Vad gör vi del 106

En god man utses om det behövs.
Saxat från min kommuns hemsida
God man kan du få vid sjukdom, psykisk funktionsnedsättning eller i övrig försvagat hälsotillstånd där du behöver hjälp att bevaka din rätt, förvalta egendom eller sörja för person. Godmanskap går ut på att ta tillvara på dina juridiska och ekonomiska rättigheter och bygger på ett samarbete mellan dig och din gode man.

Om din dotter inte behöver god man så har det begåtts ett rejält fel (hur är det ens möjligt??) En god man utses av domstol. Det bör finnas handlingar som visar på vilka grunder detta skett.

Det finns också nåt som heter förvaltarskap och det baseras på ungefär samma grunder.

Förmyndare är oftast föräldrar och det gäller endast barn under 18n år.

@Tranan - tror du behöver reda ut det här.

Instämmer @Tranan. Tex fick min moster komma med ett utlåtande när jag blev god man för min mor så rätten kontaktade henne. Aldrig att det gick rätt till om du inte ens blev tillfrågad att komma med ett utlåtande.
 
Trevligt trevligt..Verkar ha magkatarr som spökar efter idiotstressen på jobbet i helgen. Var skönt att sova tills jag vaknade och jag behöver ta det lugnt idag känner jag så tänker inte planera in för mycket på to-do listan 😊.
 
Blöt trots regnrock och bra vattentäta skor. Men byxorna vart blöta :cautious:. Oskönt.

Har en del att pyssla med idag men ska ta en och en halvtimme rast nu och tänkte se ett avsnitt av en serie, hjärtats vägar som den heter på svenska och som jag såg de två första avsnitten av inatt när jag ändå inte kunde sova. Lite löjligt drama men kul samtidigt. Följer ingen serie och har inte gjort på ett tag men det är lite roligt att ha något att följa över tid.
 
Blöt trots regnrock och bra vattentäta skor. Men byxorna vart blöta :cautious:. Oskönt.

Har en del att pyssla med idag men ska ta en och en halvtimme rast nu och tänkte se ett avsnitt av en serie, hjärtats vägar som den heter på svenska och som jag såg de två första avsnitten av inatt när jag ändå inte kunde sova. Lite löjligt drama men kul samtidigt. Följer ingen serie och har inte gjort på ett tag men det är lite roligt att ha något att följa över tid.

Det är precis den serien jag tittar på! Jag tycker den är alldeles lagom, man kan titta när man äter, behöver inte va så koncentrerad o så är den söt. 😊
 
Tingsrätten i Kalmar sikta beslutet. och det har tagits 3 dagar efter hon flyttade till mig.
Myndigheterna i Stockholm är inte så hjälpsamma.
Om hon nu är myndig så är väl beslutet automatiskt upphävt??

Hoppas du får nån ordning på detta.
En tanke - som myndig är de väl hon själv som ska begöra ut handlingar etc? Alltså - en vuxen kan företräda sig själv. Jämför skolan där man som förälder inte har rätt att få veta något över huvud taget efter att avkomman blivit myndig.

Alltså - det är hon själv som måste begära ut handlingar och få informationen.
 
Om hon nu är myndig så är väl beslutet automatiskt upphävt??

Hoppas du får nån ordning på detta.
En tanke - som myndig är de väl hon själv som ska begöra ut handlingar etc? Alltså - en vuxen kan företräda sig själv. Jämför skolan där man som förälder inte har rätt att få veta något över huvud taget efter att avkomman blivit myndig.

Alltså - det är hon själv som måste begära ut handlingar och få informationen.
Jag ska prata med henne.
 
Sitter på jobbet och försöker få hjärnan att spotta igång. Det går sådär men jag får ändå lite grejer gjorda.
Sovit skitkass i tre dagar pga vansinnigt mycket hosta under nätterna. Funderar på att ringa läkare och försöka få någon hostmedicin.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 622
Senast: KesoNeso
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 193
Senast: Red_Chili
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp