Körde hem från jobbet när jag fick syn på en bil som stog med påslagen varningsblinkers, såg även baklyckorna från bilar som passerat.
Jag stannade bredvid, vevade ner rutan och frågade om det hänt något och en kille frågade om jag pratade engelska, sen förklarade han att de kört på ett vildsvin men att han inte visste vad han skulle göra. När jag sa att det måste polisanmälas så de kunde kalla ut jägare undrade han om jag kunde ringa åt honom vilket jag naturligtvis gjorde.
Förklarade för polis vad som hänt, att ingen var skadad och att bilen inte behövde bärgas och var vi befann oss så fick han lämna regnr och uppge personnummer. Jag hade en tom morotssäck i bilen som de knöt fast i en stolpe för att markera var det hänt, jag gav polisen mitt telnr om skyddsjägaren behövde kontakta mig och sedan kunde vi lämna platsen.
Hur är man funtad som inte stannar en kall vinternatt när någon har problem utan bara kör förbi?
Jag klev aldrig ur bilen eftersom det inte behövdes, vevade ner rutan en dm och kunde hjälpa både dem och ett skadat djur. Jägaren ringde mig senare och jag kunde ge honom exakta uppgifter var markeringen var och på vilken sida vägen grisen hade varit.
Efter det körde jag och betalade foder, vattnade hästarna och gav dem en massa morötter. Åkte hem, matade katter och hundar, tittade till hönsen som hade både mat och vatten, gjorde upp eld, svidade om till tomte och frös mig genom mörkret för att dela ut julklappar till grannens ungar.
Ett par mackor och lite juice senare hemma i soffan, hundarna ute på nattkiss och lite mer ved på brasan innan jag och katterna nu krupit ner under dubbla duntäcken och några timmars sömn innan en ny arbetsdag. Bara 25 timmar kvar av den här arbetsveckan.