Vad gör vi CXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är helt seriös faktiskt! Dels ligger landet nära - hyfsat enkelt att ta sig dit.
Stavningen är rimlig och inte som i tex svenskan och ffa engelskan med undantag efter undantag.
Likaså grammatiken.
Ett rimligt okonstlat språk.
Jaa, känner med @Mia_R, det ska vara ett väldigt svårt språk, främst för att det inte är av germansk språkfamilj och för grammatiken ska vara helt galen.
 
Jag lärde mig före jag kunde gå så helt omöjligt är det ju inte 🐣

Edit: nä men faktiskt. De som säger att det är svårt tror jag överdriver. Tex danska är betydligt svårare och tar längre tid att lära sig

Men då gills det ju inte! :D Dvs om du har finska som modermål/andraspråk.
Jag tror nog att genrellt, för en svensk, är danska betydligt lättare att lära sig än finska då det finns otroligt många likheter mellan svenska och danska. Och i princip inga mellan svenska och finska..
 
Nästan lite läskigt att jag läser detta just idag... visste att de va runt denna tiden, men hade inte tänkt på det förr idag...

Shit, 18 år sen.
 

Bifogade filer

  • 20200128_124142.webp
    20200128_124142.webp
    170,1 KB · Visningar: 111
Men då gills det ju inte! :D Dvs om du har finska som modermål/andraspråk.
Jag tror nog att genrellt, för en svensk, är danska betydligt lättare att lära sig än finska då det finns otroligt många likheter mellan svenska och danska. Och i princip inga mellan svenska och finska..

I hebreiskan är det ju ett helt annat alfabet, och det fungerar inte heller som man kan förvänta sig. Dessutom läser man det som arabiskan från höger till vänster.
Ett tecken kombineras med olika vokaler som inte skrivs ut (well ...?) Dvs bli helt annorlunda fastän det SER identiskt ut.
När man lär sig alfabetet så lär man sig tex ett tecken och sen använder man stöd-tecken under som hjälp. Tex ett tecken kan uttalas S och med en prick under blir det SI medan det med ett streck under blir SA. Sen finns det massa kombos. Problemet är att dessa stödtecken egentligen inte existerar och då får man lista ut genom att man helt enkelt måste kunna ordet och fylla i själv. 100% orimligt om man inte redan kan glosan liksom.
Grammatiken ska vi inte tala om ;)
 
I hebreiskan är det ju ett helt annat alfabet, och det fungerar inte heller som man kan förvänta sig. Dessutom läser man det som arabiskan från höger till vänster.
Ett tecken kombineras med olika vokaler som inte skrivs ut (well ...?) Dvs bli helt annorlunda fastän det SER identiskt ut.
När man lär sig alfabetet så lär man sig tex ett tecken och sen använder man stöd-tecken under som hjälp. Tex ett tecken kan uttalas S och med en prick under blir det SI medan det med ett streck under blir SA. Sen finns det massa kombos. Problemet är att dessa stödtecken egentligen inte existerar och då får man lista ut genom att man helt enkelt måste kunna ordet och fylla i själv. 100% orimligt om man inte redan kan glosan liksom.
Grammatiken ska vi inte tala om ;)
Har läst lite standardarabiska och det är ju lite samma där. Det var ungefär när jag insåg hur komplext skriftspråket var som jag gav upp att lära mig det :angel:

Ryskan verkar iaf liite enklare, där det (oftast) stavas som det låter - när man väl lärt sig alfabetet då.. Speciellt drygt är det att dom har vissa bokstäver som ser ut som våra men uttalas som en annan. Tex P är R på ryska och B är V.
Sen kan man inte läsa sig till hur ordet ska betonas (förutom i ordböcker), utan det måste man lära sig auditivt. Och så finns det reduktionsregler som gör att bokstäver uttalas på olika sätt beroende på var betoningen är och vilka andra bokstäver de kombinerats med.. Dessutom har dom hårda och mjuka konsonanter, istället för vokaler som vi har. Grammatiken har jag inte kommit till än, men den ska väl inte heller vara mycket att hänga i granen, vad jag förstått.
 
Väntar återigen på att något ska hända. Det har bara varit ett enda besök i dag. :cautious: Jag har så himla mycket jag skulle behöva göra i stället :arghh: om en kvart ska jag torteras i massagerummet, jag har huvudvärk och tänkte låta den vara och se om den försvinner efter massage. Ett litet experiment.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
342
Senast: Elektron
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 158
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: WildHorse
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 733
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp