Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Plana hagar vill säga? :angel:

(Alla vet väl att hästar som går i kuperade hagar som unghästar blir starkare i lederna?)

Tydligen vet de inte det:D

Dessutom så har jag varit med om tre hästar som brutit benet i BOXEN så vill de göra illa sig så gör de det...........

Senast ändrad:

*kl*

Oj vilken diskussion det har blivit, kul! Intressant med de olika "lägrens" åsikter.

Hur resonerar ni som "bara" låter era ettåringar stå fast bundna i stallgången, och leds till och från hagen. Alltså ni som inte "tränar" dem?

Jag tycker du har ett mkt sunt och förnuftigt tänkande, önska jag hade så mkt energi som du. Men att gå i grimma som fölunge och kunna uppföra sig mot hovslagaren när han kommer det måste alla unghästar kunna:) De unghästar som körs in är inkörda som 2-åringar, men körs inte ngr längre sträckor utan mer att de ska bli lätthanterliga, bygga och stärka lite muskler och få lite social träning och den kommande inridningen blir mkt enkel;)

tashinajess:

inte meningen att man skall belasta eller "träna" igång åringarna, utan förbereda dom och sakta stärka dom inför kommande inridningar
.

Håller fullständigt med dig:bow:

För övrigt så håller jag på o tömkör mina för fullt och till veckan ska dom i vagn och börjas med så smått...vid årsskiftet räknar jag med att dom klarar av att jogga 8 km - 1 mil varannan dag....

martha: detta du skriver tycker jag inte är särskilt förnuftigt om hästarna verkligen ska hålla, lite väl tufft och på 2 månader:eek:

Min bebis född -06 har:
Åkt transport 3 ggr varav 2 längre sträckor. Kliver på direkt.
Haft träns på sig vid ett tillfälle
Haft täcke på sig.
Tränad ledarskap. Flytta sig för tryck, stanna, backa etc.
Tolerans tränat. Preseningar över honom, rep runt kroppen och benen, plastpåsar, bollar (mkt läskigt :))
Trafiktränad. För tillfället reagerar han knappt för baonta stora lastbilar och traktorer som låter.
Duschad och schamponerad hela kroppen
Tränad att man bankar i hovarna så som att man skulle banka på en sko. Hjälpt mycket när hovis kommer.
Ute och gå på promenader
Van med tryck på kroppen, alltså att man kanske lutar sig mot honom och så över ryggen.
Van att stå uppbuden själv på gången. Vara ute själv liksom inne helt själv.

Just nu går han bara och skrotar, förutom daglig hantering, i hage tillsammans med 6 andra unghästar och växer.

Senast ändrad av en moderator:

En uppdatering!
Shiloh mår fortfarande utmärkt! ;) Efter lite vintervila körs han nu lite lätt 1 g/v och tömkörs 1-2 g/v. Går resten av tiden i lösdrift med 4 andra. Har anmält oss till tömkörningskurs, 6 tillfällen fram tom maj. Har aldrig varit i ridhus med honom, så det blir en ny upplevelse!
Ska även under våren introducera honom för den nyinköpta giggen!

En pälsklädd Shiloh (numer sk 2-åring), närmast kameran!
DSC04859.jpg

Härligt med en som verkligen börjar i tid med sin häst! :)

Ja travhästar går ju för vagn som 1-åringar. De flesta har redan travat flera kilometer minst 3 ggr/v. Somliga körs 5 dagar/v (säger inte att det är det bästa med tanke på återhämtning och tillväxt men..)

Muskler behöver för att bli mjölksyratåliga tränas till detta innan 3 års ålder, sen går de inte att ändra på det planet. Ben och ligament behöver också belastas tidigt för att hålla. Naturligtvis kör man inte med en 1-åring som med en 2-åring, eller 3.. Men det finns 2-åringar som tävlar både inom galopp och trav.

Hade praktik i ett ridstall där hästar kom in för inridning för att sen visas som 3-åringar och få poäng och allt detta. (kommer inte ihåg vad det heter nu, sorry) Där kom 3-åringar in, omusklade och ohanterade i största allmänhet. (undantag fanns så klart men de snällaste klarade kanske matte eller husse själva av?) Hur som helst så blev de på i snitt 4 veckor vana vid att stå på gången, ha grejer på sig, loncheras, ridas i skritt och trav, löshoppas, duschas dagen innan visningen, visas för hand mm. Allt detta dessutom i ny miljö med foderbyte därtill. Är detta en bra hantering?

Tänk om alla började med bäbisarna medan de är små! De är så lätta att lära saker och öppna för alla förslag då. Bara de får anpassat efter sina förutsättningar.

Vet ni hur lätt det är att duscha en 3-åring som aldrig gjort det förr och som knappt tidigare är hanterad? Bara att få in den dit.. Puh!

/Katrin

Tackar! :bow:

Har fått både ris & ros för att jag börjat tidigt med Shiloh!
Men nu har jag en jättetrevlig häst som tycker allt som händer runt honom, är urkul!
Han är trygg i sig själv och med oss, och kommer ALLTID till oss i hagen. Öronen fram! Står stilla när vi selar på o av, och går glatt i vagn.
Ingenting vi gjort har varit "tvingande", utan på Shilohs villkor! :)

Här kommer en bild på marathon-giggen han ska dra sen! De som vill kan ju få förfasa sig över den! :eek:
DSC04850.jpg

Visst är den jätte-snygg! :rofl:
Har köpt den via Ewa Angantyr. Bouguslawki är den polska tillverkaren.
Med fot o handbroms (skivbromsar), reflexer, lamphållare, bladfjädring, balansering, flyttbar kuskkil och säte samt avtagbar marathonplatta.
Tävlingsbar i alla tre kör-disciplinerna upp till mvs.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama