Vad gör vi CXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wtf. Du får det snyggare på första försöket än vad vi får det här efter ungefär sjuhundra försök (men jösses så gott det är!). Hur gör du för att få det så snyggt?

Tricket med maki eller futomaki är att ha en bra matta att rulla med samt trycka ordentligt hårt, annars faller de sönder. Och givetvis öva... mina brukar bli godtagbara men då har jag övat sedan 1994, de var inte så vackra i början :laugh:
 
Snösvängen i Sthlm skulle köra fast om de skulle försöka snöröja i Norrland :cool:

Problemet är att i Norrland har man inte smala Östermalmsgator med HV och stora Suvar. Det är jäkligt mycket som ska skottas i Stockholm på en relativt liten, trång och slingrig yta. Nu i coronatider är det väl ca 350,000 som pendlar och där man behöver få bussar, t-bana och pendel att fungera direkt, annars blir det kaos. Vanliga tider är det över 600,000 mellan Centralen och Slussen. Förra vintern (eller var det förrförra) när det snöade rejält så röjde man cykel och gångbanor först ffa innanför tullarna och det blev lite ramaskri hos bilägare, men för kommunen så är det hur många som ska kunna pendla asap eftersom så många är helt beroende av lokaltrafiken och bil är inte ett alternativ.

När jag bodde i Bollnäs var det aldrig några problem även när det kom stora mängder. Rejäla snöröjare körde varv på varv och in på gatorna mot torget, färdigt. Sedan var de ute på vägarna och röjde. Stora avstånd men inga smala, slingrande stadsgator.

Snöröjningsbudgeten är alltid ett problem. De skrivs avtal minst ett år i förväg, sedan om det inte blir någon/lite snö så är det bortkastade pengar, blir det ett snöår får man skjuta till för OB och extra personal/maskiner. Skulle tro att det här är ett av de mest frustrerande åren. Först ingenting vilket gör att man betalar pengar för tja, ingenting. Sedan vräker det ner på några dagar, ergo över budget pga att det behöver röjas mycket och snabbt.
 
Tricket med maki eller futomaki är att ha en bra matta att rulla med samt trycka ordentligt hårt, annars faller de sönder. Och givetvis öva... mina brukar bli godtagbara men då har jag övat sedan 1994, de var inte så vackra i början :laugh:

Viktigt med rätt ris också! Och att det tillagas på rätt sätt för att vara sticky and luftigt. Sedan en riktigt vass kniv och att inte lägga i för mycket 'fyllning' (det jag alltid gör fel) innan man rullar. Tråkiga är att man inte kan spara det för länge utan det är riktig färskvara. Fasiken nu vill jag ha sushi! :d
 
Snösvängen i Sthlm skulle köra fast om de skulle försöka snöröja i Norrland :cool:

Jag måste pudla lite och till Stockholms försvar säga att till min stora förvåning såg jag en hyfsat ordentlig plogbil igår kväll.

Backen vid huset är dock inte plogad och sandad. Den glöms jämt bort, så det ska bli spännande att se hur många budbilar som kommer fastna där idag. Igår satt en UPS-bil fast. Han fick dock skylla sig själv som körde ner där mitt under ”snöstorm”. Där kom dock en granne ut rätt snabbt med instruktioner om var sandlåda och öskar finns.
 
-18,5 grader idag, friskt :D Hästarna fick extra hö till frukost. Tror egentligen inte dom behöver det eftersom dom får hö såpass ofta, var 4e timme hela dygnet. Sist det var såhär kallt och jag gav extra åt dom ju inte ens upp allt 😅 Jaja, nu vet jag att dom klarar sig iallafall.

Har slängt i mig frukost och kollat mejlen. Ska väcka barnen snart så dom hinner äta frukost innan vi ska till stan för covidtest på äldsta som fick feber igår. Febern försvann dock snabbt men bättre att testa så vet man.
 
-18,5 grader idag, friskt :D Hästarna fick extra hö till frukost. Tror egentligen inte dom behöver det eftersom dom får hö såpass ofta, var 4e timme hela dygnet. Sist det var såhär kallt och jag gav extra åt dom ju inte ens upp allt 😅 Jaja, nu vet jag att dom klarar sig iallafall.

Har slängt i mig frukost och kollat mejlen. Ska väcka barnen snart så dom hinner äta frukost innan vi ska till stan för covidtest på äldsta som fick feber igår. Febern försvann dock snabbt men bättre att testa så vet man.
Oj :nailbiting: ! Här är det tropiska -4 grader bara.....tack och lov..... :D
 
Tricket med maki eller futomaki är att ha en bra matta att rulla med samt trycka ordentligt hårt, annars faller de sönder. Och givetvis öva... mina brukar bli godtagbara men då har jag övat sedan 1994, de var inte så vackra i början :laugh:
Jo, en sån matta finns här, och jag trycker hårt. Ramlar sönder gör de inte, men de blir inte sådär snygga ändå :p Får ordna bildbevis nästa gång...
 
Jäklar, idag ska jag nog köpa en lott! Tappade precis en macka på golvet och den ramlade med smörsidan uppåt :eek:

Brukar normalt sett aldrig äta mackor till frukost, men passar på att lyxa till det lite nu när jag är ledig. Äter annars yoghurt och flingor varje morgon, för det är det enda jag hinner/orkar äta tillräckligt snabbt när jag ska iväg till jobbet. Nu kan jag sitta här med ostmackor, te och ett ägg.
 
Viktigt med rätt ris också! Och att det tillagas på rätt sätt för att vara sticky and luftigt. Sedan en riktigt vass kniv och att inte lägga i för mycket 'fyllning' (det jag alltid gör fel) innan man rullar. Tråkiga är att man inte kan spara det för länge utan det är riktig färskvara. Fasiken nu vill jag ha sushi! :d

Jag blev också sugen på sushi... :cautious: Men det är så knöligt att göra till en person, jag tycker man bör vara minst två. Det är liksom svårt att göra litegrann.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 764
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
73 74 75
Svar
1 487
· Visningar
41 954
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 802
Senast: monster1
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
374
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp