Vad gör vi CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta upprepar sig oftare och oftare 😂
70005FBE-A120-4D6C-AAAE-C50DB20B344F.webp
 
Finska är enkelt.
Minns jag inte fel är Finska ditt modersmål. Då är det ju en helt annan grej, det skulle vara som om jag sa till en Japan att Svenska är jätteenkelt.

Finska och Svenska - som nämnts - har inte samma rötter. Möjligen är det lätt att lära sig ord som kanel, dvs där det bara läggs på ett "i" på slutet. Men grammatiken är inte att leka med!
Jag och en tredjedelskusin brevväxlade förr och jag skrev alltid "tack för mitt brev" istället för "tack för ditt brev" för att jag blandade ihop ändelserna :cautious:

och @tornblomma Jag tycker ni verkar medvetet bångstyriga nu! :D
Testa kinesiska! :up:

Dåtid, nutid och framtid är väldigt enkelt i alla fall. Det är bara ett ord som läggs till i meningen :)
 
Minns jag inte fel är Finska ditt modersmål. Då är det ju en helt annan grej, det skulle vara som om jag sa till en Japan att Svenska är jätteenkelt.

Finska och Svenska - som nämnts - har inte samma rötter. Möjligen är det lätt att lära sig ord som kanel, dvs där det bara läggs på ett "i" på slutet. Men grammatiken är inte att leka med!
Jag och en tredjedelskusin brevväxlade förr och jag skrev alltid "tack för mitt brev" istället för "tack för ditt brev" för att jag blandade ihop ändelserna :cautious:


Testa kinesiska! :up:

Dåtid, nutid och framtid är väldigt enkelt i alla fall. Det är bara ett ord som läggs till i meningen :)
Men desto svårare att läsa sig läsa ;)
 
Funderar på att smyga hemåt så fort receptionen ska stänga. Köpa fika och fira att mina axlar inte är spända som fiolsträngar. Blir nog styrketäning i dag om det tänker fortsätta att tråk-regna.
 
Nu sitter jag o väntar på bil till korttidsboende, Tullhuset... Jag lär vara yngst och "fräschast"... Men känns ändå skönt att få mellanlanda någonstans, då min lägenhet inte är anpassad för rullstol, gåbord, toarullstol, höj och sänkbar säng och vad det nu är.... och att jag får akut värk, vid minsta felaktig ridning eller när onda benet krampar till o låser sig.

På sjukhus är jag jättebarnslig och sover med dörren på glänt, trots att jag har larm osv... Det känns tryggt på något vis att höra personalen prassla omkring i korridoren utanför.

Vi får se hur jag anpassar mig på Tullhuset, rapport kommer senare. :heart


*v*ridning... Min mobil skriver vad den vill och datorn var nerpackad.
 
Har läst lite standardarabiska och det är ju lite samma där. Det var ungefär när jag insåg hur komplext skriftspråket var som jag gav upp att lära mig det :angel:

Ryskan verkar iaf liite enklare, där det (oftast) stavas som det låter - när man väl lärt sig alfabetet då.. Speciellt drygt är det att dom har vissa bokstäver som ser ut som våra men uttalas som en annan. Tex P är R på ryska och B är V.
Sen kan man inte läsa sig till hur ordet ska betonas (förutom i ordböcker), utan det måste man lära sig auditivt. Och så finns det reduktionsregler som gör att bokstäver uttalas på olika sätt beroende på var betoningen är och vilka andra bokstäver de kombinerats med.. Dessutom har dom hårda och mjuka konsonanter, istället för vokaler som vi har. Grammatiken har jag inte kommit till än, men den ska väl inte heller vara mycket att hänga i granen, vad jag förstått.
Ryskan har hårda och mjuka vokaler, varje vokal finns både som hård och mjuk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
342
Senast: Elektron
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 158
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: WildHorse
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 733
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp