Var tvungen att gå till jobbet i morse. Bland annat hade jag låst in en massa böcker som andra lärare behövde så att de inte skulle försvinna under sommaren. Morgonen var ungefär lika korkad som väntat. Här kommer ett urval:
Blev lite komiskt när andra personer var i mitt (och den andra lärarens klassrum) och bara "projektorn funkar inte!!!
". Mitt svar? "Den kanske behöver el, har du provat att koppla in kablarna?". Nej, de hade enbart provat att trycka mer frenetiskt på dosan och var i ett stadie av panik.....
Ingen el i något uttag i lärarrummet, sa till den som är ansvarig. "Jag kan ordna det sen, nu måste jag flytta runt möbler i ett klassrum till ett möte!". Vi har mötesrum. Lärarrum utan el är lite mer kritiskt. Lösningen var att vi lärare flyttade runt möbler utan någon bra anledning utan plan medans ansvarig försökte lösa el problemet (de hittade en säkring som gått, men kollade inte att det faktist betydde att det nu finns el i rummet. Det gjorde det inte
)
"Natt studierna kommer hållas i 14 miljoner klassrum".
Vi: "Eller så håller ni det i den stora konferens hallen där alla får plats i samma rum så de kan övervakas lättare"
"Men belysningen är för dålig där, det är inte bra för deras ögon"
Vi: "Varför har ni inte köpt ny lampor för och installerat dem? De måste ju ändå ha prov där inne och det vore ju sjukt mycket smidigare? Eller, svara inte. Självklart är det inte logiskt att köpa lampor och installera dem i alla rum som behöver det på en ny skola."
(Vi har två program på skolan, internationella och nationella. Jag jobbar på internationella, vi har enbart två internationella lärare vilket är ett massivt problem).
Chefen: "Så vi har ett problem. Det är relaterat till det andra programmet. Föräldrarna på det programmet har blivit lovade extra Engelska lektioner av en utländsk lärare fem gånger i veckan i tillägg till deras existerande engelska lektioner".
Vi: "Det är idioten va? Han har lovat grejer igen och ljugit för en massa föräldrar? Sen försöker ni få oss att göra en massa jobb för att han hittade på grejer utan att ens kolla om det går att göra?"
Chefen: "Självklart är det idioten"
Kollegan: "Jag hatar idioten så j ä v l a mycket. Det finns inget slut på hatet."
Jag: "Hur många lektioner?"
Chefen: "15 per vecka totalt".
Alla:
Chefen: "De sa till mig att jag kan ju ha en lektion, och ni andra kan ha en lektion och det är ju bara en lektion (fast det är det ju inte men ok) och ni behöver liksom egentligen bara stå där och se utländsk ut så det är ju inte så svårt. Alltså det är ju vad de sa, jag tror inte riktigt de fattar vad undervisning är"
Vi: "Alltså matten går inte riktigt ihop med deras "bara", kan de liksom en enda gång med deras "bara" inse att vi faktist har mycket mer än deras "bara" att göra. Lektionerna vi måste göra och planera till exempel och att det inte är bara med en lektion utan det är kursplanering, delmål och någon slag plan om vad eleverna ska lära sig???"
Chefen: "Jag har sagt till dem att de får faktist fixa fram sin egen lärare men det lär ju ta ett tag".
Jag: "Min läsförståelse intervention studie. Jag kan ge varje klass en lektion (det blir tre lektioner) i veckan för att se till att de gör det de ska. Sen måste de göra test innan och efter, minst åtta veckor. Helst tio. Jag har redan materialet."
Helt plötsligt så blev mitt liv lättare för den studien skulle göras vid sidan av, nu kan jag göra den under arbetstid
Alla blev glada.
Tre timmar på jobbet och det var som vanligt en komedi! Jag gick till och med och snodde toalett papper från ett annat kontors toa för varför skulle någon i operations få för sig att se till att alla lärare har toalett papper i våran toa för
(vi har ju bara mest personal och massor av nya lärare som liksom inte vet vem man ska fråga om sådant från, welcome! Den andra läraren hade spenderat tid med att förklara för alla nya lärare hur korkat hela förra året var
)