruktssoppa, eller liknande) och ät soppan med en stor klick creme fraiche ovanpå.

Eller gör en sås till pasta. Värm creme fraiche, smält ner lite ost, krydda med salt och peppar.
Jag blir handlingsförlamad för jag vet inte hur man gör allt det där. Jag klarar ingen matlagning alls utan exakta instruktioner från början till slut.
 
Jag blir handlingsförlamad för jag vet inte hur man gör allt det där. Jag klarar ingen matlagning alls utan exakta instruktioner från början till slut.
Då är det kanske lämpligast att du googlar recept? Det finns - till exempel - en uppsjö av recept på potatis- och purjolökssoppa. Här är ett: https://mittkok.expressen.se/recept/potatis-och-purjolokssoppa-2/

Jag brukar aldrig ha persilja i min soppa. Säkert gott, men om du inte har det hemma kan det uteslutas. Samma med bacon. Men i detta recept får du definitivt användning för din creme fraiche.
 
Då är det kanske lämpligast att du googlar recept? Det finns - till exempel - en uppsjö av recept på potatis- och purjolökssoppa. Här är ett: https://mittkok.expressen.se/recept/potatis-och-purjolokssoppa-2/

Jag brukar aldrig ha persilja i min soppa. Säkert gott, men om du inte har det hemma kan det uteslutas. Samma med bacon. Men i detta recept får du definitivt användning för din creme fraiche.
Det går ju bara åt 1 dl creme fraiche i den där soppan. (Jag är för övrigt inte överförtjust i soppor.) Bacon äter jag inte och utan det blir det ju proteinfattigt.

Det är svårt och tidskrävande att hitta bra recept. Och sen måste man ju alltid handla innan man kan göra maten.

Jag har f.ö. en ask champinjoner hemma också som jag inte heller vet vad jag ska göra med. Jag tänkte grilla dem men kommer inte till skott.
 
Borde duscha innan jag går till affären men inte sjutton tänker jag göra det
Ska dammsuga mm sen så lär bli svettig igen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 630
Senast: KesoNeso
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 199
Senast: Red_Chili
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp