Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Här kommer en länk som jag ärligt stulit från Ghosts inlägg i andra tråden...Så nyttig läsning:bow:

Fahrle, jobba du vidare med din unge. Han ser mycket trevlig ut på bilderna!!!! Önskar jag själv haft några körkunskaper men får nöja mig med tömkörning med mina små;)

eller så sköter man verkningsintervaller, ser till att ungen rör på sig ordentligt och har en hovvårdare som vet vad fn denne håller på med.

/Migo
som rehabiliterat en 8 åring med fullt utvecklad bockhov.

Shiloh är verkad regelbundet! Men du menar att man ska se till att "ungen" rör på sig regelbundet men samtidigt är det "FY SKAM" att jag gör något/ el. arbetar med honom ca.3 ggr/v (= 30-45 min/v).

Men jag ska meddela Thomas att du tycker han är en dålig "hovvårdare". Han är utbildad hovslagare o har arbetat som sådan även på HBG´s djursjukhus. Han är gift med Helena Hugosson-Feldt, vilka har Stuteriet Bäcka gård ( Stall H) som äger ex. Elmshorn, Aerline H m.fl. Skor o verkar ALLA deras tävlings- o avelshästar + "några" till.

det är skillnad på rörelse och belastat arbete!! Det tror jag du fattar själv.

Vem din hovslagare är har jag inte en aning om, men om fölis behöver tåsko för att slippa bockhov så är han iaf i min åsikt, inte kompetent. Namedropping är totalt meningslöst och faktiskt ganska löjligt.

TACK för detta! :bow:

Hade jag trott eller märkt att Shiloh inte mådde bra av "allt" detta skulle jag ALDRIG fortsätta! Och jag har ju faktiskt oxå hört mig mycket väl för innan! Dessa veterinärer, vilka jag har pratat med, har tidigare i MÅNGA år arbetat på Helsingborgs Djursjukhus. De var med o byggde upp Djursjukhusets mycket goda renomé. (Vilket Djursjukhuset fortfarande lever på!!) Men har numera egna veterinärstationer i NV-Skåne!

det är skillnad på rörelse och belastat arbete!! Det tror jag du fattar själv.

Vem din hovslagare är har jag inte en aning om, men om fölis behöver tåsko för att slippa bockhov så är han iaf i min åsikt, inte kompetent. Namedropping är totalt meningslöst och faktiskt ganska löjligt.

Tja, jag undrar vem som är löjlig??? men många som är i hästvärlden vet vem det är. Sorry!
Om jag säger som så här då....jag har haft en mycket kompetent hovslagare + en mycket kompetent veterinär! Jag strechade osv. Detta var under våren. Shiloh var inte tömkörd el. körd då!!!! Han fick tåskor på fram för att hjälpa till att stretcha. Han har inte det nu! Vad är det du hänger upp dig på egentligen???

Lät henne gå på lösdrift med vardaglig hantering som att leda och vara uppbunden iblan. Har inga krav på att den skall kunna stå ensam inne eller ute. Det kommer tids nog. Jag tycker det låter helt otroligt att ni andra gör såååå mkt med era åringar låt dom vara bebisar ett tag till. De kommer få och göra längre fram i livet ;) Tänkvärt:
3-åring / Förskolan
4-åring / Lågstadiet
5-åring / Mellan stad
6-åring / Högstadiet
7- åring / Gymnasiet
8-åring / Vuxen
Betänk detta och låt unghästarna få ta tid! Min är nu 2 och mår prima :)

Ju tidigare man vänjer sin unghäst vid olika saker (ex.vis att vara själv) desto lättare har man det i farmtiden. Man tjänar så otroligt mkt på att hantera den unga hästen mkt från början.
Gillar inte riktigt resonemanget en del har (säger inte att du tänker så) att "när hästen är 2,5-3 år, DÅ ska vi göra det och det och det...." Då får den stackars hästen värsta chocken när det kommer så mkt nytt på en gång, bättre att introducera nya grejer ända från första början.

Har en halvblods-korsning född 22 april -06.

Står snällt uppbunden själv
Leds till o från hage utan problem
Står i box själv
Kan stå ensam i stallet
Kan ta precis överallt på honom
Verkad o har tidvis även varit skodd fram
Lastad o körd i transport
Löshoppad
Tömkörs regelbundet
Inkörd och körs regelbundet utan några problem
Selas på o av utan problem
Hade täcke på häromdan (för första gång) utan bry sig
Står helt stilla när vagn kopplas på o av. (Tom utan att vara uppbunden när man kopplar av vagnen)

Ska tillägga att han arbetas bara kortare stunder ca. 3 ggr/v

krftor140.jpg

Är inte det att ha gått lite föör låångt?? En inkörd åring som tränas ofta? Kmr nog inte hålla så länge... :S

En kompetent hovslagare behöver inte sko för att bli av med bockhovstendens. Men det spelar ingen roll vad jag tycker och vet.

Lycka till med din häst!

Inom travet är detta inte ovanligt och då tävlas sen hästarna upp till 12 års ålder för att sen gå i avel eller bli ridhästar. Det är inte fel att börja tidigt om det görs med förstånd.

När min var ett fick hon mest lära sig bli hanterad med allt vad det innebär. Hon är av senväxande modell så vi väntade in henne. Satt in henne som 2,5 åring och inriden som 3 åring. Hon är nu 3,5 och jobbas varannan dag och med hårdare träning(clinic) en gång i månaden.

Whaaaat?! Väntade in henne?! Har man väntat in en häst när den är 2,5 år?!?!?!?!?! :eek:

Svar på: + några fler inlägg från andra!!!

Istället för att skriva ett nytt svar här, då jag PRECIS gjort det i den andra tråden som rosita startat (Tävla en åring!!!), kopierar jag här mitt svar (med några tillägg!) :

INNAN jag tog beslutet att köra in min unghäst var jag VÄLDIGT skeptisk! MEN efter att ha rådfrågat FLERTALET MYCKET KOMPETENTA veterinärer, uppfödare och kunniga hästmänniskor med låååång erfarenhet, tog jag beslutet. (Ska kanske tillägga att jag själv bor i Helsingborg, är 42 år, har hållt på med hästar i ca. 35 år, haft flertalet hästar, tävlat både hoppning o dressyr och känner mycket hästfolk.) Fick råden från SAMTLIGA tillfrågade, och det var en hel del, att det var det BÄSTA man kan göra med sin åring! De ÖNSKADE att fler gjorde på samma vis! Det hade förebyggt många skador!! (Tänk så många som rider in sina omusklade o "oarbetade" hästar som 2½-åringar!) Förr körde man nästan ALLTID in "halvbloden" tidigt! (Och det räcker att du går tillbaka o kollar bara något tiotal år!') I många länder gör man på detta vis fortfarande!

Sen får man ju faktiskt se från individ till individ!! Min hästs föräldrar är/var (mamman fick jag tyvärr avliva i feb.) riktiga arbetsmyror. Farfar Elmshorn är en arbetsnarkoman av stora mått, vilket hans avkommor oftast ärver. Min "lill-kille" är otroligt trygg i sig själv o tycker det är UR-KUL att "arbeta". Hade det inte varit så, så hade jag inte tänkt tanken ens! Detta är en häst som verkligen behöver stimuleras!! Som det är nu tömkörs han ca. 10-15 min i hage, på väg el. fält 1-2 ggr/v. Han körs ca. 10-15 min 1-2 ggr/v. Alltså någon vecka körs han 2 ggr o tömkörs 1 gång. Någon vecka tvärtom. Någon vecka körs han 1 gång o pysslas med ett par gånger, vilket oxå väl räknas som lite "arbete". OCH....JA, jag tar hänsyn till hur han mår och är. Han FÅR vila emellanåt. ALL annan tid går han ihop med ett gäng hingstar o valacker i åldrarna 1½-2½ + en 6-årig "gubbe" som håller dem i ordning! Har fött upp honom själv och var med och förlöste honom. Skulle ALDRIG utsätta honom för något som han INTE klarar av! Och en mer social, positiv, glad o trygg häst har jag aldrig haft. Han har aldrig varit med om att någon människa varit dum mot honom. Det är aldrig någon som har "piskat" honom el. tvingat honom. Har ständigt öronen fram o kommer ALLTID i hagen!
Förresten om en vagn är välavvägd är det inte många kilo som hästen har i som tyngd i däckeln. Men som jag förstår så har "ni" inte så stor kunnighet om körning, eller?
Jag köpte sele i agusti genom Gunilla på selar.se. Hon var så snäll att hon på väg hem till Norrland från Holland, kom inom med selen o provade in den på Shiloh. (Hon är tom kördommare o har i många år dömt internationellt!) Hon höjde INTE på ögonbrynen utan tyckte att Shiloh var en JÄTTE-TREVLIG kille o att det inte var några konstigheter.
Har ni vägarna förbi Helsingborg-Ängelholm, så är ni mer än välkommen att få träffa både honom o mig!
Välkomna!!!

Jag måste säga att på bilden ser hästen ut att vara undeför 3.

En kompetent hovslagare behöver inte sko för att bli av med bockhovstendens. Men det spelar ingen roll vad jag tycker och vet.

Lycka till med din häst!

Hmmmmm, varför skor då hovslagarskolans lärare för vissa hästar för att bli av med tendens till bockhov??????? Om du inte själv är en VÄLDIGT kompetent hovslagare så kanske du borde tona ner ditt kunnande lite....

Och förresten istället för att komma med massa kritik, om o varför tåskor, o att det är fel! Jag skulle istället tycka det vore intressant att veta hur gjorde du för att få din att bli bra! Huvudsaken är väl att det blir bra! Men vägen dit kan ju vara olika! Eller hur?? :)
Shiloh hade inte bockhov utan "bockhovsvarning" på en. Tåskorna var ju oxå ett skydd mot att han skrapade med framhoven till råga på det andra. Nu är det "rätt" OK men det syns ju fortfarande en aning.

Shiloh har Elmshorn i "ådrorna" och det märks!! Han kräver mycket stimulering. Hans pappa (nu 4 år gammal, ja Shiloh är en tjuvbetäckning) har under hela uppväxten varit ett pain in the **! Jag ville inte att Shiloh skulle bli likadan! Han har varit ranghög från första början, snäll men MYCKET i huvudet. Hade det varit en mer "normal" häst hade jag kanske tänkt annorlunda. Men med facit i hand, har inkörning o hantering varit absolut och utan tvekan det bästa jag kunnat gjort! OCH... han är en NÖJD & GLAD häst!! Det är väl det viktigaste! :rofl:

Du skadar absolut inte din ettåring genom att köra honom ca. 3 ggr/vecka. De rådgivare du har har helt rätt.

Är inte det att ha gått lite föör låångt?? En inkörd åring som tränas ofta? Kmr nog inte hålla så länge... :S

Eller tvärt om, en häst som håller jättelänge tack vare att den har fått bygga upp skelettet med ökad belastning under en längre tid!

Tack! Jag är inte speciellt orolig för det heller! Jag känner min häst och som jag sagt tidigare...Hade han mått dåligt av det....då hade jag tänkt om!
Ska kanske tillägga att i början av september bytade jag stall. Det gick ca. 11 dagar, sen slocknade glädjen i Shilohs ögon o han var INTE samma häst längre. Inte ett dugg pigg & glad. Flyttade tillbaka till "inkörningsstallet" igen dag 13. Tog en vecka så återhämtade han sig till sitt gamla glad jag igen.

Min ettåring här hemma kan stå uppbunden.
Accepterar all beröring.
Lätt att lyfta ben på och ok med hovslagaren.
Har haft träns men utan inverkan på bettet.
Promeneras.
Har miljötränats lite med prassel och läskiga saker, hämtar tidningen mm.. ( Han blir lite rastlös när han ska stå still:))

Löshoppas ej då vi har naturligt hinder i hagen som han skuttar över ngr gånger per dag. Lite bomträning ( färgglada bommar hade väl inte skadat att få bekanta sig med) blir det då vi tar oss till ridhuset.
Lastträning har det inte blivit då vi inte har egen kärra.

I vinter blir det lite lastträning, ngn resa till ridhuset samt promenader och möjligtvis invänjning med sele eller ponnyputa..
Periodvis låter jag han vara helt ifred och gör bara daglig visitation.

Whaaaat?! Väntade in henne?! Har man väntat in en häst när den är 2,5 år?!?!?!?!?! :eek:

Ja, hon är endast hanterad före det. Normalt vill jag vänja vid bett och tömköra vid 2 års ålder och även sitta in då. Men vi fick vänta in dryga halvåret. Har du problem med det? Jag är inte främmande att även köra in tidigare om hästen är redo för det.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama